‘Haters’ zetten Tesla te kakken tijdens Super Bowl
Met onthoofde paspoppen
Meer dan 100 miljoen kijkers zagen hoe Tesla – en dan met name het Full Self Driving (FSD) van het merk – te grazen werd genomen in het reclameblok tijdens de Super Bowl. De makers van het spotje betaalden grof geld om op televisie te komen.
Super Bowl
Traditiegetrouw trekken bedrijven en diens marketeers alle registers open om het beste reclamespotje tijdens de Super Bowl te hebben. Voor een plekje in het reclameblok wordt flink betaald. Dat is ook niet gek, want tijdens hét American Football-evenement van het jaar zitten meer dan 100 miljoen mensen voor de buis.
Zelfrijdende auto verbieden
Betalen voor een plekje deed ook Softwarebedrijf The Dawn Project, dat zo rond de 7 miljoen euro heeft neergelegd om het spotje uit te laten zenden tijden de Super Bowl. Het doel van de video is om de NHTSA (de Amerikaanse NCAP) ervan te overtuigen dat auto’s niet in staat zijn om de functie over te nemen van de bestuurder. Afschaffen dat Full Self Driving, aldus The Dawn Project. Heel subtiel wordt het niet over gebracht in de video, waarin je ziet dat alles wat een Tesla zo’n beetje fout kan doen, ook fout gaat. Hoewel de video niet zozeer gemaakt is als anti-Tesla-reclame maar tegen zelfrijdende auto’s in het algemeen, zijn het wel alleen Tesla’s die poppen neermaaien. Dat is geen toeval…
Bekijk hieronder de commercial.
Modder gooien?
Er klinkt ook kritiek op het reclamefilmpje. Zo zegt Tesla dat FSD niet geactiveerd is in de video’s. Maar vooral over de oprechtheid van de commercial wordt getwijfeld. De oprichter van het The Dawn Project, Dan O’Dowd, staat namelijk bekend als pure Tesla-hater en schuift dit ook niet onder stoelen of banken. Zo kocht hij ooit een volledige pagina in de New York Times (t.w.v. 250.000 dollar) om Tesla’s FSD te bashen. Bovendien is Dan O’Dowd eigenaar van Green Hills Software, een bedrijf dat software verkoopt aan onder meer General Motors. Hij heeft er dus wel degelijk baat als het ietsje minder gaat met Tesla. Het enige wat Musk over FSD zegt is dat het nog niet echt als FSD gezien kan worden en de bestuurders goed moeten blijven opletten tijdens het rijden.
Gevalletje slechte reclame is ook reclame?
Of Elon Musk wakker ligt van alle opschudding rondom de commercial is nog maar de vraag. Zijn achterban lijkt inmiddels sterk genoeg, ondanks de soms bedroevende kwaliteit. Bovendien, behalve dat hij niet vies is van een beetje reuring rondom zijn merk, heeft zijn grootste hater dik 7 miljoen dollar gelapt voor een video van 30 seconden en waarna er in de commotie vaker de naam ‘Tesla’ valt dan The Dawn Project.
Lees ook: Politie betrapt slapende Tesla-rijder terwijl auto in Autopilot met 110 km/u op snelweg rijdt