
Maximaal rijden op zonne-energie: zo profiteer je optimaal van de zon
Hoe haal je met je elektrische auto het meeste uit zonne-energie?

Van futuristische zonneauto’s tot slimme laadstrategieën aan huis: rijden op zonne-energie komt steeds dichterbij. Met de juiste aanpak kun je vandaag al profiteren van gratis zonnestroom. Wij vertellen je hoe je dat slim aanpakt.
Wat is zonne-energie precies?
Zonne-energie is in dit geval stroom die wordt opgewekt uit zonlicht, meestal via zonnepanelen. Deze panelen zetten zonnestraling om in elektriciteit. Die elektriciteit kun je direct gebruiken, opslaan in een thuisbatterij of inzetten om bijvoorbeeld je elektrische auto (EV) of plug-in hybride op te laden – als je ten minste een laadpunt aan huis hebt. Rijden op zonne-energie betekent dus in de praktijk: je EV opladen met stroom die je zelf op je dak hebt opgewekt.
De zon als energiebron: een droom die werkelijkheid wordt
‘Voor niets gaat de zon op’, is het spreekwoord. Daardoor is zonne-energie niet alleen duurzaam, maar ook economisch aantrekkelijk. In een tijd waarin energieprijzen schommelen – vooral omhoog – en fossiele brandstoffen steeds duurder worden én steeds meer als vervuilend worden beschouwd, is zonne-energie een van de slimste manieren om mobiliteit en duurzaamheid te combineren.
Lightyear: Nederlandse zonneauto met ambitie
Een van de bekendste voorbeelden van een ‘zonneauto’ is de Lightyear. De Nederlandse fabrikant trok internationaal de aandacht met de Lightyear One. In het dak en de motorkap van deze elektrische auto zijn zonnepanelen geïntegreerd, goed voor zo’n 70 kilometer extra actieradius per dag op zonnige dagen. De Lightyear is voorzien van een efficiënt systeem dat elke zonnestraal maximaal benut. Hij heeft vier elektromotoren (één per wiel) en een piekvermogen van 130 kW (177 pk). De actieradius op een volle batterij (zonder zon) is ongeveer 625 kilometer volgens de WLTP-norm. Ondanks technische successen kreeg het bedrijf te maken met financiële tegenslagen. Ook de Lightyear 2, een betaalbaarder model, is daardoor niet op de markt gekomen. Lightyear houdt zich nu bezig met de ontwikkeling van zonnepanelen voor integratie in EV’s van andere fabrikanten.
TU Delft en Nuna: wereldkampioen zonneauto’s
Nederland is koploper op het gebied van zonneauto’s. Het studententeam van de TU Delft won in 2025 voor de achtste keer de World Solar Challenge in Australië. Met hun zonneauto Nuna 13 reden ze ruim 3.000 kilometer door de outback, puur op zonne-energie. De World Solar Challenge is een prestigieuze race waarbij technologie, efficiëntie en zonne-opbrengst centraal staan. Nuna 13 toonde aan wat technisch haalbaar is, al zijn dit soort voertuigen nog niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Waarom zonneauto’s (nog) niet in de showroom staan
Hoewel de Lightyear en Nuna indrukwekkend zijn, kun je ‘zonneauto’s’ (nog) niet kopen. De technologie is complex en duur en voor veel consumenten zijn actieradius, comfort en praktische bruikbaarheid nog belangrijker dan zonnecellen in het dak.
Gelukkig is er goed nieuws: ook zonder zonneauto kun je rijden op zonne-energie. Met een elektrische auto of plug-in hybride, gecombineerd met zonnepanelen en een slimme laadpaal aan huis kom je al een heel eind.
Hoe laad je je auto op met zonne-energie?
Het principe is eenvoudig: als je overdag stroom opwekt met zonnepanelen, kun je die stroom direct gebruiken om je auto op te laden. Hiervoor heb je idealiter een slimme laadpaal nodig die kan communiceren met je zonnepanelen en je energiemanagementsysteem. Veel moderne laadstations bieden die mogelijkheid.
De zonnestroom laadt je batterij op, waarmee je ’s avonds of de volgende dag kunt rijden. Je maakt dan letterlijk gebruik van de zon als energiebron. Wie het slim aanpakt, hoeft nauwelijks nog te betalen voor stroom bij een openbare laadpaal.
Praktische tips om maximaal te profiteren van zonne-energie
1. Laad de batterij van je auto overdag op
Het klinkt logisch, maar veel mensen laden ’s nachts. Dan is er geen zon en laad je via het net. Door overdag te laden (bijvoorbeeld op je vrije dag of thuiswerkdag), gebruik je de stroom die je zonnepanelen op dat moment opwekken. Zo rijd je daadwerkelijk op zonne-energie.
2. Gebruik een slimme laadpaal
Slimme laadpalen kunnen zichzelf afstemmen op het actuele aanbod van zonnestroom en de laadstroom verlagen en verhogen, afhankelijk van de zonopbrengst. In sommige gevallen communiceren ze met een thuisbatterij, als die er is. Voorbeelden zijn de Zappi, Smappee of SolarEdge Home EV Charger. Deze zorgen ervoor dat je auto alleen laadt wanneer er écht zonne-energie beschikbaar is.
3. Stem je laadschema af op de zon
Check je zonnepaneel-app (zoals Enphase, SMA of SolarEdge) om te zien wanneer je het meeste stroom opwekt. Plan op basis daarvan je laadsessies. Sommige apps koppelen automatisch met je laadpaal en sturen het laadproces aan.
4. Zorg voor voldoende laadvermogen aan huis
Een laadpunt van 11 kW is vaak meer dan voldoende voor thuisgebruik, maar let wel op de aansluiting in je meterkast. Soms is een verzwaring nodig. Met een laadpunt van 3,7 kW laad je langzamer, maar ook dat kan prima als je tijd hebt.
5. Kies voor een auto met goede laadregeling
Sommige EV’s kunnen goed overweg met variabele laadvermogens. Denk aan modellen van Hyundai, Kia, Volkswagen, Skoda, Tesla en Renault. Die zijn vaak goed te combineren met zonnelaadoplossingen. Check wel of de auto ‘PV-ready’ is als je echt wilt optimaliseren.
6. Overweeg een thuisbatterij als tussenopslag
Als je overdag meer opwekt dan je direct kunt gebruiken in huis en voor je EV, dan is een thuisbatterij ideaal. Die slaat je zonne-energie tijdelijk op. Je kunt dan ’s avonds alsnog de batterij van je auto opladen met stroom die eerder die dag door de zon is opgewekt. Zo maximaliseer je het gebruik van eigen zonnestroom.
Let op: thuisbatterijen zijn (nog) prijzig. De investering ligt tussen de 5.000 en 10.000 euro, afhankelijk van de capaciteit.
Wat moet je juist níet doen?
- Je auto ’s nachts standaard aan de lader hangen
Je verbruikt dan netstroom – tenzij je een thuisbatterij hebt – en dat is zonde van de opbrengst van je zonnepanelen.
- Te klein zonnestroomsysteem combineren met grootverbruik
Heb je een EV en wek je minder dan 3.000 kWh per jaar op? Dan laad je vaak alsnog via het net. Zorg voor een zonnepaneleninstallatie die past bij je verbruik.
- Laden op piekmomenten zonder slimme sturing
In de zomer is de netbelasting overdag soms hoog. Door slim laden help je ook het elektriciteitsnet te ontlasten.
De toekomst: bidirectioneel laden en je auto als thuisbatterij
Sommige elektrische auto’s kunnen meer dan alleen rijden op (zonne)stroom. Met bidirectioneel laden kun je de energie uit de batterij van je auto ook terugleveren aan je huis. Zo fungeert je auto als mobiele thuisbatterij.
Merken als Hyundai (Ioniq 5 en Ioniq 6), Kia (EV6) en Nissan (Leaf) bieden al modellen met deze technologie. Met Vehicle-to-Home (V2H) of zelfs Vehicle-to-Grid (V2G) lever je stroom terug aan je woning of het net. Stel: je hebt overdag je auto geladen met zon, dan kun je ’s avonds je huishouden voeden met diezelfde zonnestroom.
De zon is je beste bondgenoot voor op weg
Rijden op zonne-energie is allang geen toekomstmuziek meer. Met zonnepanelen, een slimme laadpaal en een goede elektrische auto kun je nu al profiteren van gratis energie uit de zon. Je bespaart op je energierekening, rijdt duurzaam én draagt bij aan een lagere belasting van het elektriciteitsnet.
Zonneauto’s zoals de Lightyear en Nuna laten zien waar we naartoe kunnen. Maar vandaag al kun je je eigen zonnecentrale gebruiken voor jouw mobiliteit. Hoe slimmer je laadt, hoe meer je eruit haalt.