
Lexus zet in op geurbeleving in modellen
Lexus ‘Sensory Concierge’ smaakt naar meer
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Heb je ooit gemerkt dat je een lekkere geur ruikt als je een restaurant, hotel of winkel binnenwandelt? Grote kans van wel, want geur is belangrijker dan je denkt. Lexus ziet een rol weggelegd voor parfum in zijn modellen. De Lexus ES krijgt in Japan en China als eerste geurversprijding in de auto. Lexus liet ons alvast ‘proeven’ van de geuren die het merk in samenwerking met Givaudan heeft ontwikkeld voor zijn modellen. En je, dat smaakt naar meer.
Givaudan en Lexus
Givaudan is wereldleider op het gebied van geuren en parfums. Het bedrijf bestaat al meer dan 250 jaar en heeft anno 2025 dik 162 locaties wereldwijd. “Meer dan 30 procent van alle geuren wordt gemaakt door Givaudan”, aldus Felipe Castro, Innovation Director Europe, Fragrance & Beauty, Consumer Products Development van Givaudan.
“Er zijn meer astronauten op de wereld, dan parfumeurs”
Iconische klanten
Givaudan heeft enkele iconische merken als klant. Denk aan Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Davidoff, Dior, Diptique, Parfums De Marly, Paco Rabanne, Jean-Paul Gaultier en vele anderen. En jij maar denken dat je een exclusief geurtje koopt. Grote kans dat Givaudan de geur in opdracht van jouw favoriete merk heeft ontwikkeld. Weet je overigens wat ‘perfume’ – we hanteren even de Engelse term – betekent? Je moet het opdelen in twee woorden: ‘per’ en ‘fume’. Met andere woorden: ’through smoke’. In normaal Nederlands is dat ‘door rook’.

Kruiden roken
De oorsprong ligt eeuwen terug. De rijken hadden destijds speciale perfumers – of parfumeurs in het Nederlands – in dienst om bepaalde geuren te creëren in huis of bij een evenement. Parfumeurs lieten letterlijk kruiden, bloemen en andere planten en materialen in rook opgaan om een speciale geur te creëren. Zie daar: ‘door rook’ is geboren. Anno 2025 is geurontwikkeling een uitgebreide wetenschap. “Als parfumeurs moet je dik 500 verschillende geuren uit het hoofd kennen en ook weten wat bepaalde geuren voor geurcombinaties opleveren”, aldus Castro. “Er zijn meer astronauten op de wereld, dan parfumeurs. Dat je dat even weet. Het ontwikkelen van een bepaalde geur is top science en kan ook jaren duren. Afhankelijk van de wensen van een klant kunnen we ongeveer negen maanden tot één jaar een geur ontwikkelen, maar we hebben ook klanten waarvan de ontwikkeling van een geur liefst vijf jaar duurde.”
Belangrijk zintuig
Geur is het eerste zintuig dat een mens ontwikkelt. Al vanaf baby begin je zaken te ruiken. De neus van een mens telt meer dan twintig miljoen receptoren. Een mens kan 1 biljoen verschillende geuren ruiken. Bovendien wordt 75 procent van onze dagelijkse emoties getriggerd door geur. “Om die reden willen we bij Lexus ook meer doen met geur in onze auto’s. Het roept bepaalde emoties op, zoals ontspanning, kalmte, wellnes of een gevoel van luxe”, stelt Castro.

PhytoGaia fragrance technologie
Maar hoe maak je een geur? Tja, dat is natuurlijk het geheim van de smid. Of beter gezegd: van de parfumeurs. Maar Givaudan kan wel een aantal zaken verklappen. Castro: “Neem PhytoGaia fragrance-technologie. We werken vaak met deze techniek. Fytohormonen zijn specifieke moluculen die we inademen. Stel, je loopt door een bos. Bomen stoten moleculen uit als verdedigingsmechanisme. Als wij die moleculen inademen krijgen wij bepaalde gevoelens, zoals het frisse gevoel van een boswandeling. Wij kunnen via PhytoGaia deze moleculen vangen en met natuurlijke en chemische structuren en moleculen deze fytohormonen nabootsen in geur, door moleculen te decoderen in een labomgeving. Overigens zijn ruwe materialen afkomstig van dieren verboden in de parfumindustrie.”

Samenwerking met Lexus
Je kan deze moleculen volgens Castro zien als akkoorden. Net als in muziek heb je bepaalde noten. Meerdere noten samen resulteren in akkoorden en harmonie. Ook in geur heb je bepaalde noten, die samen een akkoord vormen. Ook Lexus werkt samen met Givaudan. Samen hebben ze vijf speciale geuren ontwikkeld. We hebben ze allemaal al even mogen ruiken. Dat is goed bevallen.
Lexus-geuren
- Shinmei: goedemorgen
- Keifu: gentle breeze
- Seiyo: spring sunshine/early spring
- Tenko: heavenly light
- Hanya: middernacht
Lexus ES heeft primeur
In Japan en China krijgt de nieuwste generatie Lexus ES geurtechnologie aan boord, door Lexus ‘Sensory Concierge’ gedoopt. Het idee is dat de auto tot drie verschillende parfums aan boord kan hebben. Afhankelijk van de stemming van de inzittenden, kan de auto zo een lekkere geur verspreiden. De komst van deze technologie naar Europa wordt nog onderzocht, maar wij zien persoonlijk geen belemmering waarom Lexus dat niet zou doen. Lexus laat ons natuurlijk niet voor niets ruiken aan deze geuren. Elke geur is raak en roept inderdaad speciale gevoelens op. Met andere woorden: dit smaakt naar meer.











