Autoboek: La Fête des Limousines
Een ode aan de vergeten limousines van weleer
De BMW 5-Serie, Mercedes-Benz S-Klasse en Audi A8 zijn auto’s die na tientallen jaren nog steeds een grote schare liefhebbers aanspreken. Regelmatig zie je nog een oude Duitse toplimousine voorbij stuiven. Maar hoe zit het met de Franse evenknie, de auto’s die altijd de status quo probeerden aan te vechten. Auto’s zoals de Renault Safrane, de Peugeot 604 en 605 en de Citroën XM, waar zijn ze gebleven?
Eigen visie op luxe
De grote sedans van Renault, Citroën en Peugeot hadden altijd op hun eigen visie op luxe. Denk hierbij aan de hydraulische ophanging van Citroën, de dikke stoffen fauteuils en gekke knopjes, of de fabelachtige Renault Safrane Baccara met V6-motor en elektronische dempers! Het grote publiek is deze auto’s al lang vergeten, maar een kleine groep liefhebbers koestert deze auto’s nog steeds.
Deze groep liefhebbers komt sinds 2004 regelmatig samen op het evenement La Fête des Limousines, waar dit jaar op Fort Isabella in Vught honderden auto’s stonden van de merken Citroën, Peugeot, Renault, Talbot, Panhard en Simca.
Veel aandacht voor speciale auto’s
Dit jaar werd het succes van het evenement samengevat in een compact, softcover boek van 128 pagina’s. In het boek schrijft Thijs van der Zanden op een informele manier over het evenement en de auto’s die eraan meedoen. Diverse auto’s van deelnemers komen aan bod, maar daarnaast geeft Van der Zanden ook veel aandacht aan de concept cars en speciale uitvoeringen van de grote, Franse merken.
Zo is er een uitgebreide reportage over de Peugeot 607 Paladine waarmee de Franse president Sarkozy reed en de bijzondere Dakar-avonturen van de Renault 20. En wat dacht je van het merk Talbot? Het Franse merk is nagenoeg geheel uit het collectieve geheugen verdwenen, maar krijgt nog genoeg aandacht in dit boek.
Amerikaanse avonturen
Maar ook bijzondere verhalen over de Amerikaanse avonturen komen aan bod. Wist je bijvoorbeeld dat Renault lange tijd voet aan grond probeerde te krijgen in Amerika? Het Franse merk ging een samenwerking aan met AMC, maar dat draaide op niets uit. Chrysler kocht de boel en uiteindelijk kwam de Renault 21 als Eagle Premier op de markt.
Een succes werd het echter niet.. Vandaag de dag bestaan er nog twee exemplaren met Renault-logo’s, één is er verstopt in de privé-collectie van Renault, het andere exemplaar staat in Nederland (!). Ook Peugeot en Citroën waagden de overstap, maar beide keerden snel weer terug.
Behoud de Franse limousines
Dit soort verbazingwekkende reportages maken het compacte boek een aanwinst voor de boekenkast. Het is een leuk naslagwerk voor de autoliefhebber met nostalgische gevoelens of een passie voor Franse auto’s. Het boek kost slechts 15 euro en is te koop via www.citrovisie.nl. Wie het boek aanschaft, steunt daarmee gelijk de stichting Viv l’Auto die zich sterk maakt voor het behoud van de Franse limousines.