
Maserati loopt investering van 1,5 miljard euro mis

Stellantis chief financial officer Doug Ostermann schrapt een investering van 1,5 miljard euro in Maserati, zo bevestigt de topman in een gesprek met AutoCar. Daardoor worden ook enkele van de toekomstige projecten van het merk geschrapt.
Verkoop Maserati
De verkoop van Maserati-modellen kan beter. In 2023 verkocht het merk nog 26.600 auto’s, maar in 2024 is dat teruggelopen naar 11.300 stuks. In 2024 verloor Maserati een stevige 260 miljoen euro. Alles pakt nu extra nadelig uit voor Maserati, nu Ostermann een geplande investering van 1,5 miljard euro in Maserati van tafel veegt. Volgens de topman kunnen sommige toekomstige projecten niet worden gerealiseerd, maar Ostermann treedt niet in detail over welke projecten dat zijn. Eerder kondigde Maserati elektrische opvolgers van de MC20, Quattroporte en Levante aan.
Geplande productintroducties herzien
Ostermann is van mening dat Stellantis het schema van de geplande productintroducties van Maserati moet herzien. Aan de andere kant is de machtige Italiaanse vakbond FIM not amused. De vakbond wil duidelijkheid over de toekomst van Maserati en organiseert een bijeenkomst gepland voor 11 maart. “Maserati vertegenwoordigt een van de meest kritieke situaties”, zegt FIM-secretaris-generaal Ferdinando Uliano. “Ondanks de kwaliteit en krachtige modellen heeft het merk last van fouten en onzorgvuldigheid op het gebied van marketing. We kunnen geen tijd meer verspillen.”
Onzekere situatie automarkt
Of marketing hier een rol van betekenis heeft, is niet helemaal zeker. Het kan ook te maken hebben met de algehele onzekere situatie op de automarkt, niet alleen in Europa, maar ook in China en andere grote markten. Wordt alles écht elektrisch? Of komt er een andere oplossing? Een ding is zeker: Maserati moet zoeken naar oplossingen om de eigen toekomst veilig te stellen.