Hyundai i10: flink ruimer
De nieuwe i10 van Hyundai valt in het segment van de compacte auto’s. Dat zou je echter niet zeggen. Met zijn interieurruimte is hij één van de grootste in het segment. Hij is alleen leverbaar met de 1,0-liter driecilinder benzinemotor, en die is lekker pittig.
Hyundai heeft de i10 in zijn Europese designcenter laten ontwerpen. Het heeft een strak uiterlijk opgeleverd. Ook het onderstel is volledig nieuw. Het weggedrag voelt opvallend volwassen en comfortabel aan. Met zijn prijs vanaf 9.995 euro is de Hyundai i10 wellicht wat duurder dan klasgenoten van andere merken, maar daar staan wel een rijkere uitrusting en een groter interieur tegenover. Hij is bovendien standaard uitgerust met vijf portieren. Het dashboard oogt speels. Hyundai heeft alles naadloos en degelijk afgewerkt met fraaie materialen. Bij de duizend euro hoger geprijsde i-Motion-uitvoering is zelfs te kiezen uit oranje en blauwe panelen om het interieur nog speelser te maken. Ook automatische climate control en een volwassen audiosysteem zijn dan aan boord.
De i10 wordt in Nederland alleen geleverd met de 1,0-liter krachtbron van 48 kW (66 pk). De viercilinder 1.2 zou door de CO2-uitstoot te prijzig worden. De driecilinder komt weinig tekort. Hij reageert energiek op het gaspedaal en is ook krachtig genoeg om ook op de snelweg prima met het verkeer mee te komen. De nieuwe Hyundai i10 is vanaf eind oktober bij de dealers te bewonderen.