
Explainer: Mag je in dit Europese land straks echt 150 km/u rijden op de snelweg?

Onlangs verscheen in de media dat Tsjechië een nieuw paradijs voor snelheidsduivels zou worden, met een snelheidslimiet op de snelweg van 150 km/u. Klopt dat nou echt?
Tsjechische Autobahn?
Even een waarschuwing voor de snelheidsduivels: nee, Tsjechië verandert niet ineens in een tweede Duitse Autobahn zonder limiet. Maar er gebeurt wél iets bijzonders. Vanaf dit jaar mag je op bepaalde trajecten in Tsjechië harder dan de bekende 130 km/u. De nieuwe bovengrens: 150 km/u.
Waar mag het straks wel en niet?
Voordat ze op grote schaal de snelheidslimiet verhogen, starten de Tsjechen met een proef op één traject. De eerste testlocatie is een stuk van de D3-snelweg tussen Tábor en České Budějovice. Daar plaatst de wegbeheerder speciale variabele verkeersborden die afhankelijk van weer en verkeersdrukte de maximumsnelheid tonen. Rijd je er op een zonnige dag met weinig verkeer? Dan springt het bord naar 150 km/u. Wordt het druk of nat, dan zakt de limiet gewoon weer terug naar 130 km/u.
Waarom juist nu?
De verhoging is mogelijk door een wetswijziging in 2023. Het is voor het eerst in 28 jaar dat de limiet in Tsjechië omhoog gaat – in 1997 ging men van 120 naar 130 km/u. Terwijl veel Europese landen juist snelheden verlagen om uitstoot en ongelukken terug te dringen, kiest Tsjechië een andere koers. De rechtse regering ziet hogere snelheden als modernisering én als manier om reistijden te verkorten.
Hoe ziet de proef eruit?
Op de D3 is een 50 kilometer lang traject uitgerust met 42 variabele verkeersborden. De installatie kostte zo’n 2,2 miljoen euro. De proef start dit najaar. Pas na een grondige evaluatie – met oog op veiligheid, ongevallenstatistieken en draagvlak onder automobilisten – wordt besloten of ook andere snelwegen volgen, zoals de D1 bij Ostrava of de D11 richting Hradec Králové.
Europa en snelheid: Tsjechië als buitenbeentje
Als de 150 km/u officieel wordt ingevoerd, heeft Tsjechië de hoogste snelheidslimiet van Europa. Ter vergelijking:
- Polen en Bulgarije hanteren 140 km/u.
- Oostenrijk experimenteerde kortstondig met 140 km/u, maar draaide dat terug.
- Nederland ging juist naar 100 km/u overdag, uit milieuoverwegingen.
- Duitsland blijft de uitzondering: daar zijn nog altijd stukken Autobahn zonder maximum.
Wat zeggen de critici?
Niet iedereen is enthousiast. Verkeersveiligheidsexperts en de Tsjechische Automobielclub waarschuwen dat hogere snelheden leiden tot zwaardere ongevallen. Ook speelt het argument van CO₂-uitstoot mee: harder rijden betekent meer verbruik en dus meer emissies. Voorstanders wijzen daarentegen op moderne auto’s die technisch gezien probleemloos 150 km/u aankunnen en op kortere reistijden.
En dus, mag je nu plankgas geven?
Nog even geduld. De nieuwe limiet geldt voorlopig alleen op de testtrajecten, onder gunstige omstandigheden en pas vanaf eind september. Wie elders in Tsjechië op de snelweg 150 km/u rijdt, riskeert nog steeds een fikse boete.
Bekijk ook: