Autotest – Jeep Grand Cherokee Summit
Amerikaanse alleskunner steelt Europese harten
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Jeep heeft de vierde generatie Grand Cherokee wederom vernieuwd en een nog luxere topversie aan het aanbod toegevoegd. Het merk is op jacht naar de toppositie in het premium SUV-segment. Met de imposante Summit-uitvoering hebben de Amerikanen een sterke troef in handen. Klanten kunnen in de Jeep-showroom ook een ietwat andere benadering verwachten. Het merk zet de zakelijke klant meer dan ooit centraal.
Succesvolste automerk uit de VS
Laten we beginnen met positief nieuws. Het gaat goed met Jeep. De wereldwijde verkoop is in vijf jaar verdubbeld. In 2016 werden 1,4 miljoen auto’s verkocht. Daarmee kun je Jeep geen nichemerk meer noemen.
Jeep is ook het enige Amerikaanse automerk dat in Europa een stevige vuist kan maken. Niet voor niets natuurlijk. Maar het merk wil meer. Als uitvinder van de SUV wil Jeep in alle lagen van de SUV-markt een rol van betekenis spelen. Er wordt gewerkt aan een flinke uitbreiding van het productaanbod.
In de loop van dit jaar komt de veelbelovende Jeep Compass. Later wordt het aanbod uitgebreid met de nieuwe Jeep Wrangler, Wagoneer en Grand Wagoneer. Dat belooft wat.
LEES OOK: Deze bizarre Jeep Wrangler is allesbehalve subtiel
Jeep Grand Cherokee Summit
Maar eerst 2017. Jeep trapt het jaar af met de vernieuwde Grand Cherokee. Het vlaggenschip van Jeep en de meest onderscheiden SUV ooit heeft een vernieuwde voorzijde en is leverbaar in twee nieuwe uitvoeringen.
Om een nog groter deel van het segment “te coveren”, is een extra terreinwaardige Trailhawk-uitvoering en een exclusieve topversie in de vorm van de Summit toegevoegd. Samen met de reguliere uitvoeringen en de zeer krachtige performanceversie SRT is het aanbod van de Jeep Grand Cherokee bijzonder veelzijdig.
Wij gaan op pad met de Summit. We krijgen de sleutels van een prachtig mooi parelmoerwit exemplaar, dat met zijn strakke grille en slanke koplampen met kenmerkende LED-verlichting niet alleen chic, maar ook stoer en intimiderend voor de dag komt.
Laguna leder
Al bij het instappen proef je dat dit geen standaarduitvoering is. Ons testexemplaar is voorzien van Laguna-lederen stoelbekleding in de kleuren Indigo en Ski Gray en de wangen zijn afgewerkt met ‘Diamond Stitch’. Behalve het dashboard zijn ook de deurpanelen van boven tot onder bekleed met nappa-leder en fraaie houtafwerking. Ziet er allemaal prachtig uit.
De Summit-uitvoering is zo luxe uitgerust, dat we nauwelijks iets kunnen verzinnen om eraan toe te voegen. Dat geldt ook voor het omvangrijke multimediasysteem met 8,4-inch touchscreen, de mogelijkheid voor naadloze smartphone-integratie en de beschikbaarheid van allerlei apps.
En wat dacht je van het audiosysteem? De Summit komt standaard met een Harman Kardon surround soundsystem met 19 speakers en een krankzinnig vermogen van 825 watt!
LEES OOK: Autotest – Jeep Wrangler (2016)
Comfortabele alleskunner
De Grand Cherokee is onderhuids een terreinbeul, met een ingenieus 4×4-systeem, Quadra-Lift-luchtvering met hoogteregeling, low gearing en allerlei elektronische hulpmiddelen voor indrukwekkende prestaties in ruig terrein. De grote kracht van Jeep is dat je daar niets van merkt onder normale omstandigheden. En dat is maar goed ook, want in de praktijk zijn er maar weinig kopers die het asfalt verlaten, al helemaal in het geval van zo’n luxe Summit.
De Jeep Grand Cherokee gedraagt zich voorbeeldig op het Europese asfalt en is buitengewoon comfortabel. Je geniet van een prachtig uitzicht boven de rest van het verkeer. Je zit hoog en droog in fijne brede stoelen. Het is mooi stil aan boord dankzij Active Noise Cancellation en je merkt bijna niks als je over een stoeprandje rijdt.
De Jeep stuurt licht en met weinig gevoel, maar op slingerende wegen merk je wel dat de SUV mooi strak op de weg ligt. Wat dat betreft heeft deze Amerikaan een vrij Europees karakter. En voor de enthousiasteling is er zelfs een sportstand.
V6 MultiJet
De Summit-uitvoering is leverbaar met de 5.7 HEMI V8-benzinemotor en de 3,0-liter V6 MultiJet-dieselmotor. Wij reden de diesel, die 184 kW (250 pk) en de 570 Nm naar de wielen stuurt. Dit is wat ons betreft de aandrijflijn die je moet hebben.
Dankzij de enorme hoeveelheid trekkracht en de zijdezachte achttrapsautomaat rijdt de SUV soepel en verfijnd. De zescilinder heeft genoeg in zijn mars voor een abrupte krachtsexplosie en katapulteert de 2,3 ton wegende SUV in acht seconden van 0-100 km/u.
Na een hele middag rijden door het Duitse landschap en af en toe met hoge snelheden op de Autobahn, liet de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km zien. Prima toch?
LEES OOK: Autotest – Land Rover Discovery (2017)
Zakelijke klant centraal
Met de vernieuwde Grand Cherokee Summit maakt Jeep een duidelijk statement. De jacht op een toppositie in het premium SUV-segment is geopend. Met de imposante Summit-uitvoering hebben de Amerikanen een sterke troef in handen.
Als we hem vergelijken met het model dat in 2011 op de markt kwam, zou je eerder zeggen dat het een compleet nieuwe generatie betreft. Het verschil in uitstraling en afwerking is aanzienlijk.
Ook in de showroom kunnen klanten een ietwat andere benadering verwachten. “Jeep goes fleet”, kregen we duidelijk te horen. Het merk zet de zakelijke klant meer dan ooit centraal. Speciaal voor Jeep zijn aantrekkelijke en op maat gesneden financieringsproducten samengesteld, ook voor particulieren.
Grijs kenteken?
Alle uitvoeringen van de Jeep Grand Cherokee zijn ook leverbaar op grijs kenteken met enorme belastingvoordelen. Ondernemers betalen geen BPM en CO2-heffing, profiteren van een lagere motorrijtuigenbelasting, een lagere verzekeringspremie en een lagere (of geen) bijtelling. En dan heb je ook nog recht op investeringsaftrek.
Als je als particulier een auto op grijs kenteken aanschaft, betaal je wel BPM en BTW, maar doordat de BPM anders berekend wordt dan voor personenauto’s is er ook voor particulieren financieel voordeel te behalen.
Prijzen
De prijzen van de Jeep Grand Cherokee 3.0 V6-dieselmotor beginnen bij 83.390 euro. De Summit is er voor prijzen vanaf 105.590 euro en daarmee is hij aanzienlijk voordeliger dan de meest vergelijkbare Range Rover Sport, de grootste concurrent van de Grand Cherokee.
De Jeep Grand Cherokee Van (grijs kenteken, met volledig tussenschot, zonder dakverhoging) is leverbaar vanaf – schrik niet – 47.256 euro exclusief BTW en inclusief ombouwkosten. Voor een Summit op grijs kenteken betaal je “slechts” 65.190 euro.