Interview Laurens van den Acker: “De beste Renaults deden altijd iets innovatiefs”
Senior Vice President Corporate Design Groupe Renault over zijn visie op mobiliteit, elektrisch rijden en design
“Elektroauto’s worden het nieuw soort premium. Wellicht worden biologische materialen het premium voor de volgende generatie”, zegt Laurens van den Acker in gesprek met AutoRAI.nl. De Senior Vice President Corporate Design van Renault vertelt midden in het studiemodel Symbioz over zijn visie op mobiliteit, elektrisch rijden en design. Hij bevestigt ook een nieuw model dat volgend jaar onthuld wordt. “Het interieur wordt een revolutie, het exterieur een evolutie.”
Koperkleurig designhuis
Midden in Eindhoven valt het studiemodel Symbioz nogal op. Het koperkleurige designhuis steekt af tegen de grijze industrie eromheen. Binnen schittert de conceptcar op een draaiplateau, terwijl de rest van het huis gevuld is met designmeubels. Laurens van den Acker treedt dit jaar op als ambassadeur van de Dutch Design Week. De Senior Vice President Corporate Design van Renault geeft daarbij een masterclass over zijn visie op mobiliteit. Naar aanleiding daarvan praat AutoRAI.nl met hem over Renault design en de toekomst van het Franse automerk.
We zien hier de Symbioz staan, dat is een elektrische auto. Op het gebied van elektrische personenauto’s heeft Renault nu de Twizy en ZOE. Kunnen we bijvoorbeeld ook een elektrische Mégane verwachten?
“We zijn een populair merk, dus we hebben ons eerst gericht op de segmenten waar we van oudsher sterk zijn, zoals het B-segment waarin we de ZOE lanceerden. Daarvoor hadden we ook de Fluence, een middenklasse sedan. De vraag om hogerop te gaan, is natuurlijk interessant, maar elektrisch rijden blijft relatief duur. We gaan eerst verder met hybrideversies, maar we zijn hard bezig met een elektrisch platform. Daar komt een reeks auto’s op te staan.”
LEES OOK: Autotest – Renault Mégane R.S. (2018)
EV-platform
De Renault ZOE is een afzonderlijk model naast de Clio. Worden de nieuwe EV-modellen ook een aparte reeks naast de brandstofauto’s?
“Er zijn twee manieren waarop je elektrische auto’s kunt maken. Je maakt een auto met een verbrandingsmotor en dan pas je het platform zodanig aan dat er batterijen in passen. Of je maakt een speciaal platform voor elektrische auto’s. Als je een auto ontwikkelt voor elektrische, benzine- en hybride-aandrijving, dan verdwijnt het karakter en daarmee de beleving. Het voordeel van een speciaal platform is dat je van de batterijen een pakketje kunt maken en ze zo ideaal mogelijk kunt verspreiden. Zo blijft het design in stand, dat is onze benadering.”
En de nieuwe Renault Clio die volgend jaar komt? Krijgt die alternatieve aandrijflijnen?
“Er komt een hybrideversie van de nieuwe Clio, maar geen elektrische versie. Daarvoor hebben we de Renault ZOE.”
Je bent ondertussen ook begonnen aan de tweede fase van jouw designfilosofie bij Renault. Dat begon met de Clio in 2012. Wat voor design kunnen wij verwachten op de nieuwe generatie Renaults?
“De huidige generatie was moeilijk en makkelijk. Moeilijk omdat we iets heel nieuws moesten verzinnen, makkelijk omdat we met een wit vel begonnen. De eerste generatie is succesvol en heeft ons weer een gezicht gegeven en het merk attractief gemaakt. Ik wil niet verliezen wat we hebben opgebouwd en ik heb geen zin om weer helemaal opnieuw te beginnen. Het exterieur slaat aan, dus dat wordt een evolutie. In het interieur gebeurt er zoveel met schermen en connectiviteit, dus dat wordt echt een revolutie om bij te blijven met de tijd. Interior revolution, exterior evolution.”
LEES OOK: Interview Laurens van den Acker over project Symbioz
Zie je ook een revolutie in materiaalgebruik? Is er bijvoorbeeld een plek voor leer in de moderne maatschappij?
Het gebruik van leer heeft te maken met de geschiedenis, omdat de auto’s geïnspireerd werden op de koetsen die getrokken werden door paarden. Grappig genoeg zijn die associaties ruim honderd jaar later nog steeds geldig. En als jij een auto ziet zonder leer, dan voelt dat vaak armer aan dan een auto mét leer. Leer is nog steeds een soort premium, maar ik denk dat daar verandering in komt. Net zoals elektroauto’s nu een nieuw soort premium aan het worden zijn.
Je gaf ook aan dat je vooral vooruit kijkt, maar Renault heeft natuurlijk een zeer rijk verleden. Haal je daar ook nog inspiratie uit?
“Ja, maar ik denk dat de beste modellen van Renault destijds ver vooruit keken. De Renault 5 was een auto die voor het eerst plastic bumpers had, de Renault 16 waarmee je op vakantie kon als manager en de Renault 4 was ook revolutionair. Ik denk dat de beste Renaults altijd iets innovatiefs deden. Wij bouwen de beste geschiedenis door vooruit te kijken.”