
Hyundai presenteert stuurwiel met speciale touchscreens
Volgens onderzoek werken touchscreens beter dan normale bedieningsclusters

Hyundai presenteert een stuurwiel met speciale touchscreens die dankzij feedbacktechnologie blindelings te bedienen zijn. Volgens Hyundai is deze nieuwe technologie veiliger dan de bestaande touchscreens.
Blindelings te bedienen
Connectiviteit speelt een steeds grotere rol tijdens het autorijden met als gevolg een wildgroei van touchscreens en bedieningselementen in moderne interieurs. Veelal zijn de touchscreens en bedieningselementen niet blindelings te bedienen waardoor je al snel afgeleid raakt. Hyundai presenteert nu touchscreens met een speciale feedbackfunctie om dat probleem op te lossen.
Op het stuurwiel zijn de reguliere bedieningsclusters vervangen door twee kleine touchscreens. De informatie op de stuurwieldisplays past zich aan de informatie van het infotainmentsysteem aan en zijn volledig te personaliseren. Via een trilling of geluidssignaal geven de twee displays feedback, waardoor je ze volgens Hyundai blindelings kunt bedienen. Ook het grote centrale touchscreen werd voorzien van haptische feedback.
Veiliger dan bestaande toepassingen
Hyundai werkt al vier jaar aan het stuurwiel dat nu voor het eerst in een fysiek auto-interieur is geplaatst. De technologie werd vervolgens uitvoerig getest door het Würzburg Instituut voor Verkeersveiligheid dat over een simulator beschikt die verschillende verkeerssituaties nabootst.
Proefpersonen moesten aantonen dat zij tijdens het rijden het stuurwiel en touchscreen blindelings konden bedienen. Uiteindelijk toont het onderzoek aan dat deze touchscreens met feedbacktechnologie veiliger zijn dan de bestaande toepassingen.
Nog in prototypefase
Het is niet de eerste keer dat Hyundai een intuïtief interieur presenteert. In december 2018 onthulde het merk een vingerafdrukscanner waarmee je de auto kunt ongrendelen en starten. Het stuurwiel bevindt zich op dit moment nog in de prototypefase, maar de displays zijn volgens Hyundai gemakkelijk in een productiemodel te implementeren. Wanneer we deze technologie in de showroom terugzien is nog niet bekend.
Lees ook: Primeur Hyundai: vingerafdrukscanner in auto