Hyundai maakt zich klaar voor stevige opkomst elektrische auto
Ook van luxemerk Genesis een elektromodel
De ontwikkeling van elektrische auto’s krijgt de komende jaren een flinke impuls, mede door de grote vraag vanuit China. Dat stel Ahn Byung-ki, ontwikkelingsdirecteur van eco-auto’s bij Hyundai Motor Group, in een interview met Automotive News.
“De afgelopen vijf tot zes jaar waren de veranderingen niet heel dramatisch, maar nadat Chinese leveranciers ook actief werden, heeft de opmars van elektrische auto’s een flinke impuls gekregen”, zegt Byung-ki.
Buitenlandse automerken die elektrische auto’s in China verkopen, moeten elektrische aandrijfcomponenten gebruiken die ontwikkeld zijn door Chinese leveranciers. Deze bedrijven hebben volgens Byung-ki daarom veel kennis vergaard met de ontwikkeling van deze technologieën. “Er bestaan in China heel veel EV-bedrijven, bijna 200. Ze zijn allemaal serieus”, stelt Byung-ki.
Genesis
“Elektrische auto’s zijn in opmars”, zegt Byung-ki. Hyundai geeft gehoor aan de toenemende vraag met de komst van een elektrische IONIQ. Deze komt in oktober op de Nederlandse markt. Maar na deze IONIQ Electric staat er volgens Byung-ki nog veel meer op stapel.
[parallex-1]
Zo werkt Hyundai Motor Group achter gesloten deuren aan een elektrische auto van luxemerk Genesis. Deze moet in 2018 gereed zijn en ongeveer 320 kilometer op één acculading kunnen rijden. Twee jaar later hoopt Hyundai elektrische auto’s te kunnen verkopen met een range van 400 kilometer.
28 eco-auto’s in de planning
Tot en met 2020 introduceert de Hyundai Motor Group in totaal 28 nieuwe eco-auto’s van Hyundai, Genesis en Kia. Het gaat om tien traditionele hybrides, acht plug-inhybrides, acht elektro-auto’s en twee brandstofcelvoertuigen. Hyundai mikt op betaalbare middenklassers, maar sluit een Model S-concurrent niet uit. Zo’n auto komt volgens Byung-ki alleen indien nodig.