Het gasklephuis, wat is dat?
Regelt de hoeveelheid lucht die naar de motor gaat
Het gasklephuis regelt de hoeveelheid lucht die in de motor wordt gelaten. Maar hoe werkt-ie precies en wat kan er stuk gaan?
Wat doet een gasklephuis precies?
Het gasklephuis, ook wel EGR-klep genoemd, zit tussen het luchtfilter en de verbrandingsmotor. Hoe verder je het gaspedaal intrapt, hoe meer lucht het gasklephuis doorlaat naar de motor. Het gasklephuis bestaat uit een aluminium behuizing met daarin een metalen klep: de gasklep. Deze klept regelt de hoeveelheid lucht die in de motor wordt gelaten. Hoe verder hij open gaat, hoe meer lucht er de motor instroomt. Vroeger maakte het gasklephuis hiervoor gebruik van fysieke kabels en veren, tegenwoordig zorgt een kleine servomotor dat de gasklep open en dicht gaat. De cilinders worden beter gevuld met lucht als de gasklep verder openstaat en zo is de verbranding krachtiger. Het gasklephuis is dus cruciaal voor de werking van een motor.
Problemen bij het gasklephuis
Er doen zich nog weleens problemen voor bij het gasklephuis. Dit kun je merken aan bijvoorbeeld een slecht lopende motor. Waar de motor normaalgesproken een stationair toerental hoort te draaien, zal dit met een defect gasklephuis niet het geval zijn. De motor zal ook slecht reageren op het gaspedaal. Een motorstoringslampje kan ook een indicatie zijn van een defect gasklephuis.
Gasklephuis vervangen
Vervuiling is vaak de oorzaak van een slecht functionerend gasklephuis. Dit komt omdat deeltjes vieze lucht zich ophopen in het gasklephuis. Een slecht of kapot luchtfilter is hier vaak de oorzaak van. Gelukkig is revisie vaak mogelijk bij een defect gasklephuis. Als het gasklephuis er al zo slecht aan toe is dat dit niet meer kan, dan zal het vervangen moeten worden. Dit kost enkele honderden euro’s.