
Vakantie met je EV? Let op voor torenhoge kosten door het kleeftarief!

Je ligt lekker bij het zwembad, zonnebril op, cocktail in de hand en je EV is ook rustig aan het opladen aan de paal. Je denkt: “Laat die elektrische auto maar lekker aan de lader staan.” Maar let op! Want laden aan een buitenlandse laadpaal kan leiden tot onverwacht hoge kosten. Waar komen deze hoge laadtarieven vandaan?
In Nederland zijn we gewend om goedkoop te laden. Bij de supermarkt of in een parkeergarage koppel jij je elektrische auto gemakkelijk aan een laadpaal en betaal je een prijs voor de stroom die je afneemt. Het staan bij de paal is in principe gratis. Maar op vakantie zijn de laadtarieven vaak ondoorzichtiger en vooral duurder. Hier kunnen namelijk de zogeheten tijdstarieven van toepassing zijn. Een extra tarief per minuut dat jouw auto aan de laadpaal blijft staan, tijdens het laden of nadat je auto is volgeladen.
Waarom zijn laadtarieven in het buitenland zo verraderlijk?
De kWh-prijs valt op zich mee. In veel Europese landen betaal je tussen de 40 en 80 cent per kilowattuur. Een bedrag dat vergelijkbaar met is met de situatie in Nederland. Maar bij veel laadpunten komt daar nog iets bij. Een tijdstarief, ook wel bekend als ‘kleeftarief’.
Dat werkt zo. Zodra je accu vol is, start de meter voor het blokkeertarief. Zo betaal je bijvoorbeeld 10 cent per extra minuut. Dat klinkt onschuldig, maar komt neer op 6 euro per uur. Laat je je auto acht uur staan, dan tik je 48 euro af, bovenop het gewone laadtarief.
Praktijkvoorbeelden van schrikbarend hoge laadtarieven
De ANWB gaf meerdere voorbeelden van EV-rijders die onaangenaam werden verrast door extreme laadtarieven. Een vakantieganger in Oostenrijk kreeg een rekening van 731 euro. De auto stond 4,5 dag geparkeerd aan een publieke laadpaal. Maar in Nederland kan het opladen van je elektrische auto ook duurder uitpakken dan je vooraf had gedacht. Iemand parkeerde zijn elektrische auto vier dagen aan een laadpaal. Het resultaat? Er mocht 191 euro worden afgerekend. Dat is toch geld dat je beter kunt besteden, zeker op vakantie.
Waarom komen hoge laadtarieven steeds vaker voor?
In Nederland zijn we verwend met transparante laadinformatie en vaak lage tarieven. Maar in het buitenland wordt de laadinfrastructuur vaak beheerd door commerciële exploitanten of lokale overheden. Die willen bezetting van laadplekken beperken en handhaven dit met forse laadtarieven. Vooral op toeristische plekken, zoals skigebieden, historische binnensteden en hotels zijn laadplekken schaars.
Daar gelden strenge regels én extra kosten om doorstroming te stimuleren. En het probleem voor jou is dat je lang niet altijd een waarschuwing krijgt als het blokkeertarief ingaat. Vaak merk je het pas bij ontvangst van de factuur.
Hoe voorkom je onverwacht hoge laadtarieven?
Gelukkig kun je veel doen om jezelf te beschermen tegen te hoge laadtarieven. Deze tips helpen je om zorgeloos en betaalbaar te laden:
1. Gebruik laadapps die actuele laadtarieven tonen
Apps zoals de ANWB Laadpas, Chargemap, Shell Recharge tonen per laadpunt de actuele laadtarieven én eventuele blokkeertarieven. Check dit altijd vóór je de stekker erin steekt.
2. Stel een timer in bij langzaam laden (AC)
Laad je bij een AC-paal, dan duurt het laden vaak enkele uren. Zet een wekker op je telefoon zodra je begint, zodat je weet wanneer je elektrische auto weer volgeladen is. Zo kun jij ‘m op tijd verplaatsen en vermijd je extra laadtarieven.
3. Geef de voorkeur aan snelladers (DC)
Snelladers zijn vaak duurder per kWh, maar hanteren zelden een blokkeertarief. De sessie stopt automatisch zodra de accu vol is. Je bent bovendien binnen een uur weer onderweg.
4. Wees voorzichtig bij laadpalen zonder scherm of met lokale info
In Italië of Frankrijk zie je regelmatig laadpalen met alleen info in het Italiaans of Frans. Beheers je de taal niet heel goed en weet je dus niet zeker of er blokkeertarieven gelden? Zoek het online op of kies voor een andere laadpaal met duidelijke informatie.
Sociale kant van laden: gun ook anderen een plek
Laden is niet alleen een praktische, maar ook een sociale kwestie. Als jij je auto te lang laat staan aan de laadpaal, kan iemand anders niet opladen. Het is alsof je een handboek op het bedje bij het zwembad laat liggen, terwijl je iets anders gaat doen. Om anderen ook gelegenheid te geven hiervan gebruik te maken, is het wel zo netjes om je handdoek weg te halen, lees je elektrische auto. Zij blij met een laadplek en jij blij met rekening zonder extra kleeftarief.
Conclusie: laadtarieven op vakantie zijn vaak onzichtbaar – tot het te laat is
De kWh-prijs is niet je grootste zorg als je op vakantie gaat met een EV. Het zijn vooral de onzichtbare blokkeertarieven die voor financiële schrikmomenten zorgen. Gelukkig kun je met een beetje voorbereiding en de juiste apps deze hoge laadtarieven vermijden. Check dus altijd wat het kWh-tarief is, of er blokkeertarieven gelden, wanneer je moet wegrijden, welke laadpaal geschikt én duidelijk is. Zo laden jij en je elektrische auto op tijdens de vakantie, zonder dat je portemonnee helemaal leegstroomt.