“Hyundai bekijkt opties voor i20 N”
Interview met Thomas Schemera, Executive Vice President High Performance Vehicles & Motorsport Division Hyundai Motor Group
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai bekijkt volgens Thomas Schemera, Executive Vice President High Performance Vehicles & Motorsport Division Hyundai Motor Group, de opties voor een sportieve i20 N om auto’s als de Polo GTI het hoofd te kunnen bieden. Een besluit is nog niet genomen.
Betaalbare, compacte N-auto
Binnen de N-divisie van Hyundai – de performance-afdeling van Hyundai – bestaat de wens om met een betaalbare, compacte N-auto te komen. Een Hyundai i20 lijkt daarvoor de perfecte kandidaat. De i30 N bestaat al, voor een i10 N bestaan géén plannen.
Een verrassing
Schemera: “Laten we kijken wat de toekomst ons brengt. Ik wil dat graag een verrassing houden. Jongere generaties willen ook rijden in sportievere auto’s. Dat moeten we niet vergeten. Misschien spelen we daar wel op in. Weet in ieder geval dat de volgende generatie i20 een significant andere auto wordt. Daar wil ik het voor nu bij laten.”
Elektrificatie
Hij vervolgt: “Elektrificatie van de i20 hangt af van de marktsituatie en van welke invloed deze technologie uitoefent op de prijs. De technologie hebben we in ieder geval in huis.”
N-vlaggenschipmodel
Sowieso gaat er bij Hyundai het nodige gebeuren op performancegebied. Er komt onder meer een N-vlaggenschipmodel om te laten zien wat Hyundai in huis heeft. Voor die auto werkt Hyundai samen met het Kroatische technologieconcern Rimac Automobili. Volgens Schemera staan alle opties nog open, van een plug-in hybride tot een batterij-elektrische auto.
High-performance platform ontwikkelen
Schemera: “Het idee is dat we bij Hyundai Motor Group met een high-performance platform komen dat we kunnen toepassen voor meerdere merken. Niet alleen Hyundai dus, maar bijvoorbeeld ook voor Genesis. Ik spreek bewust over Hyundai Motor Group en niet alleen over de personenautodivisie van Hyundai. Zo’n platform ontwikkelen was in het begin al ons idee, want op deze manier maken we het project economisch veel interessanter omdat we het platform voor diverse merken kunnen uitrollen. Zo kunnen we de ontwikkelingskosten ook beter spreiden.”
LEES OOK: Waarom de Hyundai RM19 Racing Midship Sportscar interessanter is dan je denkt
Tot 120.000 euro
En wanneer mogen we iets verwachten? AutoRAI.nl heeft vernomen dat de marktintroductie eind 2021, begin 2022 moet plaatsvinden en dat Hyundai rekening houdt met een prijskaartje van 100.000 tot 120.000 euro.