
Review – Mazda CX-30 2.5 mild-hybrid (2025), eigenwijs is ook wijs
Van 2,0 naar 2,5 liter
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Voorheen kon je de Mazda CX-30 krijgen met een 2,0-liter Skyactiv G viercilinder benzinemotor met 122 of 150 pk. Maar tegenwoordig zijn die twee motoren geschrapt. Wat hebben ze gedaan bij Mazda? In plaats van toepassing van downsizing kiest Mazda voor een nog grotere benzinemotor: de 2.5l e-Skyactiv G motor. Lekker eigenwijs dus. Maar zoals grootmoeder altijd vertelde: eigenwijs is ook wijs.
e-Skyactiv G 140 M Hybrid voor Mazda CX-30
De nieuwe e-Skyactiv G 140 M Hybrid – zoals de nieuwe motor officieel heet – is in de Mazda CX-30 verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Een alternatief voor deze 103 kW (140 pk) sterke benzinemotor is de E-Skyactiv X 186 M Hybrid. Laatstgenoemde betreft nog wel een 2,0-liter benzinemotor. De nieuwe benzinemotor met 140 pk heeft 0,5 meer slagvolume. Hieronder de specs van de Mazda CX-30 Mild-Hybrid met 2,5-liter benzinemotor.
De specificaties van de nieuwe benzinemotor
- Aantal cilinders: vier
- Cilinderinhoud: 2.488 cc
- Boring x slag: 89 x 100 mm
- Type brandstofinjectie: directe injectie
- Compressieverhouding: 13
- Maximumvermogen: 103 kW (140 pk) bij 5.000 tpm
- Maximumkoppel: 238 Nm bij 3.300 toeren per minuut
- Inhoud brandstoftank: 51 liter
- Topsnelheid: 194 km/u (automaat: 191 km/u)
- 0-100: 9,7 seconden (automaat: 10,3)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,0 l/100 km (automaat: 6,5)
- CO2-uitstoot: 135 g/km op 18-inch (automaat: 147 g/km)
Mazda CX-30 2.5 mild-hybrid (2025), eigenwijs is ook wijs – AutoRAI TV
Mild-Hybrid-technologie
De e-Skyactiv G 140 M Hybrid benzinemotor is niet alleen verkrijgbaar in de CX-30 maar ook in de Mazda 3. De aandrijflijn is uitgerust met mild hybrid-technologie, vandaar de aanduiding M Hybrid. De viercilinder beschikt over een hoge compressieverhouding en cilinderuitschakeling. De vernieuwde motor behoudt vergelijkbare prestaties op het gebied van emissies en brandstofverbruik als zijn voorganger, terwijl het bruikbare koppel bij lage tot middelhoge snelheden aanzienlijk toeneemt. Dat komt de rijbeleving dan weer ten goede.
Cilinderuitschakeling: dat voel je
Een aandachtspunt van deze motor is het volgende: er ontstaat wat trilling in de aandrijflijn omdat het systeem cilinderuitschakeling toepast bij een te laag toerental. Dat merk je vooral bij een snelheid van 80 km/u, waarbij de auto in het zesde verzet rijdt. De motor draait dan ongeveer 1.500 toeren per minuut. Zodra de motor cilinderuitschakeling toepast, ontstaat een trilling in de aandrijflijn. De motor schakelt dan terug van vier naar twee cilinders. Dat voel je. Vrij goed zelfs. Schakel terug naar de vijfde versnelling, dus met een hoger toerental waarbij er meer koppel voorhanden is en het trillen is weg. Ga even proefrijden of jij dit acceptabel vindt, want we hebben gemerkt dat niet iedereen het een probleem vindt. Nog een paar puntjes van aandacht: de auto heeft vrij dikke A-stijlen en ook korte zittingen voorin.

Geremd trekgewicht Mazda CX-30
Hoeveel mag deze nieuwe motor geremd trekken? Het antwoord: 1.300 kilogram ongeacht handbak of automaat. Weet wel dat je dan eerst nog moet investeren in de afneembare trekhaak. Die kost je 1.310 euro. Je kan ook kiezen voor het optionele Transport Pakket. Dit pakket bevat een afneembare trekhaak en Thule-fietsendrager in één pakket. Dat levert met een totaalbedrag van 1.745 euro toch 220 euro aan voordeel op.
Wat weegt deze Mazda CX-30?
De CX-30 met 2.5 benzinemotor weegt overigens leeg 1.355 kilogram voor de versie met handbak en 1.384 kilogram voor de variant met automaat. Dat betekent dat je met de 140 pk sterke benzinemotor wel een stapje hoger gaat qua wegenbelasting. De twee-punt-nul woog rijklaar 1.295 tot 1.326 kilogram.

Gemiddeld brandstofverbruik
Hoe is het brandstofverbruik in de praktijk? Op papier geeft Mazda een verbruik op van 1 op 16,7 voor de versie met handbak, maar wij rijden in de versie met automaat. Dat betekent op papier een verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer, omgerekend 1 op 15,4. We hebben meerdere lange trajecten gereden om een zo goed mogelijk beeld te geven van het brandstofverbruik. Tijdens deze trajecten hebben we niet harder gereden dan 106 km/u. De gemiddelde buitentemperatuur was 23 graden. De airco was te allen tijde ingesteld op 21,5 graden Celsius. Wij hebben gedurende onze testritten een verbruik gerealiseerd van 5,7 tot 5,9 liter per 100 kilometer. Dat is beduidend zuiniger dan de fabrieksopgave. Mazda blijkt hierin dus best bescheiden te zijn.
Extra koppel bij een lager toerental
Tijdens het rijden in de Mazda CX-30 mild hybrid valt op dat de motor een hele rustige loop heeft, waarbij de motor bij een snelheid van ongeveer 100 km/u een toerental draait van slechts 2.000 toeren per minuut. Dat rijdt erg prettig. Ook het koppelrijke karakter van deze nieuwe benzinemotor valt op. Dat komt vooral omdat de vorige 2,0-litermotor een koppel had van 213 Nm bij 4.000 toeren per minuut voor zowel de versie met 90 kW (122 pk) als 110 kW (150 pk). Bij de nieuwe twee-punt-vijf is er al 238 Nm aan koppel beschikbaar bij 3.300 toeren per minuut. Extra koppel dus bij een lager toerental en dat merk je. Het piekvermogen van de 2.0 was voorheen pas bij 6.000 toeren per minuut voorhanden. Bij deze nieuwe aandrijflijn is dat al bij 1.000 toeren minder.

Handbak of automaat?
Je kan deze aandrijflijn krijgen met een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Wij rijden in de automaat en dat is een prima match met deze 2.5 benzinemotor. Het rijdt lekker comfortabel. Sowieso is de CX-30 een zeer comfortabele auto. Dat komt door een prettig gedempt onderstel en een hele fijne rustige stuurinrichting. Daarentegen is deze auto niet vies van een potje sturen. Hij geeft veel vertrouwen. Wij rijden hier in een zogeheten Nagisa-uitvoering in de kleur Zircon Sand. Dat is de topversie. Nagisa betekent vrij vertaald ‘kalm strand’ of ‘kust’. Oftewel: rust aan boord. Mazda geeft natuurlijk bewust een topversie mee, want op deze manier kan Mazda laten zien wat de CX-30 in de meest complete vorm allemaal in huis heeft.
Interieur Mazda CX-30: prachtig afgewerkt
Deze versie heeft een zeer luxueus interieur met terracotta kunstlederen stoelbekleding in combinatie met een zwarte kunstsuède zitting. De boel is afgewerkt met terracottakleurig stiksel. Ook het dashboard en de deurpanelen zijn afgewerkt met zwart kunstsuède en terracotta-kleurig stiksel. De auto heeft ook een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (achtvoudig + geheugenfunctie) en verstelbare lendensteun. De stoelen zitten prettig, maar de zittingen zijn wel aan de korte kant. Hebben meer Japanse auto’s last van. Verder ben je van alle gemakken voorzien, zo ook van de nodige rijhulpsystemen.

Snelheidswaarschuwing
Je kan met een klein knopje links op het dashboard de snelheidswaarschuwing de mond snoeren. Zaken als de rijstrookassistent moet je uitschakelen door in het infotainmentsysteem te duiken. Doe dat vooral, want de rijstrookassistent is veel te enthousiast in zijn handelen. Persoonlijk werd ik er een beetje onrustig van. Zodra het systeem is uitgeschakeld, ervaar je de CX-30 zoals hij bedoeld is: als een fijnsturende C-segment crossover. Zelfs een van de betere in zijn segment.
Bagageruimte
De bagageruimte van de CX-30 heeft een inhoud van 430 liter. Wie de rugleuning van de tweede zitrij neerklapt beschikt over een inhoud van 1.406 liter. Handig is de opvouwbare laadvloer waarbij je spullen ook vast in de bagageruimte kunt zetten. De CX-30 is niet de ruimste auto achterin. De schrijver van dit verhaal kan met zijn lengte van 1,85 meter achter zichzelf zitten. Er is nog wel wat knieruimte over en je voeten zitten wel vrij. De hoofdruimte is oké. Houd rekening met een vrij korte zitting van de zitbank achterin. Op de achterbank beschik je nog wel over een comfortabele armsteun met twee bekerhouders. Laadpunten ontbreken achterin, zelfs in deze topversie.

Prijzen Mazda CX-30 Mild-Hybrid
Prijzen dan, hoe zit het daarmee? Mazda brengt minimaal 36.740 euro in rekening voor de CX-30 met 140 pk sterke benzinemotor in combinatie met handbak. Voor de automaat ben je minimaal 38.740 euro kwijt. Prijzen van Mazda CX-30 met deze krachtbron lopen op tot 43.040 euro voor de Nagisa-versie met automaat.
Nagisa
Wij rijden in een Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140pk als Nagisa-uitvoering. Dat is – je raadt het al – de topversie. Hij heeft zelfs de automaat. Deze auto is uitgevoerd in de kleur Zircon Sand, een kleur die enorm in opkomst is bij Mazda. Voorheen was Soul Red heel populair – nu nog steeds overigens – maar Zircon Sand wint steeds meer zieltjes.
De Mazda CX-30 Nagisa heeft:
- Automatisch dimmende buitenspiegel (bestuurderszijde)
- Kantelfunctie buitenspiegel bij achteruitrijden
- Geheugenfunctie stand buitenspiegels
- Omlijsting grille in Black Gloss
- Terracotta kunstlederen interieur met zwart kunstsuède zitting en afgewerkt met terracottakleurig stiksel
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (achtvoudig + geheugenfunctie) en verstelbare lendensteun
- Afwerking dashboard en deurpanelen van zwart kunstsuède en terracotta-kleurig stiksel
- Afwerking middenarmsteun met terracottakleurig stiksel
- Gunmetal-accenten deurpanelen en dashboard
- Bose premium-audiosysteem met twaalf designspeakers met Gloss Black-afwerking
Conclusie review Mazda CX-30 mild hybrid
De nieuwe benzinemotor is een fijne aanwinst in de line-up van Mazda. Je kan hem overigens ook krijgen in de Mazda 3 hatchback en Mazda 3 sedan. Deze CX-30 heeft als enige van die drie modellen een hogere zitpositie en natuurlijk die SUV-uitstraling waarvan tegenwoordig heel veel mensen knikkende knietjes krijgen. Dankzij het extra koppel onderin voelt deze aandrijflijn meer bij de les dan de vorige variant met 2,0-liter. Aandachtspunt is de cilinderuitschakeling. Maak dus vooral een proefrit en hak dan de knoop door.









































