“Alle Peugeot Sport Engineered-auto’s krijgen een stekker”
Interview François Wales, Director of Peugeot Sport
Het is niet zeker of het label GTi binnen Peugeot blijft bestaan. Peugeot heeft wel een alternatief gereed: Peugeot Sport Engineered (PSE). We spreken exclusief met François Wales, directeur van Peugeot Sport, over de toekomst van dit PSE-label. “Alle Peugeot Sport Engineered-auto’s krijgen een stekker”, zegt Wales.
Waar ligt de focus van Peugeot Sport op in de toekomst?
“Het merk Peugeot legt zich voortdurend nieuwe uitdagingen op. Peugeot Sport zoekt vernieuwing en innovatie door middel van autosport. De prestaties van vandaag zijn te danken aan de elektrische auto: de elektrische aandrijflijn is – in ieder geval voor de komende tien jaar – de only way to go: puur elektrisch of een PHEV-aandrijflijn. Parallel aan onze activiteiten in circuit- en raceauto’s als de 208 Rally4, heeft het Peugeot Sport-team gewerkt aan de nieuwe 508 Peugeot Sport Engineered. Die wordt binnenkort onthuld. Peugeot en Peugeot Sport maakten in november 2019 ook bekend dat ze zich vanaf 2022 gaan inzetten voor enduranceraces, het World Endurance Championship, kortweg WEC.”
Wat is de strategie achter Peugeot Sport en wat is het doel?
“Autosport op hoog niveau is een laboratorium dat de technologische prestaties naar een hoger plan tilt. De rol van Peugeot Sport is om Peugeot te begeleiden in zijn marketingstrategie. Dat is onze reden om te bestaan. Door onze toewijding aan de autosport en onze expertise en knowhow in hoogwaardige technologie die op het circuit is getest, ondersteunen we de geleidelijke opschaling van het merk. Dit doen we onder meer met de lancering van het label Peugeot Sport Engineered. In 2022 is de link met onze deelname aan het enduranceprogramma goed zichtbaar, terwijl we ook circuit- en rallywedstrijdvoertuigen blijven aanbieden, zoals de nieuwe Peugeot 208 Rally4 en de Peugeot 308TCR.”
De nieuwe Peugeot 208 Rally4 is aanzienlijk goedkoper in onderhoud. Hoe is dat bereikt?
“Het onderhoudsinterval van de 208 Rally4 is gestegen naar 3.500 kilometer, waardoor de kosten per kilometer van de nieuwe 208 Rally4 twintig procent lager uitvallen in vergelijking met de 208 R2. De Peugeot 208 Rally4 profiteert van de laatste technische vooruitgang van de nieuwe Peugeot 208 straatauto. In het bijzonder de komst van de nieuwe driecilinder turbobenzinemotor die is aangepast door de ingenieurs van Peugeot Sport heeft geleid tot een aanzienlijke kostenverlaging van de nieuwe rallyauto. We wilden dat hij trouw zou blijven aan zijn voorganger en bestseller – de Peugeot 208 R2 – maar toch ook aan dezelfde specificaties zou voldoen. Daarom profiteert de Peugeot 208 Rally4 in vergelijking met de A9 R2 – voorheen Peugeot 208 R2 – van een hoger kilometerpotentieel van 1.100 kilometer en een verlaging van de motorprijs van 3.991 euro.”
Goed, genoeg over autosport. Wat zijn de plannen met de 508 PSE?
“Peugeot Sport heeft een rijke geschiedenis in hybride managementsystemen. De knowhow en ervaring van het Peugeot Sport-team, bijvoorbeeld via het Le Mans-programma met de Peugeot 908 HYbrid4, zijn geïmplementeerd in de hybride concepten van Peugeot, zoals de Peugeot 308 R HYbrid en Peugeot 208 HYbrid FE. Peugeot Sport Engineered staat voor geavanceerde technologische kracht en extra atletisch vermogen voor hoge prestaties en rijplezier, maar wel met lage emissies. Het is een nieuw concept van performance-auto’s. De toekomst van de hot hatch is afhankelijk van het ontwikkelingspotentieel van autofabrikanten om voertuigen te leveren die in de nabije toekomst opwinding en rijplezier zullen bieden, tegen een betaalbare prijs, die dagelijks bruikbaar zijn, maar toch volledig voldoen aan de milieuvereisten. Dat wil zeggen: lage of zelfs geen emissies. Dat is iets waar we bij Peugeot en Peugeot Sport aan werken met de nieuwe reeks sportieve geëlektrificeerde auto’s van Peugeot Sport Engineered: geëlektrificeerde aandrijflijnen, lage emissies, hoge prestaties, compromisloos. En er komt nog meer! We trappen eind 2020 af met de 508 Peugeot Sport Engineered. Deze heeft een plug-in hybride aandrijflijn. Het is te vroeg om te zeggen welke technologie – BEV of PHEV – zal worden gebruikt voor de volgende lanceringen. Het enige dat zeker is, is dat alle Peugeot Sport Engineered-auto’s een stekker zullen hebben.”
Denk je dat elektrificatie dezelfde emotie kan oproepen als een conventioneel aangedreven auto?
“Het fantastische koppel van elektromotoren levert geweldige prestaties en rijplezier op. Het is wel een beetje anders dan rijden met hoge toeren. Je moet het echt proberen en dan ben je al snel overtuigd.”