
Hyundai Santa Fe anders bekeken
Door de bril van omstanders

De nieuwe Hyundai Santa Fe is inmiddels meer dan een jaar te koop. Je ziet hem echter sporadisch. Gevalletje: onbekend maakt onbemind? Dat is jammer, want het is echt een gave auto, geen grijze muis en wie we ook ontmoeten: allemaal willen ze er wel even inzitten en mee rijden.
Je kunt gerust stellen dat de Hyundai Santa Fe iets te weeg brengt. Typisch zo’n auto waar je naar omkijkt. Reden om eens alle vragen van omstanders en meerijders op een rij te zetten. En de opmerkingen en commentaren die we in een dikke week toeren met deze auto hebben genoteerd. Zelden eerder waren dat er zoveel als bij deze Hyundai.

Is dat een Land Rover Defender? Hoe vaak we die vraag niet kregen in de week dat we met de Santa Fe reden. Komt door de contouren, de dakhoogte en de hoekige vorm. Het zegt wel wat als mensen hem in de eerste oogopslag bestempelen als een model dat twee keer zo duur is. Want de Santa Fe rij je, houvast, al voor een prijs vanaf € 57.495 euro!

Hoe rijdt die Hyundai Santa Fe?
Logisch wel , zo’n vraag. Hyundai heeft zijn vlaggenschip veel meer gericht op praktische zaken en comfort. En daarbij ook gekeken naar voorkeuren van autorijders in de Verenigde Staten. Die willen groot en ruim en willen veel comfort en elektronische gadgets. Tegelijk wil Hyundai laten zien dat het mikt op premium uitstraling en avontuur.

Is het een elektrische auto of een hybride?
De Santa Fe is verkrijgbaar als Hybrid (HEV) en Plug-in Hybrid (PHEV). Volledig elektrisch rijden kan met de PHEV-versie. Met de laatste is het mogelijk om tot circa 60 km elektrisch af te leggen. Dan moet wel echt alles meezitten en moeten er ook redelijke wat kilometers met lagere snelheid worden gereden. De mogelijkheid om de Santa Fe op te laden spreekt aan bij de vragenstellers. En ze willen gelijk weten of hij dan een beetje zuinig is. Tijdens de test met de PHEV-versie noteerden we een keurig gemiddelde van 6,5 liter over 100 km. Da’s toch zuinig voor zo’n kolos van een auto met een gewicht van meer dan 2.000 kg.
Met z’n hoevelen kun je erin?
Met zo’n grote auto reken je op 7 zitplaatsen en die zijn er: uiteraard twee voorin, drie op de tweede zitrij en nog twee op opklapbare stoelen daarachter. Er is ook een versie met twee afzonderlijke luxe stoelen op de tweede zitrij. Die zijn elektrisch voor- en achteruit te verstellen. Geinig wel, want dan vergroot je de toch al riante beenruimte flink. Om de twee opklapbare stoelen helemaal achterin te bereiken, kun je de leuningen van de middenrij elektrisch naar voren klappen. Leuk detail: aan de buitenzijde in de C-stijl zit een klepje met daarachter een handgreep waaraan je je kunt vastgrijpen om de instap wat makkelijker te maken.






De bagageruimte is behoorlijk, toch?
Dat valt iedereen direct op, zodra je de elektrische achterklep opent. Tot 725 liter is het laadvolume. Klap je de achterste stoelen neer dan wordt dat meer dan 1.600 liter. Nog leuker is de mogelijkheid om achterin twee ligplaatsen te maken. Dat kan doordat alle stoelen ingeklapt een vlakke vloer vormen. Dan krijg je een lengte van meer dan twee meter. Ook lange mensen kunnen dan de benen volledig strekken. Achterin zitten ook contacten voor usb, stroom (220 volt) en zelfs een bedieningspaneel voor de climate control. Je kunt de Santa Fe dus ook gebruiken als kampeerauto. Vooral omdat je ook tal van elektrische apparaten kunt aansluiten op 220V. Tot aan 3.500 watt aan capaciteit heb je. Dus zelfs een waterkoker en een koffiezetapparaat vormen geen probleem.
Wat een grote schermen, is de bediening niet te ingewikkeld?
Het is een trend van deze tijd: grote en brede gebogen schermen, waarin een instrumentarium en een centraal digitaal bedieningsdisplay met elkaar zijn versmolten. Alles bedien je daarmee, alleen heeft de Santa Fe nog fysieke knoppen (handig) voor verwarming en ventilatie. En ook via deze knoppen direct toegang tot een homepagina bijvoorbeeld en andere hoofdfuncties in het menu. De menustructuur is logisch. Je bent er snel in wegwijs.






Wordt je niet gek van die geluiden?
Geluiden? Die vraag heeft niets te maken met rijgeluid, want dat hoor je nauwelijks. Het is heel stil in de Santa Fe. Comfort, weet je nog wel. Het zijn de piepjes en bliepjes die je attenderen op tal van zaken. Dat je de snelheid overschrijdt, dat je net even te lang niet voor je uit door de voorruit kijkt en dat je buiten je rijstrook raakt. Het is bekend van alle nieuwe auto’s. Alleen zijn die waarschuwingen in de Santa Fe wel spot on en dat is niet altijd wenselijk. Je kunt ze uitzetten, maar dat moet wel telkens nadat je de auto weer hebt gestart. Veiligheid heet dat. Dat herhaaldelijk verplicht uitzetten is nodig om een hoge veiligheidsscore te halen.
De Santa Fe is best lang. Heb je een beetje zicht naar achteren?
Super is de mogelijkheid om in de Santa Fe van een analoog beeld naar een digitaal beeld in de binnenspiegel ter switchen. Daarmee krijg je breed uitzicht op alles achter de auto, ook als er mensen achterin zitten die normaal gesproken het zicht in de binnenspiegel deels wegnemen. Als je afslaat, projecteert een camera de omgeving links en rechts naast de auto in het instrumentendisplay. Veilig wel als de buitenspiegels beslagen zijn. Het geprojecteerde beeld laat ook goed de grond naast de auto zien. Paaltjes zie je dan niet over het hoofd. En dat is prettig gezien de lengte van bijna vijf meter.




Kan de Santa Fe een beetje trekken?
Caravanbezitters stellen deze vraag eigenlijk al vrij vlot. En ook paardenliefhebbers zijn altijd op zoek naar auto’s die ten minste 2.000 kg mogen trekken. Want dat weegt een trailer met twee paarden erin. Grote auto’s als de Hyundai Santa Fe hebben daarom direct de volle aandacht van deze groepen. De Santa Fe was aanvankelijk wat karig bedeeld met trekvermogen. Hyundai heeft sinds kort het maximale trekgewicht opgetrokken naar 2.000 kilogram voor de Santa Fe Hybrid. Maakt hem aantrekkelijker voor meer kopers, verwachten we.
Is de Santa Fe geschikt voor offroad?
Afgaande op het stoere uiterlijk verwacht je dat de Santa Fe moeiteloos door kuilen rijdt en een onverharde steile helling beklimt. Wie een terrreinauto zoekt voor het zware werk, zal teleurgesteld zijn. Wie een auto zoekt die extra grip levert op een weg met modder of sneeuw, kan opgelucht ademhalen. Want alle wielen worden aangedreven bij de Santa Fe.