Iconische Aston Martin DB5 na 55 jaar opnieuw in productie
Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation: slechts 25 stuks
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als je aan James Bond denkt, dan denk je automatisch ook aan Aston Martin. En aan één Aston Martin in het bijzonder: de DB5 uit Goldfinger in 1964. Liefst 55 jaar na het bouwen van de laatste Aston Martin DB5 doet Aston Martin iets bijzonders. Het merk neemt de DB5 uit Goldfinger – inclusief alle coole gadgets – opnieuw in productie in Newport Pagnell, Buckinghamshire. Oplage: 25 stuks.
Job 1
Aston Martin spreekt over de DB5 Goldfinger Continuation. Het eerste exemplaar heeft de bijnaam ‘Job 1’. Hoe cool is dat? Maar het wordt nog leuker: in samenwerking met de producent van de James Bond-films – EON Productions – en special effects-goeroe Chris Corbould krijgen de 25 Continuation-modellen alle gadgets die de DB5 in de film ook heeft.
Deze Bond-gadgets zijn aanwezig
De lijst met Bond-gadgets in de DB5 Goldfinger Continuation is uitgebreid. Alle auto’s krijgen het volgende:
- Rooksysteem voor achterkant
- Gesimuleerd olievlekafgiftesysteem
- Draaibare kentekenplaten voor en achter (drie platen)
- Gesimuleerde dubbele machinegeweren
- Kogelwerend achterschild
Rammen aan voor- en achterkant - Gesimuleerde bandenslijper
- Afneembaar dakpaneel passagiersstoel (optioneel)
- Gesimuleerd radarscherm met trackerkaart
- Telefoon in de bestuurdersdeur
- Pookknop met activatieknop
- Armsteun en schakelaars in de middenconsole
- Onder de stoel verborgen wapens / opbergbak
- Afstandsbediening voor activering van gadgets
Authentieke reproducties
Alle nieuwe auto’s zijn gedetailleerde authentieke reproducties van de DB5 zoals te zien in de film, met hier en daar wat ‘sympathieke’ aanpassingen en verbeteringen om de hoogste bouwkwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen. Alle exemplaren worden gespoten in de kleur ‘Silver Birch’, zoals het origineel. Aston Martin gebruikt aluminium bodypanelen en een 4,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met drie SU-carburateurs. Het blok produceert 290 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van ZF. De auto heeft achterwielaandrijving en een sperdifferentieel voor maximale prestaties. Schijfremmen zorgen voor de nodige stopkracht.
Kleinkinderen
Heritage Programme Manager Clive Wilson zegt: “Het is best spannend om de eerste auto van een klant door het ingewikkelde productieproces te zien rijden. Het is duidelijk dat we als bedrijf al meer dan 50 jaar geen nieuwe DB5 hebben gemaakt, dus ik ben er zeker van dat we allemaal betrokken zullen zijn bij de bouw van deze auto’s, die deel zullen uitmaken van de geschiedenis van Aston Martin. Wij zullen onze kleinkinderen erover vertellen!”
Aston Martin Works
Paul Spires, President van Aston Martin Works waar de originele DB5 werd gebouwd en nu ook de nieuwe exemplaren het levenslicht zien, zegt: “We maken misschien wel het meest gewilde ‘speelgoed’ ooit gebouwd voor 25 gelukkige kopers over de hele wereld. Het creëren van de DB5 Goldfinger Continuation-auto’s en het werken met EON Productions en supervisor voor speciale effecten, Chris Corbould, is iets echt unieks en een echt hoogtepunt in de carrière voor alle betrokkenen hier bij Aston Martin Works.”
Zeer prijzig
Goedkoop is een DB5 Goldfinger Continuation niet. Aston Martin vraagt 2,75 miljoen pond, exclusief belastingen. Dat komt in ‘onze’ munteenheid neer op 3,06 miljoen euro, exclusief overheidsdonaties. In elk exemplaar zit ongeveer 4.500 uur werk. De levering van de eerste exemplaren start in de tweede helft van 2020.