
“Laden wordt tanken” — Fastned-CEO Michiel Langezaal over de toekomst van laden

Langs de E17 tussen Gent en Antwerpen heeft het Nederlandse Fastned de grootste elektrische verzorgingsplaats van Europa geopend. AutoRAI.nl reed erheen, dronk een cappuccino, at een lekkere maaltijd tussen het groen, liet de kinderspeelplaats links liggen maar sprak wél met Fastned-CEO Michiel Langezaal. Over megasnelladen, steden als laadhub, de toekomst van elektrisch rijden én waarom ‘laden als tanken’ dichterbij is dan je denkt.
Fastned
Waar je bij de meeste laadplekken in Europa niet verder komt dan een snellader op een betonnen vloer – met een beetje geluk onder een afdak – krijg je bij de nieuwe Fastned-locatie langs de E17 in België dezelfde voorzieningen als een traditionele benzinerijder.
“Hier aan de E17 konden we de hele verzorgingsplaats opnieuw optuigen,” steekt Fastned-CEO Langezaal van wal. “Geen bestaande shop waar je omheen moet bouwen, maar carte blanche. Dan kun je iets neerzetten dat laat zien hoe laden er de komende 5 à 10 jaar uit gaat zien: snel, comfortabel en schaalbaar.”
En dat zie je meteen: zestien 400 kW-snelladers, laadplekken voor vrachtwagens en volop voorzieningen voor de reiziger: van restaurant en shop tot toiletten, douches voor truckers, werkplekken, een hele reeks picknicktafels in de buitenlucht én een speelplaats voor de kids. Kortom: eindelijk een plek waar je tijdens het laden kunt plassen, goede koffie en eten kunt krijgen en even kan relaxen. Klinkt simpel, maar wie veel laadt, weet hoe zeldzaam dat is.
A1
De schaal en luxe van Gentbrugge staan in schril contrast met hoe het ooit begon. In 2013 bouwde Fastned zijn eerste laadstation aan de A1 vlakbij Barneveld. “We hadden daar maar een paar laders staan,” blikt Langezaal terug. “Eén CHAdeMO-lader voor de Japanse modellen van toen, wat AC-laders en – heel belangrijk – de allereerste CCS-lader in publieke omgeving. Dat was toen nog een betamodel. Niemand wist zeker of die standaard het zou redden. Inmiddels is het dé norm in heel Europa.”
Die eerste generatie laders leverde maximaal 50 kW, maar in de praktijk kwam je vaak niet verder dan 30 of 35. “Dat voelde toen snel, maar vergeleken met wat we nu doen stelt het niks meer voor. De industrie heeft sindsdien enorme sprongen gemaakt. Van 50 naar 150, naar 300 en nu naar 400 kW.”
Waarom schaal allesbepalend is
De rode draad door het gesprek: schaal. Kleine stations met een paar laders zijn simpelweg niet genoeg. “Kijk naar Gentbrugge,” zegt Langezaal. “Een van de drukste snelwegen van België, miljoenen voertuigen per jaar. Dan heb je veel laadcapaciteit nodig. En dat geldt niet alleen hier: overal waar verkeer is, moeten grote hubs komen. Het is ook de kern van ons businessmodel. Wij bouwen op plekken waar heel veel mensen komen. Dan wordt een station vanaf dag één intensief gebruikt — en verdien je investeringen terug. Rondstrooien met wat paaltjes her en der werkt niet; sterke locaties wel. Dat is de enige manier om de transitie te laten slagen.”

De stad
Snelladers langs de snelweg zijn één ding, maar Langezaal ziet nog een groot groeiveld: de stad. “Niet iedereen heeft een eigen oprit of laadpaal. Ik woon zelf in Amsterdam. Daar rij ik vaak naar een snellaadhub om even snel bij te laden. Met auto’s die steeds sneller laden, is dat dé oplossing voor stedelingen.
Zo’n visie zie je al terug in Gentbrugge. Het station is opgezet als volwaardige hub voor álle soorten reizigers: automobilisten, truckers, gezinnen en forenzen. Auto’s met caravan kunnen hier ook terecht zonder dat er losgekoppeld hoeft te worden. En rijd je nog op benzine? Dan ben je net zo welkom voor een bak koffie, een plaspauze of een rustig moment aan een van de vele picknick of -werktafels. Het pand is uiteraard duurzaam gebouwd met materialen zoals hout, draait grotendeels op zonne-energie en regenwater spoelt de wc’s door.
De politiek moet mee
De nieuwe flagship store van Fastned staat dus niet in Nederland, maar in België. Wanneer zijn wij aan de beurt? In Nederland ligt er al een routekaart voor de toekomst, vertelt Langezaal. “Het vorige kabinet heeft al opgeschreven dat fossiele stations uitgefaseerd moeten worden waar dat kan, en dat er concessies moeten komen voor laadstations. Als die contracten aflopen, moet je benzinestations transformeren naar snellaadstations. De plannen zijn er, nu moet de uitvoering volgen. Dit station in Gentbrugge is een showcase: zo kan het eruitzien als je doorpakt.”
Toch stokt het beleid in Den Haag momenteel, geeft hij aan. “Er worden weinig knopen doorgehakt. Zonde, want de tijd dringt. Wil je in 2030 overal dit soort stations hebben, dan moet je nú keuzes maken.”
‘Laden alsof je tankt’
Hoe ziet zijn droombeeld er over tien jaar uit? Langezaal hoeft niet lang na te denken. “Het hangt af van de locatie, maar denk aan 8 tot 40 (of meer) snelladers per locatie. En megawatt-laden voor auto’s op schaal. Elektrisch rijden wordt beter dan tanken: net zo snel, schoner, eenvoudiger.”
Van pioniers naar een multinational
Fastned begon klein, maar groeide de afgelopen jaren gestaag. Inmiddels staat de teller op meer dan 375 stations in negen landen. “We zijn nu een top-drie speler in Europa, naast Tesla en Ionity”. Twaalf jaar geleden zette Fastned zijn eerste laadpaal neer. Nu staan er meer dan 375 stations in negen landen, met een investering van bijna een half miljard euro en een team van 51 nationaliteiten. “Voor mij voelt dit nog steeds vooral als het begin,” zegt Langezaal. “Er moet nog zóveel gebeuren. Dat maakt het juist leuk.”
Bekijk ook: Zomervakantie met elektrische Audi A6 e-tron – 1300 kilometer ROADTRIP