Mannen en vrouwen claimen bijna even vaak schade bij de autoverzekeraar
Gedrag geanalyseerd op basis van duizenden autoverzekeringen
Mannen zorgen bijna even vaak voor autoschade als vrouwen. Althans, dat doen de verzekerden die via vergelijkingssite hoyhoy een autoverzekering afsluiten. Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat vergelijkingssite hoyhoy deed naar het claimgedrag van beide seksen.
Duizenden autoverzekeringen
De vergelijker analyseerde het gedrag op duizenden autoverzekeringen uit eigen database. Hierbij werden alle dekkingen meegepakt: WA, WA+ beperkt casco en allrisk. Vrouwen blijken net iets meer schades te claimen (0,3 procent) bij de autoverzekeraar. Mannen claimen echter hogere bedragen, en kosten de verzekeraar zo’n 300 euro meer per schadegeval.
Bijzondere manoeuvres zorgen voor flinke schade
De vergelijker keek ook naar de oorzaken van de ontstane schade. Wat blijkt? Mannen en vrouwen hebben beiden het meest moeite met het uitvoeren van bijzondere manoeuvres; gemiddeld 24,8 procent van de geclaimde schades ontstond door dit soort handelingen. Bij mannen is dit – als alleen naar de WA-verzekering wordt gekeken – in 32,1 procent van de gevallen de schadeoorzaak. Bij vrouwen ligt dat aandeel met 35,5 procent nog wat hoger. Mannen met een WA+ beperkt-casco- of allriskverzekering claimen in 20,1 procent van de gevallen schade door een bijzondere manoeuvre. Bij vrouwen is dit 18,1 procent. Onder bijzondere manoeuvres vallen verschillende handelingen; wegrijden uit parkeerstand, achteruitrijden, keren, de inrit oprijden, de weg oprijden vanuit een oprit, wisselen van rijstrook, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van de invoegstrook een doorgaande rijbaan opgaan. Het claimbedrag bij schade door een van bovenstaande manoeuvres ligt bij mannen 200 euro hoger.
Meest voorkomende schadeoorzaken
Opvallend is dat mannen en vrouwen dezelfde schade-top-5 hebben, waarin wel verschillen in percentages te zien zijn. De vijf belangrijkste oorzaken zijn ‘bijzondere manoeuvres’, ‘kop-staartbotsingen’, ‘botsen, slippen, van de weg of te water geraken’, ‘geen voorrang verlenen of door rood rijden’ en een ‘aanrijding met een vast object’. De laatste oorzaak zou meer kunnen toenemen, aangezien het aantal verkeersovertredingen weer is gestegen.
Ruitschade bij WA+ en allrisk nummer één
Schade aan de eigen auto valt bij een WA-verzekering niet onder de dekking. Door dit dekkingsverschil werd ook gekeken naar claims bij de WA+ en allrisk apart. Bij verzekerden met zo’n uitgebreidere dekking staat het claimen van ruitschade op nummer één in de top 5 van meest geclaimde schades. Vrouwen doen dit vaker dan mannen; 30,7 tegenover 29,1 procent. De bijzondere manoeuvres staan zonder de WA-verzekering mee te nemen op nummer twee, ook weer gevolgd door de ‘kop-staartbotsing’, ‘botsen, slippen, van de weg of te water geraken’ en ‘geen voorrang verlenen of door rood rijden’.
Gemiddelde schadebedragen
Autoverzekeraars zijn per schadegeval zo’n 300 euro meer kwijt aan mannen als die claimen. Het gemiddelde van het totaal geclaimde schades ligt voor vrouwen op 2.075 euro, terwijl dat voor mannen 2.370 is. Daarmee kosten mannen de verzekeraar 14 procent meer aan vergoedingen voor schade. Vrouwen claimen dan 0,3 procent meer schades, mannen kosten de verzekeraar meer. Jolanda van Es, woordvoerster van hoyhoy, zegt er het volgende over: “Veel mensen denken dat vrouwen meer schade rijden, maar dat kunnen wij niet bevestigen. Het verschil in het aantal claims is minimaal.” Hiermee denkt zij het stereotype dat vrouwen slechtere chauffeurs zijn te ontkrachten.
Geen premieverschil
Ondanks het gegeven dat mannen voor een hoger schadebedrag zorgen, is het geslacht voor autoverzekeraars geen factor die invloed heeft op de autopremie. Dit is logisch volgens Van Es: “Discriminatie op basis van geslacht is wettelijk niet toegestaan. Overigens zien we wel verschillen in de premies per leeftijdsgroep. Jongeren tot 24 en ouderen vanaf 75 betalen naar verhouding flink meer premie, doordat zij een hoger risicoprofiel hebben dan de middengroep.”