In deze fabriek bouwt BMW straks de Neue Klasse
Nieuwe generatie EV's
Vanaf 2027 zullen in de BMW-fabriek in San Luis Potosí, Mexico, de nieuwe generatie elektrische BMW-modellen van de band rollen: de Neue Klasse. De bouw van de productielijn voor hoogvoltage-accu’s is reeds begonnen, maar daar blijft het niet bij. BMW heeft 800 miljoen euro uitgetrokken voor uitbreidingsplannen van de Mexicaanse faciliteit.
De Neue wat?
Neue Klasse zeg je? Jazeker, zo noemt BMW zijn volgende generatie elektrische modellen. Tegen het einde van 2025 zal de productie van de Neue Klasse van start gaan in Europa. De primeur is voor een elektrische Sports Activity Vehicle (SAV) die als eerste van de band zal rollen in de BMW Group-fabriek in Debrecen, Hongarije. In 2026 zal de productie van een elektrische sedan van start gaan in München. Het jaar daarna komt er extra productiecapaciteit bij in Mexico, met in eerste instantie focus op de SAV-modellen.
80.000 vierkante meter
De Mexicaanse BMW-fabriek in San Luis Potosí werd in 2019 in gebruik genomen. Momenteel werken er ongeveer 3.700 werknemers aan de productie van de BMW 3 Serie Sedan, de BMW 2 Serie Coupé en de BMW M2 modellen voor de wereldwijde markt. Het merk bereidt de fabriek nu verder voor op de toekomst, met de aanbouw van een productielijn voor hoogvoltage-accu’s, met een oppervlakte van meer dan 80.000 vierkante meter. Ook in Debrecen (Hongarije), Shenyang (China), Woodruff vlakbij Spartanburg (VS) en Irlbach-Straßkirchen (Neder-Beieren) bouwt het merk straks batterijen.
Neue batterijen
Voor de Neue Klasse gebruikt BMW Group voor het eerst de nieuw ontwikkelde, ronde accucellen. Die bieden een 20 procent grotere energiedichtheid en laten het opladen tot 30 procent sneller verlopen. De actieradius neemt volgens het merk eveneens met 30 procent toe.
Body shop
Naast het integreren van de accuproductie vinden nog meer veranderingen plaats in de fabriek in San Luis Potosí. De body shop wordt met bijna 20.000 vierkante meter uitgebreid en is dan in totaal meer dan 90.000 vierkante meter groot. Ook worden de assemblage- en logistieke afdelingen uitgebreid met elk bijna 10.000 vierkante meter.
Lees ook: BMW Vision Neue Klasse: in 2025 werkelijkheid!