Dit is de nieuwe Lexus LBX en dit kost het nieuwe instapmodel van Lexus
B-segment afmetingen, C-segment luxe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Lexus ziet brood in een compacte SUV voor het B-segment. Feitelijk is het geen kwestie van óf dat brood verkocht wordt, maar in welke hoeveelheden. Want compacte SUV’s – in het bijzonder die in het B-segment – zijn niet aan te slepen. Dit is de Lexus LBX. Knoop die naam goed in de oren, want naar verwachting wordt dit het bestverkochte model van Lexus.
Compacte crossovers
De Lexus LBX is het antwoord van Lexus op compacte crossovers zoals de Audi Q2, DS3 Crossback of Volvo EX30. Een compacte crossover dus, met een premium look & feel. De afkorting LBX staat voor Lexus Breakthrough Crossover. Je kan de afkorting ook anders invullen: Lexus B-segment Crossover. Een volledig elektrische Lexus LBX staat niet op de planning. Althans, nog niet. Zeg nooit nooit. De Lexus LBX wordt wel als hybride geleverd. Onderhuids deelt de LBX namelijk veel technologie met de Toyota Yaris Cross Hybrid, zoals het platform en de aandrijflijn.
Eigen karakter
Toch heeft Lexus wel heel veel zaken aangepast om de LBX een eigen karakter te geven. Het onderstel verschilt bijvoorbeeld sterk van een Yaris Cross en zelfs de hybride aandrijflijn heeft wat aanpassingen. Gaan we zo dieper op in.
Prijzen Lexus LBX
Over de uitrustingsniveaus – die Lexus afmospheres noemt – lees je hieronder in het artikel meer, maar we geven je alvast de prijzen. De prijzen van de LBX beginnen bij 35.995 euro of 499 euro per maand in private lease. Reserveren kan per direct en begin 2024 komen de eerste exemplaren van de LBX aan in Nederland.
Alle prijzen op een rij:
Uitrustingsniveau | Prijs |
LBX | 35.995 euro |
LBX Elegant | 40.495 euro |
LBX Elegant AWD | 43.495 euro |
LBX Relax | 41.995 euro |
LBX Relax AWD | 44.995 euro |
LBX Emotion | 40.995 euro |
LBX Emotion AWD | 43.995 euro |
LBX Cool | 42.495 euro |
LBX Cool AWD | 45.495 euro. |
LBX Original Edition | 48.495 euro |
LBX Original Edition AWD | 51.495 euro |
LEXUS LBX: alle details over deze compacte LEXUS – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV
Compacte Lexus
Het idee achter de LBX is om meer mensen kennis te laten maken met de wereld van Lexus. Met het model hoopt de Japanse fabrikant dus nieuwe markten aan te spreken. De focus ligt sterk op Europa, al wordt het model ook verkocht in Australië, Japan en andere markten waar Lexus actief is, met uitzondering van Noord-Amerika en China. Voor het eerst is Europa wereldwijd de leidende regio voor de ontwikkeling van een nieuw Lexus-model.
Het gebruik van een drieletterige naam is op z’n minst opvallend te noemen, want eerder had alleen de legendarische LFA supercar drie letters. Lexus heeft dus aardig wat vertrouwen in deze LBX.
Design Lexus LBX
Het belangrijkste aspect van het ontwerp van de LBX is een front dat de spindlegrille – een designkenmerk van het afgelopen decennium – doorbreekt en Lexus een nieuw tijdperk inleidt. Koichi Suga, General Manager Lexus Design, legt uit: “We hebben de spindle grille omgevormd om plaats te maken voor een nieuw design. We zijn erin geslaagd een nieuwe identiteit te creëren die totaal anders is dan voorheen en toch direct herkenbaar is als een Lexus.”
De A-stijl van de Lexus LBX is ver naar achteren geplaatst. Daardoor is de motorkap relatief lang en lijkt het passagierscompartiment compact. Andere kenmerken zijn korte overhangen, 18-inch lichtmetalen wielen en sterk gewelfde wielkasten. Aan de achterkant van de crossover vallen de dakspoiler, de plaatsing van de kentekenplaat in de bumper, de uitgeschreven merkaanduiding en een forse led-strip op.
Afmetingen Lexus LBX
De afmetingen dan. De nieuwe Lexus LBX is 4.190 mm lang, 1.825 mm breed en 1.545 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.580 mm. Onder de motorkap bespeuren we een smalle luchtopening die de slanke koplampunits verbindt.
De Lexus LBX is de eerste Lexus die gebruik maakt van het GA-B-platform, het small car global architecture-platform. Dit platform kennen we al van de Toyota Yaris en Yaris Cross. Kenmerken zijn een laag zwaartepunt, ruime spoorbreedtes, korte overhangen en een zeer stijve carrosserie. Lexus heeft hier en daar de carrosserie verder verstevigd met lijm- en lastechnieken. Lexus heeft verder gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. Zo is de motorkap van aluminium en zijn de wielkasten en onderste deurpanelen gemaakt van giethars.
What’s next? De Lexus LBX heeft wielophanging met McPherson-veerpoten vóór en een torsieas achter. De Lexus LBX met vierwielaandrijving heeft achter een double-wishbone-ophanging.
Hybride aandrijflijn Lexus LBX
Lexus levert de LBX uitsluitend als hybride. De 1,5-liter driecilinder benzinemotor – bekend van onder meer de Yaris Cross – werkt samen met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 100 kW (136 pk) en het maximale koppel 185 Nm. Dat is 6 pk meer dan de Yaris Cross Hybrid 130. Ietsje meer vermogen voor de LBX dus. Komt door andere software en een andere balansas.
De auto heeft een nieuwe bipolaire nikkelmetaalhybride-batterij (NiMH) is compact en licht. De batterij heeft een snelle vermogensafgifte. De LBX met E-Four vierwielaandrijving heeft een extra elektrische motor op de achteras, maar het systeemvermogen blijft met 136 pk gelijk. Op ondergrond met weinig grip stuurt het systeem automatisch elektrische aandrijfkracht naar de achterwielen.
Interieur Lexus LBX
Het interieur van de Lexus LBX biedt voor dit segment veel luxe en heeft een hoogwaardige afwerking. We bespeuren vrijwel alleen maar zachte materialen. De auto heeft een 12,3-inch digitaal instrumentencluster, sfeerverlichting met 50 verschillende kleuren en een fors 9,8-inch touchscreen centraal op het dashboard. Het infotainmentsysteem draait op Lexus Link Connect. Hierbij inbegrepen zijn onder meer cloud-based navigatie en routeplanning met real-time verkeersinformatie. De stembediening is te activeren door ‘Hey Lexus’ uit te spreken. Smartphones (Apple en Android) kunnen als digital key fungeren (openen portieren en starten van de auto). Updates vinden over-the-air plaats. Optioneel is een Mark Levinson Premium Sound System met dertien speakers leverbaar. Met de Mark Levinson-geluidsinstallatie wordt een subwoofer in de achterklep geïntegreerd, zodat er geen bagageruimte verloren gaat.
LBX uitvoeringen, de zogeheten atmospheres
Lexus hanteert geen uitrustingsniveaus, maar zogeheten ‘afmospheres’. Uiteraard heb je ook een basisversie. Daarnaast zijn er de Emotion- en Cool-atmospheres die focussen op sportiviteit en dynamiek. De Elegant- en Relax-atmospheres staan voor verfijnde luxe.
De Emotion- en Cool-modellen springen in het oog met two-tone lak en 18 inch lichtmetalen velgen. Ook het interieur is sportief. Zo zijn de stoelen en diverse afwerkingselementen van de LBX Emotion bekleed met geperforeerd synthetisch leder met rode accenten en stiksels in contrastkleur. De LBX Cool heeft bekleding in een combinatie van Ultrasuede en leder (black/dark grey met koperkleurige stiksels). Ook diverse afwerkingsdetails zijn uitgevoerd in koperkleur.
De LBX Elegant en Relax stralen verfijning uit. In de LBX Elegant zijn de stoelen, de deurpanelen, het dashboard en een gedeelte van de middenconsole bekleed met synthetisch leder in de subtiele kleur Forest Brown of Ammonite Sand. De LBX Relax zet de volgende stap met semi-aniline leder (Saddle Tan of Black). Opvallende Tatami-stiksels zorgen daarbij voor een smaakvol contrast.
Basisuitvoering Lexus LBX
De LBX is er ook in basisuitvoering, die al beschikt over het Lexus Safety System+. Dit model is evenals de LBX Emotion en Elegant leverbaar met een vegan, ledervrij interieur. Klanten kunnen bovendien eigen accenten zetten met opties als de 12,3-inch Tazuna cockpit, een head-up display, Remote Parking, de digital key en het Mark Levinson Premium Surround Sound System, de Panasonic nanoeTM-X luchtzuiveringstechnologie en een elektrisch bedienbare achterklep.
Original Edition
Bij de marktintroductie is er ook een speciale introductie versie van de Lexus LBX: de Original Edition. Deze zal in gelimiteerde oplage worden verkocht en biedt ten opzichte van een LBX Cool de nodige extra’s. Zo beschikt hij over matzwarte 18 inch lichtmetalen velgen, een aero-pakket met zwarte en chromen designdetails, een uniek patroon voor de C-stijl en zwarte stiksels in het interieur. Voor het exterieur is er keuze uit drie Bi-tone kleurstellingen: Sonic Grey, Cobalt Blue of Sonic Copper. Alle kleuren worden gecombineerd met een contrasterend zwart dak. Standaard is de LBX Original Edition al voorzien van het Advanced Pack.
Assistentie en veiligheid volgens Lexus
Zoals elke Lexus beschikt ook de LBX over het Lexus Safety System+. Dit pakket bestaat onder meer uit Pre-Collision System met afslagassistent, Dynamic Radar Cruise Control, Lane Tracing/Lane Keep Assist en Road Sign Assist (verkeerbordenherkenning). Ook Safe Exit Assist is inbegrepen. Hierbij is het E-latch-deuropeningssysteem gekoppeld aan de Blind Spot Monitor (dodehoekassistent). Blind Spot Assist ‘ziet’ fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren naderen op het moment dat inzittenden een deur willen openen. Er klinkt dan een waarschuwingstoon en het automatisch openen van de deuren wordt direct gestopt. Daarbij beschikt de Lexus LBX over een driver monitor, die afleiding of vermoeidheid detecteert, intelligente parkeersensoren met auto-braking en Rear Cross Traffic alert. Het Extended Safety-pakket voegt hier Front Cross Traffic Alert en een Panoramic View Monitor aan toe. De Lexus LBX is automatisch te parkeren via een smartphone.
De nieuwe Lexus LBX gaat eind 2023 in productie. Begin 2024 komen de eerste exemplaren van de LBX aan in Nederland.
Belangrijkste specificaties Lexus LBX
- Afmetingen: 4.190 mm (lengte) x 1.825 mm (breedte) x 1.545 mm (hoogte)
- Gewicht: 1280 kg
- Laadruimte: 332 liter
- Trekgewicht geremd: 750 kg
- Motor: 1,5 liter 3-cilinder benzinemotor
- Transmissie: Elektronische continu variabele transmissie
- Totaal systeemvermogen: 100 kW / 136 pk en 185 Nm (geldt ook voor AWD)
- Acceleratie (0 – 100 km/u): 9,2 sec
- Draaicirkel: 10,4 m