Hyundai-directeur high performance gelooft in uitbreiding
“Sportieve auto’s nodig voor imago”
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Het lijkt met elkaar in tegenspraak: enerzijds claimt Hyundai dat het de groenste autofabrikant ter wereld wil worden, anderzijds heeft het merk met de lancering van de i30 Fastback N de derde ultrasportieve variant op de markt gezet. Gaan high performance productieauto’s en een groen imago wel samen? We leggen de vraag voor aan Klaus Köster, directeur High Performance Vehicle Development bij Hyundai.
Bij elkaar passen
“Zeker wel”, zegt Köster. “Hyundai heeft drie pijlers: auto’s met conventionele verbrandingsmotoren, eco-voertuigen en sportieve modellen. Die sluiten elkaar zeker niet uit, maar passen bij elkaar. Autorijden gaat om plezier en emotie en dat beleven mensen op andere manieren. Bedenk in dit verband dat het segment sportieve auto’s in de wereld groeit.”
Volgens Köster, die zijn sporen heeft verdiend bij AMG voordat hij overstapte naar Hyundai, sluit een high performance lijn perfect aan op de ontwikkeling die Hyundai doormaakt.
“Het merk is begonnen value for money te leveren, betaalbare kwaliteit. Dat is gelukt. Vervolgens ging de aandacht naar design. Ook dat proces is geslaagd. En nu willen we ook de groep sportieve kopers aanspreken.”
Namyang, Nürburgring, Neuville
Dit proces gaat gepaard met grote investeringen: in het Zuid-Koreaanse Namyang is een R&D-centrum opgericht, in Duitsland nabij de Nürburgring heeft Hyundai een nieuw testcentrum opgericht. In 2013 is de i20 WRC gelanceerd, in 2015 debuteerden de N-modellen. Sinds 2014 participeert Hyundai in de WRC, in 2017 stapte het merk ook in de WTCR. Dat levert in 2018 een wereldtitel op voor zowel Hyundai-coureur Gabriele Tarquini als voor teams. In de WRC wordt weer een groot aantal zeges behaald, Hyundai-coureur Thierry Neuville eindigt overall als tweede.
Per saldo zijn nu wereldwijd 11.500 exemplaren van N-modellen verkocht. Is dat met elkaar in verhouding?
Köster: “Belangrijk is dat we een nieuwe groep kopers aanspreken die voorheen niet keken naar Hyundai. Ons imago is dus veel sterker geworden. Ons uitgangspunt is altijd dat we geld willen en moeten verdienen met onze auto’s. Deze ontwikkeling moet dus in het businessmodel passen. Je kunt van alles bedenken en er valt altijd veel te verbeteren, maar de zaken moeten wel in evenwicht zijn met elkaar. We verwachten overigens dat de verkoop in 2019 stijgt tot boven de 20.000 N-modellen. In 2018 zijn er al 11.500 afgezet, meer dan we hadden voorzien.”
Hoe ziet de toekomst van de N-lijn eruit nu er veel focus ligt op elektrisch aangedreven auto’s?
Köster: “Vooropgesteld: ik denk niet dat we in de toekomst uitsluitend elektrische auto’s zullen verkopen, verbrandingsmotoren verdwijnen niet van de mark. Wat betreft toekomstige modellen sluiten we niets uit, we kijken naar alle varianten. Ja, inderdaad, ook naar de SUV. En we sluiten elektrische N-modellen zeker niet uit. Het uitgangspunt is helder: wij moeten ontwikkelen wat de klant vraagt.”