Mazda bouwt volbloed racer met 570 pk sterke wankelmotor
Mazda RX-Vision GT3 Concept
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nee, dit is geen nieuwe Ferrari of Maserati, maar een creatie van het Japanse Mazda. Dit is de Mazda RX-Vision GT3 Concept, uitgerust met een Skyactiv-R wankelmotor met liefst 570 pk. Mazda heeft hem speciaal ontwikkeld voor de racegame Gran Turismo Sport.
Polyphony Digital
Mazda heeft de RX-Vision GT3 Concept in samenwerking met Polyphony Digital – de ontwikkelaar achter de populaire racegamereeks Gran Turismo – ontwikkeld. Spelers van deze racegame kunnen de Mazda via een gratis update downloaden en direct instappen.
Mazda RX-Vision Concept
De RX-Vision GT3 Concept is gebaseerd op de Mazda RX-Vision Concept die in 2015 debuteerde op de Tokyo Motor Show. Dat was nog een echte straatauto. Deze raceversie is geheel volgens de FIA GT3-regels aangepast.
Aanpassingen
Hoewel de auto alleen digitaal bestaat, is de aerodynamica van het voertuig best interessant. Mazda heeft overbodige materialen verwijderd en diverse spoilers toegevoegd voor de nodige extra downforce.
Skyactiv-R wankelmotor
Net achter de vooras lepelt Mazda een nieuwe generatie Skyactiv-R wankelmotor. Feitelijk is dit dus een middenmotor. De wankelmotor heeft vier schijven en produceert 570 pk. De gewichtsverdeling van de auto komt uit op 48 procent voor en 52 procent achter.
Belangrijkste kenmerken van de Mazda RX-Vision GT3 Concept
- De vorm van de originele concept car met lange neus/korte achterzijde wordt gecombineerd met een grotere spoorbreedte.
- Uitstekende aerodynamische eigenschappen geoptimaliseerd ten behoeve van handling- en bandenprestaties.
- Skyactiv-R vierschijfs rotatiemotor met maximaal vermogen van 570 pk.
- Voortrein met dubbele draagarmen en multi-link achterwielophanging.
Wankelmotor keert echt terug
De Skyactiv-R wankelmotor in de RX-Vision GT3 Concept is pure fantasie, maar de wankelmotor keert toch echt terug binnen de Mazda-gelederen. Vanaf de zomer van 2021 komt Mazda met een MX-30-versie met range-extender. En die range-extender wordt een wankelmotor. De rotatiemotor is een ideaal middel om aan lokale marktomstandigheden te voldoen. Niet in alle landen is er een goede laadinfrastructuur, dan biedt een range-extender uitkomst.
Multifunctionele toolkit
Mazda ziet de range-extender als een multifunctionele toolkit. Je kan de techniek bovendien in diverse aandrijflijnen toepassen, ook in een plug-in hybride of normale hybride. Daarnaast werkt een wankelmotor niet alleen met benzine, maar ook met LPG, CNG en met waterstof. Het idee is simpel: als het accupakket leegt dreigt te raken, wekt de wankelmotor weer stroom op. Deze wankelmotor – naar schatting ongeveer 300 of 400 cc groot – opereert bij toerentallen in het middengebied. Die zijn volgens Mazda het meest efficiënt. Het toerental kan variëren, afhankelijk van de stroombehoefte.