Lexus ES 300h te bestellen met digitale buitenspiegels
Digital Side-View Monitors
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nu zijcamera’s in plaats van zijspiegels wettelijk toegestaan zijn in Europa, bieden steeds autofabrikanten de technologie aan. De Europese versie van de Lexus ES 300h is vanaf deze zomer leverbaar met zogeheten Digital Side-View Monitors, een chique woord voor digitale buitenspiegels.
In Japan al leverbaar
In Japan werden de digitale buitenspiegels voor de Lexus bij de introductie eind 2018 al gepresenteerd. Daarmee was de ES een van de eerste in serie geproduceerde auto’s met deze zijcamera’s. Nu krijgt ook de Europese variant van de Lexus ES deze techniek.
Verstellen
De zijcamera’s zijn op dezelfde manier te verstellen als conventionele buitenspiegels. Via een speciaal menu is naast de helderheid van de weergave ook het automatisch inklappen van de camera-units in te stellen.
Twee HD 5-inch displays
De units hebben ingebouwde verwarming die bevriezing en condensvorming voorkomt. Voor beter zicht naar achteren zijn de camera’s uitgevoerd met een sensor die schitteringen van de koplampen van achteropkomend verkeer onderdrukt. Het systeem waarschuwt bij rijbaanwisselingen ook voor verkeer in de dode hoek. Het systeem geeft de camerabeelden in realtime weer op twee HD 5-inch displays, geplaatst in de A-stijl.
Extended view
De zijcamera’s van Lexus hebben ook een ‘extended view’-functie. Hoe werkt dat? Als de bestuurder de richtingaanwijzers gebruikt of de achteruitrijversnelling selecteert, zorgen de digitale buitenspiegels automatisch voor een breder zicht op de ruimtes naast en achter de auto. De dode hoek is hiermee verleden tijd. De extended view is ook handmatig in of uit te schakelen.
Hulplijnen
Tijdens het manoeuvreren – bijvoorbeeld tijdens parkeren – voegen de Digital Side-View Monitors referentielijnen toe aan het beeld. Deze lijnen geven afstanden van 20 en 50 cm vanaf de achterbumper weer en 50 cm vanaf de zijkant van de auto. Er zijn ook referentielijnen om de bestuurder te helpen bij het inschatten van een veilige afstand tot voorliggers. Bij snelheden tot 70 km/u geven ze afstanden van 5, 10 en 15 meter weer (boven 70 km/u ook 30 meter).
LEES OOK: Autotest Lexus ES 300h (2020)