Land Rover Discovery als extra ruige SVX
Specifieke aanpassingen voor extra terreinvaardigheid
De Land Rover Discovery biedt de basis al indrukwekkende terreinvaardigheden, maar deze nieuwe SVX-uitvoering gaat nog een stap verder.
De nieuwe Land Rover Discovery SVX is de ultieme versie voor het ruige terrein. Hij heeft een extra robuuste uitstraling met allerlei beschermdelen, grote gekleurde sleepogen en een elektrische lier aan de achterzijde.
Het nieuwe systeem Hydraulic Active Roll Control (H-ARC) geeft de wielen meer bewegingsvrijheid en biedt meer stabiliteit. Daardoor neemt de tractie onder extreme omstandigheden toe en helt de carrosserie minder over. De SVX staat hoger op z’n wielen, heeft grotere aan- en afrijhoeken, luchtvering met een langere veerweg en dempers met een langere slag. Ook Goodyear Wrangler all-terrainbanden in de maat 275/55 R20 zijn standaard.
LEES OOK: Reportage – Offroaden met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk
5.0 V8 Supercharged
Verder is de Land Rover Discovery SVX voorzien van een actief middendifferentieel en een elektronisch sperrend achterdifferentieel. Die werken optimaal samen met het aangepaste Terrain Response 2-systeem voor maximale grip op elke soort ondergrond. De SVX wordt uitsluitend geleverd met de 5,0-liter supercharged V8-benzinemotor. Die levert 386 kW (525 pk) vermogen en 625 Nm koppel.
De Discovery SVX is de eerste Land Rover die door de specialisten van SVO (Special Vehicle Operations) van Jaguar Land Rover onder handen is genomen. De productie start in 2018.
LEES OOK: Video – Land Rover test autonoom terreinrijden