Dit is de allerlaatste Volvo V60 met dieselmotor
De ondergang van de dieselmotor bij Volvo
Een historisch moment voor Volvo Car Gent vond plaats op donderdag 8 februari 2024. In de fabriek van de Zweedse autobouwer rolde de laatste dieselvariant van de Volvo V60 van de productielijn.
Volvo dieselmotor
“Dit betekent niet alleen het einde van dieselvarianten in onze Gentse fabriek, maar ook een belangrijke mijlpaal voor Volvo Cars, die een duurzamere toekomst vooropstelt. Een toekomst waarbij we volop inzetten op elektrificatie. Iets dat de veranderende vraag van onze consumenten en de duidelijke behoeften van onze planeet weerspiegelt. Een nieuwe stap op weg naar volledige elektrificatie”, aldus Volvo Car Gent in een statement.
De laatste Volvo V60 met dieselmotor betreft een Volvo V60 Cross Country, een extra ruige versie van de V60.
Volvo kiest voor elektrisch
Volvo wil tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen en tegen 2040 wil het Zweedse merk volledig klimaatneutraal opereren. In november 2022 verkocht Volvo zijn belang in Aurobay, de joint venture die alle overgebleven activa van Volvo op het gebied van brandstofmotoren herbergde. Volvo Cars besteedt geen enkele kroon van zijn R&D-budget meer aan de ontwikkeling van nieuwe brandstofmotoren.
Elektrische aandrijflijnen
Jim Rowan, Chief Executive bij Volvo Cars, zegt: “Elektrische aandrijflijnen zijn onze toekomst en superieur aan verbrandingsmotoren: ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen. Wij zijn volledig gefocust op het creëren van een breed portfolio van hoogwaardige, volledig elektrische auto’s die alles bieden wat onze klanten van een Volvo verwachten – en die een belangrijk onderdeel vormen van ons antwoord op de klimaatverandering.”
Van populair naar afgedankt
Volvo’s besluit om begin 2024 volledig te stoppen met diesels illustreert hoe snel zowel de auto-industrie als de vraag van klanten verandert. Volvo: “Nog maar vier jaar geleden was de dieselmotor ons brood en boter in Europa, net als bij de meeste andere autofabrikanten. De meerderheid van de auto’s die Volvo in 2019 op het continent verkocht, werd aangedreven door een dieselmotor, terwijl geëlektrificeerde modellen nog maar net hun intrede deden. Die trend is sindsdien grotendeels omgekeerd, gedreven door een veranderende marktvraag, strengere emissieregelgeving en Volvo’s focus op elektrificatie. Het merendeel van zijn verkopen in Europa bestaat nu uit geëlektrificeerde Volvo’s, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn.”
Volgens Volvo hebben minder dieselauto’s op straat ook een positief effect op de luchtkwaliteit in steden; hoewel diesels minder CO2 uitstoten dan benzinemotoren, stoten ze meer gassen uit zoals stikstofoxide (NOx) die een negatief effect hebben op de luchtkwaliteit, vooral in bebouwde gebieden.