Interview minister Schultz van Haegen – Deel 4
Auto’s hebben we nodig en ze zullen nodig blijven. Alleen zullen we auto’s in de toekomst anders en op andere momenten (buiten de spits) gebruiken. Een verkenning in vijf delen van mobiliteitskansen en -mogelijkheden in de aanloop naar de AutoRAI 2015 door minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.
Deel 4 – Kan Nederland zich op dit vlak als een soort kenniscentrum ontwikkelen?
“Wij hebben alle expertise in huis om een koplopersfunctie in Europa te vervullen. Denk aan kennisinstellingen zoals TNO en technische universiteiten. Maar ook aan onze toeleverende industrie zoals NXP en TomTom. Met de ervaringen die we opdoen met onderzoek en het testen met zelfrijdende auto’s op de weg kunnen we deze koploperspositie verder versterken.
Zelf laat ik bijvoorbeeld door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto in kaart brengen via een aantal langetermijnscenario’s. En dat levert belangrijke en nuttige inzichten op. Met de inzet van het KiM wil Nederland ook op dit kennisgebied bij de top van de wereld horen.
Daarnaast blijf ik kijken hoe ik Nederland op de kaart kan blijven zetten als het testland bij uitstek. Zo zouden we bijvoorbeeld veel kunnen opsteken van de praktijkervaringen van een community van ‘early adopters’.”
Ga verder naar deel 5: Is er al overleg met autofabrikanten en over de rol die Nederland wil en zou kunnen spelen?
Foto’s: ANP