Hyundai geeft de Tucson een facelift
Diverse nieuwe techieken en een nieuwe aandrijflijn
Hyundai geeft de Tucson een uitgebreide facelift. Het model – dat sinds 2015 op de markt is – wordt op diverse punten aangepakt. Het gewijzigde uiterlijk springt gelijk in het oog, maar het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de motorkap.
De Tucson legt het Koreaanse merk geen windeieren, want het model is de bestverkochte Hyundai in Europa. De facelift is dan ook een subtiele update van de bestaande technieken. Zo krijgt ook de Tucson het nieuwe familiegezicht van Hyundai, de Cascade-grille en nieuwe koplampen met LED-techniek en LED-dagrijverlichting. Een nieuwe voorbumper en skidplate maken de voorkant compleet. De achterkant kreeg een nieuwe achterklep, achterbumper, een verchroomde dubbele uitlaat (behalve de 1.6 GDI) en nieuwe achterlichten. Met nieuwe 16-inch, 17-inch en 19-inch lichtmetalen wielen, Een panoramisch dak en de nieuwe kleuren Olivine Grey, Stellar Blue en Champion Blue is het uiterlijk verder aan te kleden.
Een zwevend beeldscherm
In het interieur is de grootste blikvanger het ‘zwevende’ 7-inch (optioneel 8-inch) beeldscherm op de middenconsole, waarmee je het audiosysteem, Apple CarPlay, Android Auto en de navigatie kan bedienen. Sportstoelen met nieuwe bekleding en stoelkoeling en -verwarming houden je op je plek. De standaarduitrusting van de Tucson werd uitgebreid met cruise control en mistlampen. Daarnaast behoren twee soorten hemelbekleding en het draadloos opladen van een smartphone ook tot de vele opties. Surround View Monitor, dat de omgeving van de auto in de gaten houdt, behoort voortaan tot de actieve veiligheidsuitrusting. Verder beschikt de Tucson onder andere over voetgangersherkenning, lane keeping assist en adaptieve cruise control.
Mild-hybrideaandrijflijn
Onder de kap vinden we het grootste nieuws, want de Tucson is de eerste Hyundai die leverbaar wordt met een mild-hybrideaandrijflijn. De 2,0-liter CRDI-dieselmotor met 185 pk (136 kW) krijgt tot wel 12 kW ondersteuning van een elektromotor bij het optrekken van de auto. Regeneratief remmen laadt vervolgens de accu weer op. Het verbruik moet daarmee uitkomen op 5,2-5,8 liter per 100 kilometer (NEDC). Een nieuwe 1,6-liter dieselmotor met 136 pk (100 kW) behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een 1,6-liter benzinemotor met 132 pk (97 kW) of 177 pk (130 kW). Alle motoren hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak en optioneel een automatische transmissie met zeven of acht versnelllingen.
Minimaal 32.995 euro
De nieuwe Tucson begint bij 32.995 euro voor de 1,6-liter benzinemotor met een handgeschakelde versnellingsbak. Wil je liever een automatische transmissie? Dan ben je minimaal 40.995 euro kwijt voor de luxe Comfort-uitvoering. De 1,6-liter dieselmotor kost minimaal 35.995 euro en als Comfort-uitvoering met automatische transmissie 41.995 euro. De nieuwe Tucson is per direct te bestellen.
Lees ook: Hyundai maakt prijzen vernieuwde i20 bekend