Hyundai Santa Fe 2024: alle details, inclusief XRT Concept
De nieuwe Hyundai Santa Fe ontsmet je smartphone
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai heeft extra informatie vrijgegeven over de nieuwe generatie Santa Fe. De hoekig vormgegeven familie-SUV is niet alleen gegroeid, maar beschikt ook over meer voorzieningen dan ooit. We gaan in op de meeste details, waaronder UV-C Sterilization Tray om je telefoon te ontsmetten.
De geheel nieuwe Hyundai Santa Fe
“Sinds het debuut van de eerste generatie Santa Fe 23 jaar geleden, heeft deze iconische SUV de harten van miljoenen klanten over de hele wereld veroverd”, aldus Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. “De gedurfde en krachtige identiteit van de geheel nieuwe Santa Fe zal een ongeëvenaarde aanwezigheid vestigen op de markt van middelgrote SUV’s.”
Marktintroductie
De nieuwe generatie Hyundai Santa Fe komt in de tweede helft van 2023 op de Zuid-Koreaanse markt. In de eerste helft van 2024 zijn markten als Noord-Amerika en Europa aan de beurt. Het is nu nog te vroeg om prijzen te communiceren.
Motorenline-up
In Zuid-Korea en Noord-Amerika wordt de nieuwe Santa Fe leverbaar met een 2,5-liter turbobenzinemotor (Theta III 2.5T GDI – 8DCT) met een vermogen van 281 pk. Er staat ook een 1,6-liter Turbocharged Hybrid (Gamma III 1.6T GDI HEV – 6AT) op het menu met een vermogen van 180 pk.
In Europa krijgen we twee aandrijfopties, te weten een 1.6 Hybrid (Gamma III 1.6T GDI HEV – 6AT) of een 1.6 PHEV (Gamma III 1.6T GDI PHEV – 6AT). Het systeemvermogen van deze motorvarianten is nog niet bekend. De benzinemotor levert in ieder geval 160 pk. De hybride variant heeft een gewicht van 2.225 kilogram en de plug-in hybride Santa Fe weegt zelfs 2.295 kilogram. De Santa Fe Hybrid sprint in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De PHEV heeft voor dezelfde sprint 9,1 seconden nodig. De topsnelheid komt in beide gevallen uit op 190 km/u.
In andere wereldmarkten krijgt de Hyundai Santa Fe een 2,5-liter benzinemotor (Theta III 2.5 GDI – 8AT) met maximaal 194 pk.
Afmetingen Hyundai Santa Fe 2024
De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een lengte van 4.830 mm, een breedte van 1.900 mm en een hoogte van 1.720 mm (1.770 mm met dakrails). De wielbasis komt uit op 2.815 mm. De bagageruimte komt uit op 725 liter. De opening van de laadruimte is met 145 mm vergroot naar 1.275 mm.
Kleuren Hyundai Santa Fe 2024
Vermoedelijk krijgen we in Europa tien exterieurkleuren, te weten Abyss Black Pearl, Creamy White Pearl, Creamy White Matte, Typhoon Silver Metallic, Magnetic Gray Metallic, Ocado Green Pearl, Terracotta Orange, Cyber Sage Pearl, Earthy Brass Metallic Matte en Pebble Blue Pearl. Voor het interieur is er keuze uit de thema’s Obsidian Black, Supersonic Gray, Pecan Brown, Forest Green en Black Ink.
Rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen zijn er in overvloed. Op de lijst staan systemen als:
- Forward Collision-Avoidance Assist
- Lane Following Assist
- New Driver Attention Warning (DAW)
- Driver Monitoring System (DMS)
- Smart Cruise Control
- Highway Driving Assist
- Intelligent Speed Limit Assist
- Rear View Monitor
- Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist
- Front/Rear Parking Distance Warning
- Surround View Monitor
- Remote Smart Parking Assist
- Safe Exit Assist
Interieur
De nieuwe Santa Fe profiteert binnen Hyundai als eerste model van een Panoramic Curved Display, bestaande uit een 12,3-inch digitaal instrumentencluster en infotainmentsysteem. Aan ruimte geen gebrek. Door de langere wielbasis is er ruimte voor drie zitrijen. Het gebruik van milieuvriendelijke materialen geeft de SUV een eco-randje. De glanzend zwarte verf die op de buitenbekleding is aangebracht, maakt gebruik van gerecyclede koolstofmaterialen. De Relaxation Seat op de eerste rij met beenondersteuning stelt de inzittenden in staat om te ontspannen in een comfortabele houding. Het 6,6-inch full-touch klimaatregelingsdisplay maakt aanpassingen van verwarming en koeling nog intuïtiever.
Er is ruimte voor zeven of zes personen. In de variant met zes zitplaatsen bieden de elektrisch verstelbare, onafhankelijke stoelen op de tweede rij met armleuningen veel comfort voor de achterpassagiers. De elektrisch inklapbare en stoelen op de tweede zitrij hebben ook een kussenhoekverstelling. Ook achterin kun je dus relaxen. De geheel nieuwe Santa Fe heeft ook ’s werelds eerste Bilaterale Multi-Console-opbergruimte die kan worden geopend door zowel voor- als achterpassagiers.
UV-C Sterilization Tray
Een van de andere handige functies van deze SUV is het dubbele draadloze oplaadsysteem voor smartphones. Een C-type USB-aansluiting (max. 27W) is ook inbegrepen. Bovendien is een UV-C Sterilization Tray aangebracht op de bovenkant van het handschoenenkastje, waardoor veelgebruikte items, zoals mobiele telefoons en portefeuilles gemakkelijk kunnen worden gesteriliseerd. Je leest het goed: de nieuwe Hyundai Santa Fe ontsmet je smartphone.
Hyundai Santa Fe XRT Concept
Hyundai heeft ook een speciale Hyundai Santa Fe XRT Concept ontworpen. Dit is volgens de Zuid-Koreaanse fabrikant de ultieme outdoor lifestyle-auto, in staat om afgelegen gebieden te bereiken. Productieplannen? Nee, die heeft Hyundai vooralsnog niet. Het is echt een studiemodel.