Hoe gaat het met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto?
Veel voordelen, maar ook veel twijfels
Veel automerken zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van een volledig zelfrijdende auto. Ondanks de vele voordelen, zijn er ook nog veel twijfels over de zelfrijdende auto. Hoe zit het met het vertrouwen van de consument, en wanneer kunnen we de eerste volledig zelfrijdende auto’s verwachten?
Voordelen zelfrijdende auto
De zelfrijdende auto heeft volgens de Rijksoverheid veel voordelen voor de maatschappij. Zelfrijdende auto’s kunnen sneller reageren dan mensen, en daardoor dichter op elkaar rijden. Dit zorgt voor minder files op de weg. Ook rijden zelfrijdende auto’s zuiniger, ze hoeven namelijk minder vaak en hard te remmen. Met een zelfrijdende auto wordt daarom vijf à tien procent minder brandstof verbruikt. Daarnaast zou het aantal verkeersongevallen flink moeten verminderen. Negen op de tien ongevallen is namelijk het gevolg van een menselijke fout, zoals vermoeidheid of afleiding.
Zelfrijdende auto en aansprakelijkheid
Het is een van de meest gestelde vragen rondom de zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk bij een ongeval? Volgens de Nederlandse wet is de bestuurder van de auto aansprakelijk bij een ongeval. Deze is verplicht om een autoverzekering te hebben. Als de zelfrijdende auto op de markt komt, zal de wet- en regelgeving hierop aangepast moeten worden.
In Duitsland zijn ze al een stapje verder. In mei werd er in Duitsland een nieuwe wet aangenomen. In deze wet staat dat de bestuurder altijd achter het stuur moet zitten, zodat deze de controle kan overnemen als dit nodig is. Met behulp van een zwarte doos kan er na een ongeval gekeken worden of de auto zelf reed of dat de bestuurder de controle had. Reed de bestuurder zelf, dan is deze ook zelf aansprakelijk. Maar heeft het systeem van de zelfrijdende auto een fout gemaakt, dan is de fabrikant aansprakelijk.
Vertrouwen zelfrijdende auto
Nederlanders hebben nog maar weinig vertrouwen in de zelfrijdende auto, blijkt uit een onderzoek van KPMG. Slechts twintig procent van de ondervraagden geeft aan over te willen stappen naar een zelfrijdende auto, zelfs als deze goedkoper én veiliger zou zijn dan een normale auto. Veertig procent zegt onder geen enkele voorwaarden voor een zelfrijdende auto te kiezen. De overige veertig procent twijfelt nog.
Zelfs als de producent aansprakelijk zou zijn bij een ongeval, zou slechts 30 procent voor een zelfrijdende auto kiezen. Veroorzaakt de zelfrijdende auto aantoonbaar minder verkeersongelukken, dan zou wel de helft van de Nederlanders kiezen voor een zelfrijdende auto. Eerst zien, dan geloven.
Wanneer komt de zelfrijdende auto?
Er zijn tegenwoordig al veel auto’s die op de automatische piloot kunnen inparkeren, de Mercedes-Benz E-klasse kan al zelfstandig van rijbaan wisselen en de Tesla S kan zelfs al geheel in de automatische piloot rijden op de snelweg – al is de bestuurder nog wel verplicht zijn handen aan het stuur te houden. Voorlopig zal de bestuurder waarschijnlijk nog wel zelf aan achter stuur moeten zitten, zodat deze in kan grijpen wanneer nodig.
Er worden al veel testritten met zelfrijdende auto’s gedaan. Maar wanneer de eerste auto op de markt komt die geheel zelfstandig een hele rit af kan (en mag) leggen, is nog niet bekend. De meeste automerken die bezig zijn met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto, verwachten deze tussen 2020 en 2023 te introduceren. Het is natuurlijk nog wel de vraag of de consument en de wet- en regelgeving er dan al klaar voor zijn.