Wist je dat: prototype Honda S2000 had vijfcilinder
De Honda SSM was spectaculair
Smaken verschillen, maar wat ons betreft is de Honda S2000 een toekomstige klassieker. Het laatste exemplaar rolde in 2009 van de band, maar zijn uitstraling, rijgedrag en 2,0-liter V-TEC-benzinemotor weten tien jaar later nog steeds veel liefhebbers te bekoren. Maar de S2000 had nog veel extremer kunnen zijn. Maak kennis met de Honda SSM die model stond voor de S2000.
Lange geschiedenis
De tweezits sportauto speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van Honda. In 1962 presenteerde de (van oorsprong) motorfietsenfabrikant zijn eerste conceptcar: de Honda S360. Een kleine, pure sportauto die onder de motorkap een vier-in-lijn benzinemotor had. Het concept werd doorontwikkeld tot de S500 die in 1963 in productie ging.
Doorontwikkelen
De kleine sportauto was succesvol en Honda bleef het model gedurende de jaren zestig doorontwikkelen. In 1965 presenteerde Honda de S800 die tot 1970 in productie zou blijven. Daarna was er lange tijd geen kleine roadster meer te vinden in het modellengamma.
Twee sportauto’s
Honda richtte zich de jaren daarna vooral op betaalbare en betrouwbare auto’s zoals de N600, Civic en Accord. Enige sportiviteit verscheen in 1978 in de showroom met de introductie van de Prelude en zes jaar later presenteerde Honda merk de bijzondere HP-X conceptcar. Op een echt sportief productiemodel van Honda moesten liefhebbers tot 1990 wachten. Toen verscheen de sensationele NSX op de markt die zou uitgroeien tot een icoon.
Beat
Één jaar later – in 1991 dus – introduceerde Honda in Japan de Beat: een piepkleine sportauto die voldeed aan de kei car-belastingregels in het land. Op een roadster met het motorblok voorin en achterwielaandrijving moesten liefhebbers nog even wachten.
Ster van de show
Tot 1995 toen Honda op de Tokyo Motor Show het doek van de SSM (Sports Study Model) trok. Een auto die het sportieve imago van weleer nieuw leven in moest blazen. Pininfarina was verantwoordelijk voor de klassiek ogende roadster waarvan de voor- en achterkant sterk doen denken aan de Honda S800. De SSM moest het doen zonder dak en het interieur werd gescheiden door extra verstevigingen.
Uniek motorblok
Volgens Honda was de SSM zeer stijf. De gewichtsverdeling kwam uit op 50/50. Verder had de SSM de aluminium ophangingscomponenten van de NSX en ook de automatische transmissie van diezelfde supercar. Een van de opmerkelijkste kenmerken van de SSM zat echter onder de motorkap. Honda lepelde namelijk een 2,0-liter vijfcilinder benzinemotor met dubbele nokkenassen, twintig kleppen per cilinder en VTEC-techniek voorin. Het blok kon eenvoudig 8.000 toeren per minuut aan.
Unieke configuratie
Deze unieke configuratie zagen we echter nooit terug in een productiemodel. Honda produceerde wel enkele modellen met een vijfcilinder benzinemotor, maar die waren allemaal voorzien van een enkele nokkenas en vier kleppen per cilinder.
De S2000
Uiteindelijk vormde het ontwerp van de SSM de basis voor de S2000 die in 1999 werd gepresenteerd. De krachtbron was een een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met VTEC-technologie, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De output kwam uit op 241 pk.
Atmosferisch
De bijzondere atmosferische motor was en is nog altijd sensationeel doordat het blok maar liefst 9.000 toeren per minuut kan halen en daarbij een geluid produceert dat vergelijkbaar is met een Formule 1-auto. De S2000 was direct een hit en bleef uiteindelijk tot 2009 in productie. Nette exemplaren zijn anno 2019 nog erg gewild en blijven in waarde stijgen.
Wat als?
De SSM evolueerde dus uiteindelijk tot een van de belangrijkste modellen uit de geschiedenis van Honda, de S2000. Dat is natuurlijk geweldig, maar toch blijft de vraag in ons hoofd rondspoken: wat als Honda de S2000 met die vijfcilindermotor had uitgerust? Zou dat geen fantastische combinatie zijn geweest?