Jeep Renegade: kleine alleskunner
Met de nieuwe Jeep Renegade betreedt het merk voor het eerst het segment van de compacte SUV. Zijn bescheiden formaat gaat gepaard met een herkenbare Jeep-uitstraling en volwaardige terreineigenschappen. De nieuwe Renegade debuteert op de Autosalon van Genève en is te koop vanaf komende zomer.
- Eerste Jeep voor compacte SUV-segment
- Stoere uitstraling en goede terreinkwaliteiten
- Leverbaar vanaf komende zomer
Jeep wil wereldwijd groeien en om die doelstelling te realiseren, zijn ook kleinere auto’s nodig. Met de nieuwe Cherokee ging Jeep al een maatje kleiner en de Renegade valt daar nu keurig onder.
De nieuwe baby-Jeep is ontwikkeld in samenwerking met moederbedrijf Fiat. Hij staat op het platform van de toekomstige Fiat 500X en profiteert van moderne Fiat-motoren die veel kracht koppelen aan een gunstig brandstofverbruik.
Half-Italiaans of niet: de Renegade heeft een onmiskenbare Jeep-uitstraling. De bekende grille met de zeven sleuven en de ronde koplampen zijn karakteristiek en van grote afstand herkenbaar.
De Jeep Renegade is naar wens leverbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. De 4×4-versies zijn voorzien van een Select-Terrain-systeem met vier instellingen: auto, sneeuw, zand en modder.
Er is ook een extra ruige Trailhawk-uitvoering met speciale 17-inch terreinbanden, aangepaste bumpers, beschermplaten en extra sleepogen. Deze staat ook iets hoger op z’n wielen en heeft standaard vierwielaandrijving met low gearing. Daarmee is de Renegade Trailhawk prima geschikt voor ruig terreinwerk.
Het motorenaanbod bestaat uit twee 1.4 MultiAir-turbobenzinemotoren met vermogens van 103 kW (140 pk) en 125 kW (170 pk). Er zijn ook drie diesels: de 1.6 en 2.0 MultiJet-motoren leveren 88 kW (120 pk) tot maximaal 125 kW (170 pk) vermogen.
Verder vertrouwt de Renegade op een rijke uitrusting en zeventig actieve en passieve veiligheidssystemen. Twee uitneembare dakpanelen zijn optioneel.
[video-1]