Autotest – Jeep Wrangler
De Rock 'n Roller onder de terreinwagens
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Of we willen testrijden met het gele beest, werd ons gevraagd. Het gele beest? Oh, die knalgele Wrangler bedoel je? Wat een verrassing, want een exemplaar als deze zie je niet vaak. Maar hij kan die kleur goed hebben. De Rock ’n Roller onder de terreinwagens oogt nog stoerder, maar ook sympathieker. Iedereen vindt hem gaaf. Wij ook.
Oer-Jeep
Na het wegvallen van de Land Rover Defender is de Jeep Wrangler samen met de Mercedes-Benz G-Klasse en de Toyota Land Cruiser 70 de enige terreinwagen die al decennialang volgens nagenoeg hetzelfde concept gebouwd wordt.
Ruim dertig jaar na de lancering van de eerste Wrangler oogt de derde generatie nog steeds als een directe afstammeling van de iconische Willys Jeep uit 1941 – het bekende voertuig van het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Klassieke details
Waar de meeste terreinwagens in de loop der jaren sterk gemoderniseerd zijn, houdt Jeep steevast aan het hoekige ontwerp met details die direct verwijzen naar zijn voorvader. Niet alleen de grille en de ronde koplampen, ook de uitwendige deurscharnieren en de rubberen ‘bonnet clamps’ waarmee de motorkap vastzit, zijn in leven gehouden. Samen met die kaarsrechte voorruit, de enorme banden en het reservewiel op de achterklep heeft de Wrangler alles van een echte oer-Jeep.
Dat betekent niet dat de Wrangler dertig jaar volledig heeft stilgestaan. Uiteraard is hij uitgerust met alle veiligheidsvoorzieningen van deze tijd, alles is elektrisch te bedienen en in het midden zit het moderne Uconnect infotainmentsysteem met touchscreen.
Groot en robuust
De Jeep Wrangler Unlimited (vijfdeurs) is een forse bak van 4,75 meter lang en bijna 1,90 meter hoog. En je kunt bijna onder de auto door kruipen, zo hoog staat hij op z’n wielen. Dat merk je ook bij het instappen: je moet er soort van inklimmen. De zitpositie is bijzonder hoog. Dat ‘king of the road’-gevoel is sterk aanwezig. Je kijkt werkelijk boven alles en iedereen uit.
In het interieur merk je direct dat de Wrangler niet is ontworpen als luxe SUV. Er is gekozen voor een vrij eenvoudige opzet, met een praktisch ontworpen dashboard en robuuste, makkelijk schoon te houden materialen. Ook de rubberen vloermatten en allerlei handgrepen om je goed vast te houden, maken duidelijk dat de Wrangler is bedoeld voor het zware werk.
Lekker rauw
Als je de 2,8-liter CRD viercilinder turbodiesel start, voel je de auto een beetje schommelen. En hij klinkt heerlijk rauw. Het geluid past zo goed bij deze auto, dat je er echt van geniet.
Je moet het gaspedaal behoorlijk indrukken voordat er wat gebeurt, maar als de Wrangler eenmaal op stoom is, dan gaat ie ook. Met 147 kW (200 pk) vermogen en 410 Nm koppel is de twee ton wegende Amerikaan nog behoorlijk rap ook. De trekkracht is immens en met een aanhanggewicht van twee ton is hij ook uitermate geschikt om grote trailers te sjouwen.
LEES OOK: Autotest – Jeep Renegade Van (grijs kenteken)
Terreinbeest
Geen twijfel over mogelijk dat de Jeep Wrangler puur is gemaakt om te excelleren in ruig terrein. Geen concessies. Hij is gebouwd op een ijzersterk ladderchassis en rolt op banden met hoge wangen. Je voelt dan ook nauwelijks wat onder de auto gebeurt. De besturing is licht en gevoelloos en je voelt de Jeep soms een beetje stuiteren op z’n banden.
Maar je krijgt er ongelooflijk veel plezier voor terug. Want wat is de Jeep Wrangler een waanzinnig gave machine. Ook die 4WD-pook, waarmee je met een stevige ‘kloenk’ wisselt tussen 2WD (achterwielaandrijving), 4WD of 4WD low (lage gearing voor als het écht ruig wordt), past volledig in het plaatje. Zet een stevige rock-plaat op en je hebt meteen zin om door de blubber te raggen.
Symathiek
Wat ook opvalt: waar grote flamboyante SUV’s niet altijd positief worden ontvangen en soms als vervuilende PC Hoofd-tractoren bestempeld worden, komt de Wrangler heel sympathiek over. Geen enkele negatieve reactie, van niemand. De duimpjes gaan omhoog en bekenden die normaal niets met auto’s hebben, willen er ineens allemaal in zitten.
Het is voor de liefhebber een zegen dat Jeep nog dit soort auto’s maakt. Hij behoort tot een uitstervend ras en misschien is de Wrangler daarom wel zo geliefd wereldwijd.
Prijzen
De Jeep Wrangler begint bij prijzen vanaf 93.500 euro voor de 3.6 V6 benzineversie in driedeurs variant. De vijfdeurs 2.8 CRD kost minimaal 94.801 euro. Voor dat geld koop je trouwens een vijfdeurs, een cabriolet en een pick-up in één. Het dak en het complete achterste deel zijn demonteerbaar. Heerlijk voor in de zomer!
Alle prijzen zijn overigens inclusief BTW en BPM. De Wrangler is er ook op grijs kenteken met forse belastingvoordelen voor ondernemers.