Autotest – Lexus IS 300h (2017)
Vernieuwde sedan met hybrideaandrijving nog scherper en (financieel) aantrekkelijker
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Lexus introduceert de vernieuwde IS 300h. Het model oogt nog scherper, is voorzien van nieuwe technologie en biedt verbeterde rijkwaliteiten. Belangrijker nog: het is de enige in zijn klasse met standaard hybrideaandrijving. Daarmee biedt de IS 300h een aantal voordelen ten opzichte van de concurrentie. En niet alleen op papier, zo blijkt uit onze eerste rijtest.
Scherpe lijnen
We vliegen naar Rome voor de eerste kennismaking met de vernieuwde Lexus IS 300h. Bij het Italiaanse hoofdkantoor van Lexus staan zo’n twintig exemplaren op een rijtje te glimmen. Donkerblauw, felblauw, zwart, grijs, wit… Alle kleuren zijn aanwezig. Mooi voor de beeldvorming. Maar wat vooral opvalt, is hoe krachtig de vernieuwde IS 300h op het netvlies ligt. En hoe sportief en chic hij tegelijk kan zijn.
Het aangepaste front – met nieuwe grille, LED-koplampen en grotere luchtinlaten – staat hem goed. Samen met die L-vormige LED-dagrijverlichting en die artistiek ontworpen achterlichten onderscheidt de IS 300h zich nog nadrukkelijker van de concurrentie.
Dat is ook het doel van Lexus. De designers hebben duidelijk de opdracht gekregen om meer durf te tonen. De modellen van tegenwoordig ogen veel dynamischer en aangrijpender dan de oppositie. Kijk maar naar de Lexus NX, de RC of wat dacht je van de nieuwe LS?
LEES OOK: Deze bizarre Lexus IS heeft 41.999 led-lampjes
Takumi
Lexus staat bekend om zijn uitzonderlijke kwaliteitsniveau en dat zie je ook terug in de IS 300h. Het interieur kent echt handwerk van Japanse Takumi (ambachtslieden), zoals met de hand gestikte lederen bekleding, aluminium interieurpanelen in speciale ‘Naguri’-stijl, of houtaccenten (nieuwe optie) die bewerkt zijn met een bijzondere lasertechniek van pianobouwer Yamaha.
Verder is het beeldscherm van het multimediasysteem een slag groter dan voorheen. Het scherm is nu 10,3-inch en de graphics zijn verscherpt voor nog betere leesbaarheid. De Remote Touch Interface (RTI) laat zich prettiger bedienen door een nieuwe toets en een betere polssteun.
Over de bediening van het RTI-systeem zijn de meningen overigens verdeeld. De meeste automerken werken met een touchscreen of een multifunctionele draaiknop op de middenconsole. Bij Lexus bedien je het systeem met een muis die je met je wijs- en middelvinger stuurt en die met een klein tikje laat voelen als een knop bereikt wordt. Wij kunnen er prima mee overweg. De bediening is intuïtief en het went snel. Misschien is het een kwestie van smaak.
Lexus Hybrid Drive
Ook qua aandrijftechniek doet Lexus het anders dan de rest. De IS-serie wordt als enige in zijn klasse uitsluitend geleverd met hybrideaandrijving.
De meeste hybrideauto’s zijn primair ontwikkeld voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Maar er zijn ook hybrideauto’s waarvan de elektromotor vooral bedoeld is ter verbetering van de rijdynamiek en het comfort, zoals de Lexus IS 300h. Het gaat hier niet om dat laatste CO2-grammetje. De auto moet fantastisch rijden, responsief en dynamisch, maar ook comfortabel. En dat in combinatie met zo’n gunstig mogelijk verbruik. Dáár ligt de focus.
Lexus beheerst deze techniek als geen ander. De powerunit in de IS 300h bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die optimaal samenwerkt met een elektromotor. Samen leveren ze 164 kW (223 pk) vermogen, waarmee deze Lexus aanzienlijk krachtiger is dan de basisversies van de concurrentie (lees: BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse).
Strak in de bochten, comfortabel op lange stukken
Bij het wegrijden worden de eerste meters verzorgd door de elektromotor, die vooral in de sportstand onmiddellijk reageert op het gaspedaal en veel trekkracht levert. De IS 300h trekt daardoor vlot op, maar wel stil en trillingvrij. Vanaf zo’n 30 a 40 km/u schakelt de benzinemotor bij. In de normale rijmodus is de reactie op het gaspedaal een fractie trager.
Als we de buitenring van Rome verlaten voor slingerende provinciale wegen, blijkt dat de IS 300h een fijne stuurmansauto is. De zitpositie is prettig, het dikke stuurwiel ligt lekker in de hand en de sedan laat zich strak door het bochtige landschap dirigeren. Aanpassingen aan de wielophanging resulteren in een ietwat scherpere stuurreactie en minder rolneiging. Vooral de griplevel van de vooras is indrukwekkend voor dit type auto. Je moet het wel héél bont maken om de auto te laten glijden.
Briljante mix
Behalve voor een mooie balans in bochten staat de Lexus IS ook garant voor comfortabele en rustgevende snelwegritten. Zelfs op die belabberde secundaire wegen in Italië gedraagt hij zich voorbeeldig. De techneuten van Lexus zijn er opnieuw in geslaagd om een niet-instelbaar onderstel te ontwikkelen met een briljante mix van comfort en sportiviteit, net als bij de Lexus GS F (rijtest). Adaptive Variable Suspension (AVS) is alleen standaard op de Lexus IS 300h F Sport Line.
Nog wat: de hybridesedan is een heerlijke filerijder. Een automaat is standaard en bij lage snelheden draait er geen verbrandingsmotor. Dus is het muisstil aan boord. En dat is wel zo prettig aangezien wij in Nederland steeds vaker en langer in de file staan. Het is niet voor niets dat de vraag naar automatische transmissies toeneemt.
Verder kun je met een druk op de EV-knop korte afstanden met lage snelheden volledig elektrisch rijden, zonder interventie van de benzinemotor. En vergeet niet: het gaat hier om een niet-oplaadbare hybrideauto.
Gunstig kostenplaatje
Als je op zoek bent naar een premium D-segmentauto met een brullende motor met één-en-al rijbeleving, dan heb je niets te zoeken bij Lexus. Daarvoor is de IS 300h nu eenmaal te stil en te comfortabel. Als dat niet uitmaakt, is de hybride Lexus IS 300h een heel interessant alternatief voor zowel benzine- als dieselrijders.
Dankzij de efficiënte hybridetechniek is de CO2-uitstoot van de IS 300h vastgesteld op 97 g/km (volgens NEDC). De BPM-toeslag die berekend wordt op basis van CO2-uitstoot, pakt daardoor gunstig uit. Dat vertaalt zich weer in aantrekkelijke (lease)prijzen.
Lexus IS 300h met standaard automaat en 164 kW (223 pk) is leverbaar voor prijzen vanaf 39.995 euro. Ter vergelijking: een handgeschakelde Audi A4 met 140 kW (190 pk) sterke benzinemotor kost minimaal 41.050 euro, terwijl het verbruik van de IS 300h (4,2 l/100 km, NEDC) zich laat vergelijken met dat van een 190 pk sterke Audi A4 diesel-automaat met een prijs vanaf ruim 45 mille.