Snelste Lotus ooit heel even in Nederland
Lotus 3-Eleven op visite in Houten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Voor slechts één dag was de snelste Lotus heel even op visite in Nederland. Tijd voor een eerste ontmoeting met de fonkelnieuwe Lotus 3-Eleven: een volbloed snelheidsmachine in optima forma.
Recordhouder in showroom
De Nederlandse Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars haalde de 3-Eleven persoonlijk op met een trailer in Engeland om de auto vervolgens in Houten een dag lang te kunnen presenteren aan potentiële kopers en liefhebbers. Het exemplaar in de showroom is beroemd, want Lotus heeft met deze 3-Eleven op diverse circuits al diverse records verbroken. Dat heeft de nodige strijdwonden opgeleverd. Om die te verdoezelen, heeft Lotus de 3-Eleven van een knalgele wrap voorzien. De auto starten is onmogelijk, omdat de aandrijfriemen ontbreken. Tijdens een eerdere sneak preview in Zuid-Europa werd er tegen de afspraken in met de 3-Eleven op straat gereden. Om soortgelijke incidenten te voorkomen, heeft Lotus terecht maatregelen genomen.
311 exemplaren
Een feit om over na te denken: de 3-Eleven blijft exclusiever dan een LaFerrari of McLaren P1. Lotus produceert van het model slechts 311 exemplaren (subtiele knipoog naar naamgeving). Voor het bouwen van alle exemplaren heeft Lotus twee jaar uitgetrokken. Omdat de racer in de smaak valt bij een beperkte doelgroep met specifieke wensen, trekt Lotus extra tijd voor de productie uit.
“Geen voorruit, geen deuren en geen dak. De liefhebber zal hier lovend over zijn. Voor iemand met comfortwensen klinkt het als een horrorfilm”
Snel? Heel snel!
Hoewel je op het eerste gezicht niet zou zeggen dat de 3-Eleven de straat op mag, is dat wel het geval. Het is een (naar eigen keuze) straatlegale trackday-auto, waarbij de focus niet zozeer ligt op comfort maar op snelheid. En snel is de 3-Eleven zeker. Een ronde op het Lotus-circuit in Hethel klaart de racer in 1 minuut en 22 seconden, terwijl een ronde over de Nürburgring Nordschleife in 7 minuten en 6 seconden wordt afgerond. Op slicks duikt de 3-Eleven zelfs onder de 7 minuten.
Draag een helm, just in case
De 3-Eleven heeft geen échte voorruit, geen deuren en geen dak. De liefhebber zal hier lovend over zijn, maar voor iemand met comfortwensen klinkt het als een horrorfilm. Lotus adviseert om een helm te dragen, just in case. Toch moet de kleine ‘raamspoiler’ de meeste wind over het hoofd van de bestuurder begeleiden. De 3-Eleven is in de basis een eenzitter, maar tegen meerprijs maakt Lotus er een tweezitter van. In de cockpit heb je een uitstekend overzicht over de vrij lange neus. De kuipstoel zit perfect en biedt op alle fronten steun. Luxe heeft de 3-Eleven niet. De belangrijkste interieurfuncties zijn te bedienen via het stuurwiel of met een aantal knoppen op het kleine dashboard.
Road- of Race-versie
De Lotus 3-Eleven is de opvolger van de 2-Eleven. Voor het laatste model gebruikte Lotus het platform van de Elise. Voor de 3-Eleven is dat niet langer het geval. De Britse sportwagenbouwer gebruikt nu het platform van de Exige. In een gelijmd aluminium chassis plaatst Lotus een sterk aangepaste 3,5 liter V6-benzinemotor met supercharger. De Road-uitvoering produceert 416 pk en 410 Nm, maar wie de Race-uitmonstering bestelt, kan aan de slag met 466 pk en 525 Nm trekkracht. Let wel: dit zijn voorlopige cijfers. Lotus heeft al diverse keren de rapportcijfers gewijzigd. Voor nu zijn dit de correcte cijfers.
“De 3-Eleven blijft exclusiever dan een LaFerrari of McLaren P1”
Transmissies
De Lotus 3-Eleven Road sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u. De Race snoept hier nog 0,4 seconden van af. Qua topsnelheid verschillen de twee versies elkaar niet veel. De Race haalt 290 km/u. Die van de Road ligt 10 km/u lager. In de 3-Eleven Road koppelt Lotus de krachtbron aan een handgeschakelde zesbak, terwijl de ‘Race’ een sequentiële flipperbak heeft met zes verzetten. In Houten staat een raceversie met die transmissie.
3-Eleven Race lichter
De 3-Eleven Race is niet alleen sneller door meer motorvermogen, maar ook door een lager wagengewicht. Het gewicht komt uit op 890 kilogram, terwijl Lotus voor de Road-uitvoering 925 kilogram opgeeft. De Race-versie genereert bij een snelheid van 240 km/u liefst 215 kilogram downforce.
Niet goedkoop
De productie van de Lotus 3-Eleven is gestart in februari. In april overhandigt Lotus de eerste auto’s aan kopers. Goedkoop is de 3-Eleven niet. In Nederland bedraagt het prijskaartje van de 3-Eleven Road 92.813 euro exclusief BTW en BPM, terwijl Lotus voor de Race-uitmonstering 131.062 euro (BPM betalen niet nodig) vraagt. Opties zijn er ook natuurlijk. Zo kost een carbon tonneau 2.250 euro. Een Sport-passagiersstoel met vierpunts harnas kost in beide gevallen 1.350 euro. Voor de carbon-stoelvariant vraagt Lotus 2.250 euro. Er zijn ook stijlvolle kleurenthema’s te bestellen die overigens niet goedkoop zijn. Het thema Metallic Green in combinatie met Metallic Yellow Striping (typische combinatie voor Lotus) kost bijvoorbeeld 3.938 euro. De combinatie Matt Black met Phanton Black is met 4.500 nog iets duurder. Alle genoemde prijzen zijn exclusief belastingen.