Gianpiero ‘GP’ Lambiase: wie is de man op de boordradio van Max Verstappen eigenlijk?
'Zodra hij stopt, stop ik ook'
Tijdens iedere Formule 1-race hoor je hem wel even: de race-engineer van Max Verstappen. Zijn naam is Gianpiero Lambiase – beter bekend als ‘GP’. Tijdens een race heeft hij via de boordradio voortdurend contact met Max. Maar wie is deze belangrijke man die altijd zo rustig klinkt eigenlijk?
Gianpiero Lambiase
“Ik heb tegen hem gezegd dat ik alleen met hem werk. Zodra hij stopt, stop ik ook”, aldus Max Verstappen tijdens het eindejaarsinterview in 2021 met Olav Mol – vlak nadat hij de wereldtitel pakte in Abu Dhabi. En in 2022 grapte Verstappen dat hij een veel te lage beoordeling heeft gekregen in het managerspel van de Formule 1: “Degene die dat heeft bedacht, zat waarschijnlijk aan de drugs.”
Max heeft het hier over Gianpiero ‘GP’ Lambiase. GP is de man bij de pitmuur van Red Bull die tijdens vrije trainingen, kwalificaties en de race in de oortjes van Max zit. Alle informatie die Max moet weten krijgt hij via zijn race-engineer ‘GP’ te horen. Hoe staat het met de banden, op hoeveel seconden Hamilton zit, al dit soort zaken bespreekt Gianpiero tijdens de race met Max.
Voor het optimale raceresultaat is het dus belangrijk dat de twee een goede band hebben. Tijdens het laatste raceweekend van 2022 liet Max aan de website Motorsport.com weten dat hij kan bouwen op GP. “Het is extreem belangrijk om je race-engineer te kunnen vertrouwen. En dan bedoel ik niet gewoon vertrouwen, maar echt volledig vertrouwen. Blindelings, ook in dingen die hij soms voorstelt qua set-up. Ik denk dat mensen het belang van zo’n relatie nog altijd onderschatten in de Formule 1.”
Italiaan zonder accent
Het is niet altijd even duidelijk wie je hoort als Max met de pitmuur praat. Race-engineer Gianpiero Lambiase heeft – zoals zijn naam al doet vermoeden – Italiaanse roots, maar zijn accent is even Engels als een kopje Darjeeling-thee met een wolkje melk. De verwarring met de stem van Red Bull-teambaas Christian Horner is dan ook snel gemaakt.
Zijn accent is goed te verklaren: GP is geboren en getogen in Londen. Zijn keurige Britse accent heeft hij echter waarschijnlijk niet van thuis meegekregen, maar op school geleerd. Hij heeft namelijk gestudeerd aan de zeer prestigieuze universiteit van Cambridge. Gek genoeg studeerde hij daar geen toegepaste wiskunde of engineering, maar volgde hij een opleiding tot acteur.
Daar heb je normaal gesproken niet enorm veel aan in de Formule 1, maar als je alleen via de boordradio kunt communiceren, is het fijn als je kort en duidelijk een boodschap kunt overbrengen. Verstappen heeft Lambiase dan ook vaak geprezen om zijn nauwkeurige en directe communicatie. Beide heren zijn niet bang om hun mening te geven tijdens een race over bepaalde zaken, waardoor de gemoederen soms hoog oplopen. “Natuurlijk hebben we onze momenten, maar onderaan de streep komen we daar alleen maar sterker uit. We willen allebei het beste en optimaal presteren. Dan is dat soms nodig. Natuurlijk komt niet alles goed over in de auto, maar dan praten we er na die tijd nog even over. Ik heb veel liever dat soort momentjes dan een engineer die de hele tijd monotoon praat. Dan komt het niet over alsof je heel enthousiast bent over het werk. Op onze manier is duidelijk dat we er echt om geven.”
Force India
Nog even terug naar het begin van zijn carrière. In 2005 stapte Gianpiero de wereld van de Formule 1 binnen. Hij begon bij Jordan, waar hij tien jaar in dienst bleef. In die tijd veranderde het team meerdere malen van naam: Midland, Spyker en uiteindelijk naar Force India. Bij Force India ging hij aan de slag als race-engineer voor de Italiaanse coureur Giancarlo Fisichella. In 2009 pakte het Force India-team op het circuit van Spa voor het eerst pole position en eindigde Fisichella de race als tweede.
GP werkte vervolgens ook met coureurs als Paul di Resta en Sergio Perez. Gianpiero nam eind 2014 afscheid van Force India – dat inmiddels onder de naam Aston Martin opereert – omdat hij in 2015 aan de slag ging voor Red Bull Racing.
Before the cars head out to the grid, we want to say 'thank you' to our @GPLambiase – his last race with us! #legend pic.twitter.com/FyOWCYcfJz
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) November 23, 2014
Daniil Kvyat
Bij Red Bull ging Gianpiero in 2015 samenwerken met Daniil Kvyat. Rond dezelfde tijd mocht Max – in oktober 2014 tijdens de eerste vrije training in Suzuka – zijn eerste rondjes maken in een Formule 1-auto, de Toro Rosso-auto van het zusterteam van Red Bull Racing.
Max maakte zijn officiële Formule 1-debuut tijdens de 2015 Grand Prix van Australië. Met een leeftijd van 17 jaar en 166 dagen was Verstappen de jongste Formule 1-debutant aller tijden. Hij kwalificeerde zich in Australië als twaalfde, maar kreeg in de 32e ronde een motorprobleem en moest zijn auto langs de baan zetten.
Max Verstappen's debut #F1 session ends prematurely as smoke pours from the back of his @ToroRossoSpy car #JapaneseGP pic.twitter.com/Iz0KQCrfEr
— Formula 1 (@F1) October 3, 2014
Max Verstappen Red Bull
Bij Red Bull beleefde Kvyat ondertussen geen gelukkige tijd en werd een jaar later – op 5 mei 2016, na de Grand Prix van Rusland – bij Red Bull vervangen door Verstappen. Met Gianpiero als zijn nieuwe race-engineer wist Max zich voor de GP van Spanje – zijn debuut in een Red Bull RB12 – als vierde te kwalificeren. Op zondag 15 mei, won hij de race en werd hij, op de leeftijd van 18 jaar en 228 dagen, zowel de eerste Nederlandse als de jongste winnaar ooit van een Formule 1 Grand Prix.
LEES OOK: FORMULE 1-KALENDER 2022 OFFICIEEL BEKEND
Gelukkig huwelijk
Sindsdien begeleidt Lambiase via de boordradio de Nederlandse coureur tijdens iedere race. Verstappen heeft vanaf het begin aangegeven dat hij niet van praatgrage race-engineers houdt en graag korte en directe communicatie heeft met de pitmuur. In een interview met Autosport.com uit 2021 geeft Verstappen een inkijkje in hun relatie:
“We hebben een goede en eerlijke relatie. GP begrijpt wat ik van de auto vraag en begrijpt ook mijn terugkoppelingen. Natuurlijk hebben we momenten waarop we het niet eens zijn. Maar ik denk dat dat ook gewenst is. Uiteindelijk wil je elkaar beter maken en wil je de auto sneller maken. Het is goed om discussies te hebben en er de beste oplossing voor te bedenken”.
Meningsverschillen
Verstappen is niet alleen direct en uitgesproken tegenover de media, maar ook tegen zijn team: “We zijn heel eerlijk tegen elkaar, zoals ik ook tegen Helmut en Christian ben. En ik denk dat dat het zo goed maakt. Als we meningsverschillen hebben, kunnen we ons daar makkelijk overheen zetten. Aan het eind van de dag hebben we hetzelfde doel: we willen beide elk weekend winnen. Soms kan dat natuurlijk een emotioneel worden, maar dat hoort bij racen.”
Head of Race Engineering
In april 2022 werd bekend dat Gianpiero een promotie kreeg binnen het Red Bull-team. Hij is nu Head of Race Engineering. Deze taak vervult hij naast zijn werk voor Max Verstappen. Hij is nu dus niet alleen de rechterhand van de Nederlandse coureur, hij overziet ook het grotere plaatje voor het Red Bull-team. Hij moet beslissingen nemen over kwesties die betrekking hebben op het hele team en niet alleen op de auto van Max.
Bekijk de video hieronder voor de leukste gesprekken en onderonsjes tussen Gianpiero ‘GP’ Lambiase en Max:
LEES OOK: FORMULE 1-GRID 2022: DIT ZIJN DE TEAMS EN COUREURS