
Gigantische lithiumvondst in Duitsland: goed voor 1 miljard EV-batterijen

In het Duitse Altmark blijkt 43 miljoen ton lithiumcarbonaat in de grond te zitten. Daarmee behoort Duitsland ineens tot de absolute wereldtop als het gaat om deze felbegeerde grondstof.
43 miljoen ton
Het Duitse olie- en gasbedrijf Neptune Energy heeft een enorme lithiumvoorraad ontdekt in Altmark, een regio tussen Hamburg en Berlijn. Het gaat om 43 miljoen ton lithiumcarbonaat-equivalent (LCE). Dit materiaal kun je niet direct gebruiken voor batterijen, maar vraagt eerst om zuivering. Omdat LCE voor ongeveer 19 procent uit zuiver lithium bestaat, levert de vondst op papier zo’n 8,1 miljoen ton bruikbaar lithium op. Ter vergelijking: Australië en Chili – de huidige zwaargewichten in de lithiummarkt – produceren elk tussen de 9 en 11 miljoen ton. Duitsland schuift met deze vondst dus in één klap op richting de wereldtop.
Jackpot voor Duitse auto-industrie?
Voor Duitsland komt de vondst als geroepen. Het land telt ’s werelds grootste autofabrikanten, maar is voor batterijgrondstoffen vooral afhankelijk van import. Een gemiddelde accu voor een elektrische auto bevat zo’n 8 kilo lithium. Met de nieuwe Duitse reserve zou in theorie genoeg materiaal beschikbaar zijn om circa 1,01 miljard EV-batterijen te produceren. Die cijfers moet je met een korreltje zout nemen, want het goedje daadwerkelijk uit de grond halen en zuiveren is een complex en kostbaar proces – helemaal in het regelzuchtige Europa. Maar zelfs als slechts een fractie ontginbaar blijkt, betekent dit nog altijd een enorme boost voor de Europese batterij-industrie.
Kanttekeningen en toekomstmuziek
Dan is er nog de technologische race. Terwijl lithium op dit moment onmisbaar is voor EV-batterijen, wordt er ook volop gewerkt aan alternatieven zoals natrium-ion en solid-state-batterijen. Die zouden goedkoper, sneller oplaadbaar en extreem duurzaam kunnen zijn. Maar tot die technologie op grote schaal klaar is, blijft lithium de sleutel tot de elektrische toekomst. In de video hieronder vertellen we je meer over solid-state-batterijen: