Lynk & Co: een auto met lidmaatschap, hoe werkt dat?
Volledig nieuw en toch vertrouwd
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Even voorstellen: Lynk & Co. Een jonge autofabrikant met toch al de nodige ervaring. Je kunt de auto’s kopen, maar ze worden ook aangeboden volgens een interessant nieuw concept. Hoe dat allemaal zit lees je in dit artikel.
Nieuw, maar ervaren
Lynk & Co is een automerk dat in 2016 werd opgericht door het Chinese Geely. Dat is het moederbedrijf van Volvo Cars, Polestar, Lotus en nog een reeks Chinese merken die wij hier niet kennen. Het hoofdkantoor van Lynk & Co staat in Zweden, vlakbij dat van Volvo. Het merk werd eind 2017 als eerste actief in China, waar het al snel goede resultaten neerzette. Sinds eind 2020 is Lynk & Co ook actief in Europa en dit jaar verschijnen de eerste auto’s op de weg. Lynk & Co mag dus een vrij nieuw merk zijn, met Geely en bijbehorende merken heeft men dus al decennialange ervaring.
De auto
Het eerste model van Lynk & Co heet toepasselijk de 01. De 01 werd in 2017 samen met het merk in China geïntroduceerd en is nu ook het eerste model voor Europa. De Europese Lynk & Co 01 onderging een subtiele facelift, dus we krijgen geen ‘verouderd’ model. De 01 is een redelijk compact, plug-in hybride crossovermodel dat zijn technische basis deelt met de iets later geïntroduceerde Volvo XC40. Meer over de Lynk & Co 01 lees je in dit artikel.
Nieuw concept: auto met lidmaatschap
Lynk & Co onderscheidt zich met het merkconcept duidelijk van de traditionele automarkt. Men biedt in feite een totaalpakket. Er is één model auto, leverbaar in zwart of blauw en eventueel nog voorzien van een trekhaak. Je kan de auto kopen of ‘leasen’ via een lidmaatschap. Het aanbod is dus lekker overzichtelijk en dat is precies waar het concept van Lynk & Co om draait. Een eenvoudig en overzichtelijk aanbod dat voor iedereen geschikt is. Het idee achter het lidmaatschap en – vooral – het autodelen is dat er dan in totaal minder auto’s nodig zijn. Dat betekent minder gebruik van grondstoffen en minder benodigde parkeerruimte in woongebieden.
Er zijn vier manieren om met een Lynk & Co te rijden. De belangrijkste hiervan is een lidmaatschap inclusief auto. Een lidmaatschap zonder auto kan ook, voor als je alleen zo nu en dan een auto wilt lenen van een ander. Wil je de auto liever traditioneel kopen, dan kan dat ook. Tot slot is er een Business-lidmaatschap voor zakelijke klanten. Meer details over het lidmaatschap lees je verderop in dit artikel.
Delen en gratis autorijden?
Voor welke versie van het lidmaatschap je ook kiest: je gebruikt de auto zoals jij dat wilt. Het staat je volledig vrij om de auto wel of niet te delen met anderen. Het delen van de auto wordt wel aangemoedigd. Je kunt namelijk geld (terug)verdienen met het uitlenen van de auto. Je onderverhuurt de auto in feite aan een ander. Daarbij kan je zelf het tarief bepalen.
Volgens Lynk & Co zou je je lidmaatschap zelfs volledig kunnen terugverdienen als je de auto maar vaak genoeg uitleent. (Bijna) gratis autorijden! Je kunt de auto alleen uitlenen aan iemand die ook een Lynk & Co-lidmaatschap heeft. De betaling loopt via bijbehorend account. Het lidmaatschap is inclusief verzekering en het deelsysteem registreert wie wanneer met de auto rijdt. Je draait dus nooit op voor bijvoorbeeld schade of boetes die een ander veroorzaakt.
Verder werkt het autodelen met reviews. Iemand die de geleende auto vies of met een lege tank/batterij terugbrengt, krijgt slechte beoordelingen van de ‘uitleners’. Wil iemand met een slechte beoordeling jouw auto lenen, dan kan je er dus nog eens goed over nadenken of je dat wilt.
Het autodelen in de praktijk
We krijgen de mogelijkheid om het autodelen in de praktijk uit te proberen in een testomgeving. Op onze ‘eigen’ smartphone stellen we onze Lynk & Co 01 beschikbaar in de Lynk & Co app. Vervolgens vragen we via diezelfde app op een andere smartphone een rit aan. Op onze eigen smartphone komt deze ritaanvraag binnen en we keuren hem goed. Omdat het uitlenen van de auto volledig via de app en de Lynk & Co-accounts verloopt, hoeven beide partijen voor de uitleen geen verdere gegevens in te vullen.
Na goedkeuring van de rit hoeft de ‘lener’ alleen nog de staat van de auto te documenteren. Zo weet iedereen zeker dat de auto bij aanvang van de rit in goede staat verkeert, of juist dat bepaalde parkeerschades al aanwezig waren. Hiervoor moet het exterieur van alle kanten gefotografeerd. Voor het verzenden van de foto’s is wel goed internetbereik nodig, anders kan dat even duren.
Zodra de app de documentatie heeft ontvangen, kan de lener gewoon met de smartphone(app) de auto openen, starten en ermee wegrijden. Al met al is het een soepel proces. Tussen de aanvraag en het kunnen wegrijden zitten maar een paar minuten.
Het autodelen hebben wij nu dus getest in een testomgeving. In de praktijk geef je als lener in de app aan wanneer je een auto wilt lenen. Je krijgt een melding zodra er een Lynk & Co in de buurt staat die voor die periode beschikbaar is.
“Iemand die de geleende auto vies of met een lege tank/batterij terugbrengt, krijgt slechte beoordelingen van de ‘uitleners’.”
Nu al 3.000 abonnees
Nu Lynk & Co nog een nieuw merk is, zijn er nog niet veel auto’s beschikbaar. Op termijn moet er een goed dekkend aanbod van beschikbare exemplaren zijn. Lynk & Co heeft nu al zo’n 3.000 leden in Nederland, waarvan het grootste deel een lidmaatschap met auto. Als zij hun auto dan ook ter beschikking stellen voor de deelfunctie, is het slechts een kwestie van tijd voordat ook het autodelen volop beschikbaar is. In de regio Amsterdam hebben we bijvoorbeeld nu al meerdere Lynk & Co 01’s ‘in het wild’ gespot.
Goedkoper dan auto huren
Het lidmaatschap- en deelconcept van Lynk & Co is niet alleen een alternatief voor traditioneel autobezit (of eventueel het openbaar vervoer). Het lidmaatschap met auto is maandelijks opzegbaar en daarmee ook een alternatief voor het huren van een auto. Stel je hebt maar voor één maand een auto nodig, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan. Dan is voor één maand een Lynk & Co-lidmaatschap afsluiten vaak voordeliger dan een maand lang een vergelijkbare auto huren.
Het Lynk & Co-lidmaatschap: de details
Als je dat echt wilt kan je de auto zoals gezegd kopen, maar het Lynk & Co-concept draait dus om het lidmaatschap. Het lidmaatschap afsluiten kan vanaf 21 jaar, een leeftijdsgrens die ook veel huurautobedrijven aanhouden. Voor het Lynk & Co-lidmaatschap geef je alle relevante persoonsgegevens op. Ook als je alleen maar een auto van een ander wilt lenen. Dan weten zowel Lynk & Co als degene van wie je de auto leent zeker dat je bent wie je zegt dat je bent. Behalve je accountnaam zijn je gegevens niet zichtbaar voor andere gebruikers.
Het Lynk & Co-lidmaatschap kost 500 euro per maand. Voor dat bedrag mag je 1.250 km rijden, daarna betaal je 0,15 euro per kilometer. Net als bij een regulier leasecontract is dit inclusief belastingen en verzekeringen, maar exclusief brandstof-/stroomkosten en eventuele verkeersboetes. Het lidmaatschap zonder auto is helemaal gratis, dan betaal je pas zodra je daadwerkelijk een auto leent.
Wil je de auto toch liever kopen? Dan kost dat 39.000 euro plus eventueel 910 euro voor een trekhaak. De kleurkeuze heeft geen invloed op de prijs en meer opties zijn er niet. De Lynk & Co 01 is standaard al heel rijk uitgerust, zoals je kunt lezen in de rijtest.
De toekomstplannen
Wie nu een lidmaatschap met auto afsluit krijgt altijd een gloednieuwe Lynk & Co 01. Als er op termijn ook gebruikte exemplaren beschikbaar zijn doordat lidmaatschappen zijn afgelopen, komt er ook de mogelijkheid om voor een gereduceerd bedrag een lidmaatschap met gebruikte auto te nemen. Lynk & Co verwacht dit over ongeveer een jaar te kunnen aanbieden.
Van zustermodel Volvo XC40 bestaat een volledig elektrische uitvoering, maar van de Lynk & Co 01 nog niet. Dat is een bewuste keuze. Lynk & Co heeft gemerkt dat onder de klanten nog teveel actieradiusangst heerst om het concept succesvol uit te rollen met volledig elektrische auto’s. Bovendien wil men in heel Europa hetzelfde aanbod leveren en lang niet overal is de infrastructuur voor elektrisch rijden zo goed als hier. Een volledig elektrische Lynk & Co 01 komt “in ieder geval niet voor 2023”, daarna hangt het af van de dan actuele situatie.
Meer modellen?
In China heeft Lynk & Co een modellenaanbod dat inmiddels ook bestaat uit de 02 (een hatchback), de 03 (een sedan), de 05 (grofweg een 01 met lagere daklijn) en de 06 (een kleinere crossover). In tegenstelling tot eerdere berichten komen deze modellen voorlopig niet naar Europa. Dat is ook weer een bewuste keuze om het aanbod simpel en overzichtelijk te houden. Als er op een gegeven moment echt behoefte blijkt aan een extra model dan kan dat altijd nog, maar “binnen de komende vijf jaar” hoeven we dat niet te verwachten.