Autotest – Lexus RC 300h
De looks van Jet Li, het karakter van George Clooney
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
“U heeft een grens overschreden”, zegt het navigatiesysteem als we België binnenrijden. Het is een zin die de Lexus RC 300h eigenlijk perfect samenvat. Het Japanse merk overschrijdt onder meer designgrenzen terwijl andere merken juist op safe spelen. En alleen al hierom is de RC 300h een onderscheidende keuze.
De h van hybride
En waarmee onderscheidt de Lexus zich nog meer? Kijk naar de letter ‘h’ achter het getal ‘300’ en je weet genoeg. Het is een hybride coupé. Een elektromotor én een benzinemotor drijven de RC 300h aan. Het is dezelfde 300h-aandrijflijn die Lexus ook in de IS en GS gebruikt. De benzinemotor is een 2,5-liter vier-in-lijn met 133 kW (181 pk) vermogen en 221 Nm koppel. De elektromotor levert 105 kW (143 pk).
Genoeg vermogen
Bij elkaar dus 238 kW (324 pk)? Helaas, zo’n feest is het niet. Het systeemvermogen komt uit op 164 kW (223 pk). Met behulp van een CVT sprint je vanuit stilstand in 8,6 tellen naar 100 km/u en door naar een bescheiden topsnelheid van 190 km/u. De CO2-uitstoot (met 17-inchwielen) is vastgesteld op 108 g/km. Dat is net twee gram te veel om dit jaar in aanmerking te komen voor 21 procent bijtelling; nu telt de zakelijke rijder 25 procent bij op een vanafprijs van 45.695 euro.
MRB-voordeel
De testauto is trouwens voorzien van een bijzonder toepasselijk kenteken: HV-300-H, oftewel ‘Hybrid Vehicle 300 h’. Volgens de kentekenpapieren weegt de RC 300h exact 1.700 kilogram. Maar het is een hybride en daarom trekt de belastingdienst 125 kilogram (gemiddeld gewicht van een accupakket) af van het ledig gewicht van de auto voor het bepalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Daardoor betaal je in de praktijk voor een gewicht van 1.575 kilogram MRB. En dat scheelt toch een paar tientjes per kwartaal.
Lichtvoetig
In de praktijk ben je natuurlijk onderweg met 1.700 kilogram. Dat voel je tijdens het remmen, toch heeft de RC 300h een opvallend lichtvoetig karakter. In bochten kun je het tempo behoorlijk opvoeren, al merk je wel dat het accupakket achterin dan extra druk op de achterbanden uitoefent.
“De Lexus RC 300h is een coupé met het dreigende uiterlijk van Jet Li, maar met het zachtaardige karakter van George Clooney.”
Op naar Zuid-Europa
De Lexus RC 300h ziet eruit als een sportcoupé, maar gedraagt zich meer als een grand tourer met een rotsvaste en comfortabele wegligging waarmee je probleemloos naar Zuid-Europa toert. Zonder al te veel haast, want daar is de RC 300h gewoon niet voor gemaakt. De letters RC staan volgens Lexus weliswaar voor ‘Radical Coupé’, maar bij de RC 300h heeft dat alleen betrekking op het uiterlijk.
Zijdezachte cruiser
Wil je wél een echte radicale sportcoupé? Sla dan de RC 300h over, maar verlaat nog niet direct de Lexus-showroom. De RC is er namelijk ook als RC F, met een 351 kW (477 pk) sterke atmosferische 5,0-liter V8. Deze is met 128.990 euro wel een stuk duurder. De RC 300h is de getemde broer van de RC F. Een zijdezachte cruiser waarin je tot rust komt en je dagelijkse verplichtingen even vergeet. De aandrijflijn vraagt ook niet om doorrijden. In de stand ‘Eco’ heeft Lexus een flinke weerstand in het gaspedaal verwerkt, wat stevig ‘doortrappen’ eigenlijk direct ontmoedigt. In de rijmodi ‘Normal’ en ‘Sport’ is die weerstand afwezig.
Laat de CVT z’n werk doen
Naar de automaat heb je geen omkijken. De CVT doet probleemloos zijn werk en zolang je de volledige kracht van de aandrijflijn niet aanspreekt, blijft de soms loeiende traploze automaat op de achtergrond. Zelf schakelen kan echter ook, want Lexus heeft zes voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ toegepast die je naar wens met flippers kunt bedienen. Doe je dat ook? Eigenlijk niet. Laat de RC het maar zelf doen.
Knoppen in overvloed
Lexus heeft alles uit de kast gehaald om iets bijzonders van het interieur te maken. Het resultaat is een dashboard dat uit meerdere lagen bestaat. We tellen zelfs vier ’traptreden’. In één oogopslag alle functies zien, is onmogelijk. Er zijn iets te veel knoppen. Het navigatiesysteem met voor anno 2016 iets verouderde graphics bedien je via een RTI Touch Pad. Vergelijk dit systeem met een mousepad op een laptop, waarmee je met je vinger de cursor naar de desgewenste functie sleept. Leuk bedacht, maar het vraagt tijdens het rijden eigenlijk meer aandacht dan nodig.
Hoogwaardige materialen
In het interieur heerst een prettig huiskamergevoel. Lexus gebruikt prachtige ledersoorten en hoogwaardige afwerkingsmaterialen. De testauto heeft een bijzondere combinatie van zwart en geelachtig leder én eikenhouten sierpanelen. Niet ieders smaak, maar opvallend is het zeker. Op hogere snelheden is het opmerkelijk stil in het interieur, zelfs zo stil dat je zou denken dat de RC twee keer zoveel kost. De stoelen zitten uitstekend, een absolute verwennerij voor de rug.
Concurrenten
Qua motorrijtuigenbelasting betaal je voor de RC 300h nagenoeg evenveel als voor zijn belangrijkste concurrenten: de BMW 420i Coupé automaat en Mercedes-Benz C200 Coupé automaat, beide met 135 kW (184 pk). De prijzen van de BMW en Mercedes-Benz bedragen respectievelijk 43.938 en 46.784 euro. De RC 300h is er zoals gemeld vanaf 45.695 euro.
Rijke standaarduitrusting
De testauto is een RC 300h Luxury Line, leverbaar voor prijzen vanaf 53.495 euro. Winkel je bij Mercedes-Benz, dan krijg je voor 48.995 euro de C 250 Coupé met automaat en 155 kW (211 pk) vermogen. Bij BMW heb je voor 50.196 euro de 430i Coupé met 185 kW (252 pk) én automaat. De Lexus RC lijkt prijstechnisch dus in het nadeel.
Toch sneuvelt de RC 300h hier niet direct op het slagveld der premium coupés, want de Japanse hybride moet het vooral hebben van zijn prima brandstofverbruik (1 op 17,5) en een rijke standaarduitrusting. Terwijl je bij BMW en Mercedes-Benz nog een flinke optielijst moet doornemen, heeft Lexus nagenoeg alle systemen al in de RC 300h geïnstalleerd. En dan bedoelen we echt heel veel. Lederen bekleding, climate control, smart entry en elektrisch verstelbare voorstoelen zijn allemaal standaard. De Luxury Line voegt hier onder meer nog dikke 19-inchwielen, houten decoratiepanelen, parkeersensoren vóór en achter, een elektrisch verstelbare stuurkolom en triple LED-koplampen met automatische grootlichtassistent aan toe.
Looks van Jet Li, maar het karakter van George Clooney
Welke coupé het wordt, hangt natuurlijk ook af van smaak. Lexus kiest duidelijk voor een uitgesproken design met veel lijnen, scherpe hoeken en agressieve vormgeving. Daar moet je van houden. De BMW en Mercedes-Benz zijn meer ingetogen. Als je je wilt onderscheiden van de massa, dan ben je eigenlijk aangewezen op de Lexus. Vergeet echter niet dat de RC 300h een coupé is met het dreigende uiterlijk van Jet Li maar met het zachtaardige karakter van George Clooney. Géén sportcoupé. De RC 300h is er voor de succesvolle zakenman of -vrouw met oog door detail, die zich wil onderscheiden van de massa en met een bovengemiddelde behoefte aan zenmomenten.