Ginetta Akula is nog lekker puur!
Een zeldzame supercar
De Britse sportautofabrikant Ginetta heeft de productieversie gelanceerd van de nieuwe Akula: een 600 pk sterke straatlegale supercar met V8. De auto is ontwikkeld op basis van de conceptcar die in 2019 werd onthuld.
Twintigste verjaardag sinds overname Ginetta
De Akula is anders dan alle andere auto’s die Ginetta in de 66-jarige geschiedenis van het bedrijf heeft geproduceerd. De Akula markeert de 20ste verjaardag sinds de overname van Ginetta door dr. Lawrence Tomlinson. Ginetta produceert slechts 20 exemplaren.
Tweedeurs coupé-supercar
Het autosport-dna van de Akula is in één oogopslag duidelijk. De tweedeurs coupé-supercar is voorzien van een ultrasterke lichtgewicht monocoque van carbon met subframes van carbon voor en achter. Een stalen motorsportrolkooi van Ginetta voegt nog meer stijfheid toe.
Aerodynamica
Het in de windtunnel geteste aerodynamische pakket van de Akula is afgeleid van de Ginetta G61-LT-P1 LMP1-raceauto. De combinatie van een vlakke vloer van koolstofvezel met een frontsplitter, draaischoepen, achtervleugel en diffuser aan de achterkant minimaliseert luchtturbulentie en produceert hoge niveaus van neerwaartse kracht.
6,4-liter atmosferische V8-motor
Het gewicht van de Ginetta Akula komt uit op slechts 1.190 kilogram. Een 6,4-liter atmosferische V8-motor zorgt voor aansprekende prestaties. De V8 is gebaseerd op een aluminium blok en heeft een titanium kleppenmechanisme. De V8 levert 441 kW (600 pk) bij 7.200 tpm en een koppel van 670 Nm bij 5.100 tpm. Al die power resulteert in een 0-100-tijd van 2,9 seconden en een topsnelheid van ruim 300 km/u. De plaatsing van de V8-motor in het midden van de auto, net achter de vooras, resulteert in een uitstekende gewichtsbalans van 50:50.
Handbak of automaat
Klanten krijgen de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld aan een drievoudige plaatkoppeling of een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Alle power gaat via een sperdifferentieel naar de achteras.
Optioneel Akula Race Pack
In ‘standaard’ uitvoering zorgen remklauwen met vier cilinders en geventileerde stalen remschijven van 360 mm voor en achter, gekoppeld aan een ABS-systeem. Als je kiest voor het Akula Race Pack dan krijg je koolstofkeramische remmen voor nog betere remprestaties en bescherming tegen fading. Deze reminstallatie is ook lichter. Naast de koolstofkeramische remmen beschikt het Akula Race Pack ook over zespunts Ginetta raceveiligheidsgordels en Ginetta racekleding, waaronder een racepak, laarzen, handschoenen en ondergoed.
Lekker praktisch, want bekerhouders!
Hoewel de Akula is ontworpen en ontwikkeld voor het circuit, mag hij ook gewoon de weg op en is hij redelijk praktisch. Met een brandstoftank van 100 liter moet je ongeveer 700 kilometer kunnen afleggen. Daarnaast heeft de Akula een bagageruimte van 473 liter. In het interieur heb je verder een infotainmentsysteem met touchscreen, een verwarmde voorruit, bekerhouders en een inductielader voor smartphones.
Prijskaartje
Wat dat alles moet kosten? Met een prijs vanaf £ 275.000 (plus belastingen en afleverkosten) is de Ginetta Akula niet goedkoop. Maar je koopt wel een unieke auto. De productie is beperkt tot 20 stuks. Er zijn nog een aantal bouwslots open. Wacht dus niet te lang, mocht je interesse hebben.