Kia: Autonome auto’s op grote schaal testen in 2019
Level 4 autonoom rijden vanaf 2021
Kia wil in 2019 een grootschalige testvloot aan autonome voertuigen op de openbare weg in gebruik nemen als opmaat voor commerciële productie van deze technologie. Dit maakt Kia bekend tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Smart City
Kia hoopt Level 4 autonoom rijden in slimme steden mogelijk te maken in 2021 met een nieuw Smart City-pilotproject. “De connected auto’s van Kia worden grenzeloos en bieden een nieuwe mobiliteitservaring”, zegt Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman en hoofd R&D Centre van Kia. “Virtual reality, zelfrijdende auto’s en ‘vehicle-to-everything’ connectiviteit werden ooit beschouwd als technologie van een verre toekomst. Nu deze steeds sneller realiteit worden, onderzoekt Kia hoe het de nieuwe technologie het beste kan inzetten en toepassen voor haar klanten. Wij demonstreren onze strategie en visie voor toekomstige mobiliteit met een reeks interactieve displays die laten zien wat onze klanten kunnen verwachten.” LEES OOK: Level 0 tot level 5 autonoom rijden: uitleg per niveau
Nieuwe functies
In autonome auto’s verschijnen volgens Kia diverse nieuwe functies. Kia demonstreert deze nieuwe technologieën in Las Vegas door middel van verschillende cockpits. Zo wordt er gewerkt aan een nieuw HMI-systeem. De bediening van het infotainmentsysteem en de verwarming, ventilatie en airconditioning gebeurt via aanraking en gebaren, waarbij het stuurwiel als afstandsbediening fungeert. De bestuurder kan ‘swipen’ langs een met geperforeerd leder afgewerkt paneel op het tweespaaksstuurwiel. Het digitale dashboard toont extra informatie aan de bestuurder, onder meer over het voertuig, de aandrijflijn en de reis.
Gezichts- en stemherkenning
Ook gezichts- en stemherkenning wordt mogelijk. Het nieuwe systeem is uiterst accuraat en schakelt veel functies van de auto uit als de bestuurder het identificatieproces niet doorstaat. Tot slot wil je goed kunnen internetten. Kia demonstreert om die reden ’s werelds eerste in-car 5G. Deze 5G-verbinding maakt het mogelijk om content snel en betrouwbaar naar het infotainmentsysteem van de auto te streamen.
Separate Sound Control System
Ook interessant is het Separate Sound Control System, te vinden in de Niro EV Concept. Met dit geluidssysteem kunnen de vóór- en achterpassagiers tegelijkertijd naar hun eigen muziek luisteren, zonder dat de anderen daar last van hebben. Het systeem maakt gebruik van acht in de hoofdsteun geïnstalleerde speakers die het geluid over de voor en achterste zitrij verspreiden. Noise-cancellation-technologie voorkomt dat geluid van de ene zitrij de andere geluidszone binnendringt.