Gespot: Nissan Juke Nismo RS, de gekste Juke
Goed kenteken ook!
Tussen 2015 en 2019 heeft Nissan een extra gepeperde versie van de Juke gebouwd: de Nissan Juke Nismo RS. Noem het gerust een eigenzinnige auto, maar ook een zeldzame. Je ziet ze namelijk zelden. Daarom in deze aflevering van ‘Gespot’ een Nissan Juke Nismo RS.
Nissan Juke R
Nissan presenteerde in 2011 een knotsgekke Juke. Het merk had namelijk de aandrijflijn van een GT-R gelepeld in de Nissan Juke. Het resultaat was geweldig. Nissan ontving veel enthousiaste reacties met als gevolg dat de Nissan Juke-R zelfs in een uiterst kleine oplage in productie ging. Maar de prijs was wel absurd hoog. Om het sportieve Juke-gevoel ook voor een grotere doelgroep bereikbaar te maken, ontwikkelde Nissan de Nismo RS-uitvoering, optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De nieuwprijs bedroeg destijds een kleine 35.000 euro voor de versie met voorwielaandrijving.
Nissan Juke Nismo RS
De Nissan Juke Nismo RS debuteerde in 2014 op de Autosalon van Genève. De auto is gebaseerd op de Juke Nismo. Het grote verschil zit hem in extra vermogen, een aangescherpt onderstel en een sportievere aankleding. De diameter van de remschijven voor is toegenomen van 296 naar 320 mm en de achterste exemplaren zijn voortaan geventileerd. Verder is de afstelling van veren en dempers gewijzigd.
Krachtige benzinemotor
Het vermogen van de 1,6-liter DIG-T-benzinemotor van de Juke Nismo RS bedraagt 160 kW (218 pk), een stijging van 13 kW in vergelijking tot de Juke Nismo. Het maximumkoppel is gestegen van 250 naar 280 Nm voor de voorwielaangedreven versies met handgeschakelde zesversnellingsbak. Een mechanisch sperdifferentieel op de vooras voorkomt doorslippen van de voorwielen. Een speciaal uitlaatsysteem zorgt ervoor dat het motorgeluid van de Juke Nismo RS nóg sportiever klinkt.
De versie met vierwielaandrijving heeft maximaal 250 Nm aan trekkracht. Bovendien is voor deze versie een CVT standaard. Deze transmissie heeft ook een handmatige stand met acht versnellingen en schakelflippers achter het stuurwiel.
Eenvoudig herkenbaar
De Nissan Juke Nismo RS is eenvoudig te herkennen aan de rode remklauwen, 18-inch lichtmetaal en RS-logo’s voor en achter. De buitenspiegelkappen zijn op hun beurt felrood gespoten, net als de rand aan de onderzijde van de carrosserie. In het interieur past Nissan veel suède toe. Nissan leverde de Juke Nismo RS optioneel met exclusieve Recaro-kuipstoelen, xenon-koplampen, Nissan Around View Monitor inclusief Safety Shield, Lane Departure Warning, Blind Spot Warning en Moving Object Detection. Er was keuze uit de kleuren White Pearl, Black Metallic en Silver Grey.
Silver Grey
Het exemplaar op de foto’s – gespoten in de kleur Silver Grey – werd betrapt op de A16 richting Rotterdam. Het kenteken zou niet misstaan op een Porsche 911 generatie 992. De auto is geleverd in 2015 en sinds 2017 in Nederland. In juni 2023 vond de laatste tenaamstelling plaats. De huidige eigenaar – uiteraard een liefhebber – heeft hem dus nog niet heel lang.