Is de Volkswagen T-Roc Cabrio de beste betaalbare allround vierseizoens-cabrio?
Deze onpraktische SUV is een zeer praktische cabrio
De zomer staat voor de deur en dus begint het bij veel autoliefhebbers te kriebelen. Het kan namelijk weer: open rijden. Maar met een beetje gezond verstand koop je geen cabrio, toch? Je kunt er meestal nog geen boodschappenkrat in kwijt en je kinderen of je vrienden moet je altijd thuislaten. Met de T-Roc Cabrio bewijst Volkswagen dat je prima mét het hele gezin met de wind in de haren van de zon kunt genieten.
Waar is de betaalbare cabrio gebleven?
Open rijden, wie wil dát nou niet in de zomer? Het is helaas steeds moeilijker om een leuke cabrio te vinden. Niet alleen tweedehands, ook nieuw zijn ze lastig te krijgen. Ze worden bijna niet meer gemaakt. Ja, bij Bentley, Porsche, Ferrari en Lamborghini. Betaalbare merken zoals Renault, Peugeot, Ford, Opel en Nissan hebben geen cabrio meer in hun prijslijsten staan. Zonaanbidders kunnen bij Volkswagen nog wel terecht voor een cabrio.
Volkswagen Golf Cabrio
Een Volkswagen cabrio, dan denk je wellicht direct aan een Beetle of Golf. Die zijn er helaas niet meer. De Beetle ging in 2019 uit productie en de zesde generatie Golf was de laatste die je zonder dak kon krijgen. Maar waar de T-Roc de rol als populaire gezinsauto van de Golf langzaam overneemt, neemt de T-Roc Cabrio het stokje over van de Golf Cabrio.
Nieuwe Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen trok in 2020 het doek van de T-Roc Cabrio. Het is nog een jong model dus, maar hij heeft nu al een facelift gekregen. Niet omdat hij al rimpels kreeg, maar omdat de reguliere T-Roc wel toe was aan een opfrisbeurt. Volkswagen heeft de Cabrio ook maar meteen onder handen genomen.
De vernieuwde T-Roc Cabrio herken je onder andere aan de grille. Die is iets anders en kun je voortaan krijgen met een doorgetrokken led-strip, zoals we dat al kennen van de Golf 8 en alle ID-modellen. Onze testauto heeft dat niet en moet het doen met een sierstrip van chroom.
Voortaan krijg je op alle uitvoeringen standaard led-verlichting, maar matrix-led-koplampen zijn ook leverbaar. Het harde plastic dat voorheen in het interieur zat heeft plaatsgemaakt voor veel zachte materialen en kunststof met hoogglans zwarte afwerking. Verder krijg je in het interieur voortaan standaard een digitaal instrumentarium, waar je onder andere de navigatiekaart op kunt bekijken.
Het infotainmentscherm is ook nieuw en zit op een andere plek. Hij zit hoger dan voorheen, waardoor je niet meer naar beneden hoeft te kijken als je het wilt bedienen of aflezen. Alle andere zaken die nieuw zijn op de T-Roc en de T-Roc cabrio lees je in onze rijtest van de vernieuwde 2022 Volkswagen T-Roc.
Hoge instap
Dat Volkswagen de T-Roc verkiest boven de Golf als cabrio-model is logisch. Auto’s met een hoge instap zijn de afgelopen jaren razend populair. Waarom zou je dan niet een hoogpotige cabrio op de markt brengen? SUV’s zijn inmiddels niet alleen maar populair onder ouderen – vanwege de hoge instap – maar ook jongeren worden er graag in gezien. Maar stiekem is de oudere doelgroep natuurlijk het interessantst. Die zijn dol op cabrio’s en op een hoge instap. Die kunnen de T-Roc Cabrio dus hoog op hun lijstje zetten.
Praktische bruikbaarheid
Cabrio’s hebben twee grote nadelen: kleine bagageruimte en het beperkte zitcomfort achterin. De T-Roc heeft geen last van deze zaken. Uiteraard is hij aanzienlijk minder praktisch dan een reguliere T-Roc, maar voor een cabrio is het op alle vlakken een ruimtewonder. De T-Roc Cabrio neemt met gemak 284 liter bagage mee. Voldoende voor een paar koffers en een grote weekendtas van ieder gezinslid. Bovendien kun je de achterbank neerklappen. Vrij uniek voor een cabrio.
Vier echte zitplekken
Laat je de achterbank rechtop staan, dan kunnen daar daadwerkelijk twee volwassenen plaatsnemen. Ook dat is uniek voor een cabrio. Meestal zit je achterin met je knieën in je nek. Volkswagen heeft de wielbasis verlengt (+40 mm), waardoor er voldoende beenruimte ontstaat op de tweede zitrij. Zodra het dak dicht gaat heb je uiteraard minder hoofdruimte in vergelijking met zijn vijfdeursbroertje, maar ook daar valt goed mee te leven.
Verrassend stil
Heb je de kap dicht, dan kun je zonder problemen in één streep naar Zuid-Frankrijk rijden. Uiteraard komt er meer geluid van buitenaf de cabine binnen in vergelijking met de dichte versie, maar voor een cabrio is de T-Roc verrassend stil. De softtop bestaat uit drie lagen en de merk je. Uiteraard kun je op een lange rit naar de zon ook gewoon het dak openhouden, óók op de snelweg. Omdat je relatief laag in de auto zit en de ramen naast je daardoor vrij hoog zitten, heb je weinig last van de wind. Bovendien kun je een windscherm omhoog klappen, waardoor je nog beter uit de wind zit.
Twee smaken
Er zijn twee uitvoeringen leverbaar in ons land: de Style- en de R-Line-uitvoering. De Style is voorzien van een 110 pk sterke 1,0-liter driecilinder en een handbak met zes versnellingen. Voor deze uitvoering vraagt Volkswagen 41.290 euro. Helaas nog steeds een stevige prijs voor een cabrio dus, maar hij valt niet in de categorie ‘onbetaalbaar’. Een reguliere T-Roc met dezelfde aandrijflijn is er vanaf 32.790 euro.
Je kunt ook een 1,5-liter benzinemotor die goed voor 150 pk is krijgen. Deze motor heeft onze voorkeur. De cabrio is wat zwaarder dan de regulier T-Roc en dankzij het extra vermogen kom je toch lekker vlot weg bij het stoplicht. Bovendien is deze versie standaard voorzien van een automaat. Wel zo prettig, als je zorgeloos aan het genieten bent in je cabrio. Voor deze versie betaal je 45.540 euro. De extra sportieve T-Roc Cabrio 1.5 TSI DSG R-Line is er vanaf 49.390 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over de vernieuwde T-Roc en T-Roc Cabrio.