‘Lexus heeft beste voetgangersdetectie’
De Duitse ADAC, de zusterorganisatie van de ANWB, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar radarsystemen die aanrijdingen met voetgangers moeten voorkomen. Volgens de test komt het systeem van Lexus, het Advanced Pre-Crash Safety-systeem (A-PCS), als beste uit de test.
De ADAC testte de ongevallendetectiesystemen van BMW, Mercedes, Volvo en Lexus en dat van Mobileye; een radar die in elke auto achteraf ingebouwd kan worden. Tijdens de test met dummy’s werden de systemen aan zes proeven onderworpen: stilstaande voetgangers, bewegende voetgangers, plotseling overstekende kinderen, voetgangers die op het laatste moment stoppen, de werking van het systeem als het donker is en de manier waarop het systeem de inzittenden waarschuwt. Het A-PCS-systeem van Lexus, dat dit jaar debuteerde in de Lexus LS 600h, combineert radarsensoren met een stereocamera. Deze stereocamera kan niet alleen méér zien, maar ook driedimensionaal waarnemen. Hierdoor kan de auto complexe situaties sneller doorgronden en presteert Lexus duidelijk het beste op het onderdeel ‘plotseling overstekende kinderen’ – waarbij een kind plotseling vanachter een geparkeerde auto de straat op rent. Het bijzondere van het Advanced Pre-Crash Safety-systeem is dat het behalve voetgangers ook alle andere denkbare weggebruikers en obstakels in de gaten houdt. Bovendien ‘kijkt’ het systeem ook naar binnen om te zien of de bestuurder zijn aandacht op de weg houdt. Indien nodig, wordt de bestuurder erop gewezen rust te nemen.