Gespot: een vroege SsangYong Korando
Maar wat is dat nou voor een kenteken?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Een SsangYong is sowieso al geen alledaagse verschijning meer in het Nederlandse straatbeeld. Toch is deze SsangYong Korando niet alleen daarom speciaal.
SsangYong kende op een gegeven moment een bescheiden succes in ons land, maar sinds de invoering van de bpm zijn de verkopen aardig ingestort. Nu ook de ooit populaire modellen op leeftijd beginnen te raken, is een SsangYong in het Nederlandse verkeer bijna per definitie een bezienswaardigheid. Toen we laatst in Nijmegen deze vroege SsangYong Korando tegenkwamen, konden we het dan ook niet laten om hem even vast te leggen.
Vroege SsangYong Korando
Je ziet deze Korando’s nog wel eens, maar het model begint merkbaar uit het straatbeeld te verdwijnen. Als je er al een ziet is het eigenlijk altijd het faceliftmodel. Dit exemplaar komt uit 1997 en is dus juist een vroege van deze tweede generatie SsangYong Korando. Tweede ja, want de eerste generatie Korando was een in licentie gebouwde Jeep CJ-5. Die werd hier nooit geleverd.
Er is iets bijzonders
Ook afgezien van de relatieve zeldzaamheid is er iets bijzonders aan deze SsangYong Korando. Dit exemplaar heeft namelijk een beperkte maximumsnelheid, zodat het voor de wet een zogenaamd MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid) is. In ruil voor de lagere maximumsnelheid vervallen een aantal verplichtingen zoals wegenbelasting en apk en is een T-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Overigens is het sinds 2021 niet meer toegestaan om een ‘gewoon’ voertuig zoals een auto om te bouwen tot MMBS.
Nog specialer dan de MMBS-status, is het kenteken dat op de SsangYong zit. Een MMBS hoefde immers alleen een verzekeringsplaatje te hebben. Op deze Korando zit een ‘volwaardig’ GV-kenteken.
Wat is het GV-kenteken?
Het GV-kenteken is een kenteken voor voertuigen die in Nederland niet kentekenplichtig zijn, maar die wel regelmatig de grens oversteken naar het buitenland, waar ze wel een kenteken moeten hebben. De letters GV staan dan ook voor ‘GrensVerkeer’. In de praktijk vind je het GV-kenteken vooral op landbouwvoertuigen. De laatste GV-kentekenreeks had het format 123-GV-4, dus de SsangYong heeft zijn GV-kenteken al een tijdje. Sinds wanneer precies is met de openbare RDW-gegevens niet te achterhalen.
Eveneens in 2021 is het GV-kenteken komen te vervallen, doordat ook tractoren en dergelijke kentekenplichtig zijn geworden. Waarom de SsangYong Korando dan nog steeds een GV-kenteken heeft? Omdat al uitgegeven GV-kentekens wel gewoon geldig blijven, er worden alleen geen nieuwe meer uitgegeven. De enige voorwaarde om het GV-kenteken te behouden is wel dat het voertuig binnen de overgangsperiode (1 januari t/m 31 december 2021) is aangemeld bij de RDW. Wie daarna nog een voertuig met GV-kenteken wil registreren, moet dat voertuig herkeuren en krijgt dan een gloednieuw landbouwkenteken (T-kenteken).
Voor de echte kentekenliefhebber: het is ook pas sinds de recente registratieplicht van landbouwvoertuigen dat GV-kentekens zijn terug te vinden in de openbare RDW-database. Voor die tijd waren GV-kentekens net als diplomatieke en militaire kentekens niet door particulieren na te trekken.
Hoe goed is jouw kentekenkennis?
Over bijzondere kentekens gesproken: vertelden wij je in dit artikel iets nieuws of wist je alles al? En hoe zit dat met andere bijzondere Nederlandse kentekens? Test je kentekenkennis in deze quiz!