Skoda Elroq Roadtrip: 2.000 kilometer naar de Zwitserse Alpen! – Een goede reisauto of niet?
AutoRAI.nl
De Skoda Elroq is een van de populairste elektrische auto’s van dit moment in Nederland – maar is het ook een goede reisauto? Dat wilden we weten. Daarom stapten we in en reden we naar de Zwitserse Alpen en terug: een rit van dik 2.000 kilometer.
Hellendoorn naar Basel – de Elroq mag zich bewijzen op de Autobahn
Het is een vroege oktoberochtend als we vertrekken. Startpunt: Hellendoorn, in het oosten van Nederland. Vier grote weekendtassen liggen achterin – vol met kleding en cameraspullen – en dat past makkelijk. Want hoewel de Elroq iets korter is dan de Enyaq, biedt hij nog steeds een ruime 470 liter bagageruimte. Genoeg voor een gezin, of in ons geval: één redacteur, één cameraman en een hoop cameraspullen.
Artikel gaat verder onder de video
Onze reisauto is de Skoda Elroq 85, met een 77 kWh accupakket (571 WLTP-kilometer actieradius) en 210 kW (286 pk). In 6,6 seconden zit je op de 100 km/u – meer dan genoeg om met het verkeer mee te stromen op de Duitse Autobahn. Want daar begint ons avontuur echt. Bij Enschede steken we de grens over, richting Düsseldorf, Keulen, Frankfurt, Freiburg en het eindpunt van dag 1: Basel.



Snelladen Skoda Elroq
Het is druk op de Autobahn – zoals haast altijd – en veel harder dan 130 km/u zit er niet in. In de buurt van Frankfurt zijn we vier uur onderweg en toe aan een laadstop. De auto kan nog 160 kilometer verder, maar onze blaas niet. De Elroq kan snelladen met 175 kW, dus een korte pauze met koffie en een broodje is genoeg. Een klein half uurtje later zitten we weer op de weg. Aan het eind van de middag rollen we Basel binnen met een gemiddeld verbruik van net geen 19 kWh/100 km – keurig, zeker op de Autobahn.



Zout als goud – een bezoek aan Salina Helvetica
De volgende ochtend begint letterlijk zoutig. We bezoeken Salina Helvetica, een gigantische zoutfabriek een paar minuten buiten Basel. Hier ligt een enorme voorraad strooizout – duizenden en duizenden tonnen. Het is een bizar gezicht: gigantische witte bergen zout – soms meter dan 30 meter hoog – die Zwitserland door de strengste winters helpen. En ja, als toerist kun je een rondleiding krijgen door de fabriek en langs de bergen zout – een dikke aanrader.



De E-Grand Tour
Vanaf Basel rijden we oostwaarts richting de Säntis, een van de imposante bergen die Zwitserland rijk is. De route die we door Zwitserland rijden maakt deel uit van de Grand Tour of Switzerland, een roadtrip van 1.600 kilometer die het land zelf voor toeristen heeft uitgestippeld langs de mooiste plekken. Er is ook een elektrische variant: de E-Grand Tour, met veel laadpalen en snelladers op strategische plekken.

Ondanks het bergachtige terrein doet de Elroq het ook hier uitstekend. Op de snelweg haalden we vrij eenvoudig tussen de 400 en 450 kilometer, maar nu het tempo wat lager ligt, gaan we richting de 500 kilometer. In de bergen bewijst de Elroq daarnaast opnieuw hoe comfortabel elektrisch rijden kan zijn. Zodra je afdaalt, laat je het rempedaal los en remt de elektromotor de auto af. Daardoor hoef je niet of nauwelijks te remmen, en onderaan de berg zie je soms zomaar 20 tot 30 kilometer extra actieradius verschijnen op het display. Op zulke momenten wil je echt niet terug naar een benzineauto.

Na een kleine drie uur rijden komen we aan bij de Säntis. De berg ligt op het kruispunt van drie kantons – Appenzell Ausserrhoden, Appenzell Innerrhoden en St. Gallen – en is de 13e hoogste berg van de Alpen en de 29e hoogste top van Europa. Aan de voet van de Säntis ligt een kabelbaan die ieder half uur naar de top vertrekt. Vanaf boven zie je, als het weer meewerkt, zes landen tegelijk: Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Liechtenstein, Frankrijk en Italië.

Van de Säntis naar Luzern
We rijden door richting het hart van Zwitserland: Luzern. De route slingert door dalen, bossen en langs glasheldere meren. In de Elroq is het heerlijk rustig: de stoelen zitten goed, het infotainmentsysteem reageert soepel en Google Maps wijst ons – volledig draadloos vanaf onze telefoon – op het grote Skoda-scherm de weg. Wat vooral opvalt, is de uitstekende geluidsisolatie. Zelfs bij hogere snelheden kun je nog rustig met elkaar praten. Skoda heeft hier duidelijk niet op bezuinigd.

In Luzern zetten we de Skoda in een parkeergarage aan een laadpaal – die vind je ook in Zwitserland op elke hoek. De stad zelf is een ansichtkaart. De stad ademt geschiedenis, met middeleeuwse gevels en kronkelende straatjes. Het hoogtepunt is de Kapelbrug, een houten brug uit 1365, waar je gewoon gratis op mag.




Maar wie niets met geschiedenis heeft, moet ook hier geweest zijn. In Luzern staat namelijk het populairste museum van Zwitserland: het Verkehrshaus. Hier draait alles om vervoer – van vliegtuigen tot onderzeeërs, van gondels tot racewagens. Er staat zelfs een gigantische tunnelboor voor het museum. Voor liefhebbers van alles wat rijdt, vliegt, glijdt of drijft, is dit een paradijs. Ook de autoliefhebber komt er helemaal aan zijn trekken, met een flinke collectie unieke voertuigen








Bergpassen en tunnels
Onze laatste dag is de spectaculairste. We rijden drie bergpassen: de Brünig, Grimsel en Furka. De route komt rechtstreeks uit de Grand Tour of Switzerland-app – ideaal voor wie niets wil missen van het land, zonder dat je eerst zelf urenlang een route moet plannen aan de keukentafel.



Op de haarspeldbochten van de Furka-pas laat de Elroq zien wat hij in huis heeft. Ondanks zijn keurige gezinsauto-imago stuurt hij verrassend precies, mede dankzij het optionele DCC-onderstel met adaptieve dempers. In de sportstand kun je alpenbochten met meer tempo nemen dan je zou denken. Met 286 pk klimt hij bovendien moeiteloos omhoog. Koop je een Elroq om bergpassen te bestormen? Waarschijnlijk niet, maar zet het onderstel in de comfortstand en hij verandert in een heerlijk soepele kilometervreter.

We maken een korte pitstop bij het iconische Belvédère Hotel, dat midden op de Furkapas in een haarspeldbocht ligt en beroemd werd door James Bond’s Goldfinger. Tegenwoordig is het ook een Instagram-hotspot – en terecht. Het uitzicht vanaf deze stop is overigens net zo indrukwekkend als het zicht op het hotel.




Daarna dalen we af richting het Vierwoudstedenmeer en nemen de ferry van het dorpje Gersau naar Beckenried. Een korte overtocht, maar een perfecte afsluiter: de Elroq op het dek, bergen op de achtergrond en alleen het zachte kabbelen van het water. Ook deze haast sprookjesachtige overtocht van zo’n 30 minuutjes – die we zelf nooit hadden gevonden – maakt onderdeel uit van de Grand Tour of Switzerland.




Conclusie
Waar je vroeger alleen met dure EV’s zonder actieradiusangst naar het buitenland kon, doe je dat nu ook met een middenklasser als de Elroq. De Elroq (vanaf 34.990 euro, ‘onze’ 85-versie start bij 42.990 euro) rijdt moeiteloos lange afstanden, of dat nou op de snelweg is op een bergpas. Laden doe je tijdens korte pauzes die je met een benzineauto ook na een paar uur rijden zou nemen, en in Zwitserland is het laadnetwerk dik in orde.
En Zwitserland zelf? Daar kunnen we kort over zijn – het is simpelweg adembenemend mooi. En met de Grand Tour of Switzerland-app kom je op plekken waar je anders niet zo snel zou belanden: van een zoutfabriek tot een sprookjesachtige ferrytocht. In de video hieronder vertellen we meer over onze rit met de Elroq, het Zwitserse laadnetwerk en zie je nog veel meer prachtige plaatjes: