Gespot: een Volkswagen Atlas
De Touareg is niet de grootste
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Voor wie de Volkswagen Touareg nog wat te bescheiden vindt, heeft het merk ook een model in de aanbieding: de Volkswagen Atlas. Die SUV is nooit voor Europa bedoeld, maar toch kwamen wij er eentje tegen.
De grootste SUV van Volkswagen was lange tijd de Touareg. Daar kwam in 2017 (voor modeljaar 2018) verandering in. Volkswagen introduceerde toen de Atlas, een grote SUV die vooral is bedoeld voor Noord-Amerika, China en een paar andere markten waar veel vraag is naar grote SUV’s. Ondanks zijn grotere afmetingen is de Volkswagen Atlas wel onder de Touareg gepositioneerd. Waar de Touareg het vlaggenschip-SUV-model blijft op gebied van luxe, is de Atlas vooral bedoeld om veel interieurruimte te bieden. Overigens wordt de typenaam Atlas alleen in Noord-Amerika gebruikt. In de andere markten heet het model Teramont.
Nog meer onbekenden
Net als veel andere Volkswagen-modellen is ook de Atlas gebaseerd op het MQB-platform. Wel op de grootste versie daarvan. Technisch is de Volkswagen vooral nauw verwant aan de Volkswagens Viloran, Talagon en Tavendor en de Audi Q6. Allemaal modellen die wij hier in Europa niet kennen. Deze modellen zijn bedoeld voor de Chinese markt.
Aandrijflijnen Volkswagen Atlas
De eerste voorbode van de Volkswagen Atlas zagen we in 2013, in de vorm van de CrossBlue Concept. Visueel is voor de productieversie niet eens zo heel veel aangepast. Onderhuids is het verschil groter. De conceptcar had namelijk een plug-in hybride aandrijflijn met dieselmotor. De productieversie biedt keuze uit een 2,0-liter viercilinder benzinemotor in een aantal vermogensvarianten (mede afhankelijk van markt), een 3,6-liter V6 benzinemotor (Amerika) en/of een 2,5-liter V6 (China). De Amerikaanse versie heeft altijd een achttrapsautomaat, de Chinese versie altijd een zeventraps. Afhankelijk van de uitvoering gaat de aandrijving naar de voorwielen of naar alle vier.
Zeventien bekerhouders
Verder biedt de Volkswagen Atlas vooral veel interieurruimte. Afhankelijk van de gekozen stoelopstelling is er plaats voor zes tot zeven inzittenden. De derde zitrij is zelfs te bereiken zonder de achterbank neer te klappen. Met liefst zeventien bekerhouders is er ook altijd plek voor je drankje. Verder biedt de Atlas ook gewoon alles op gebied van infotainment en rijhulpsystemen dat je bij een auto uit deze tijd mag verwachten.
Ook een ‘coupéversie’
In 2019 werd het aanbod in China uitgebreid met de Teramont X, een versie zonder derde zitrij en met aflopende daklijn. Ook had de Teramont X licht afwijkend bumperwerk. Voor modeljaar 2020 kwam dit model ook naar Amerika, als Volkswagen Atlas Cross Sport. De Amerikaanse versie had nog wat sterker afwijkend bumperwerk.
Facelift voor de Volkswagen Atlas
Voor modeljaar 2021 onderging de Volkswagen Atlas een facelift. Daarbij ontstond ook meer (visueel) verschil tussen de Amerikaanse en Chinese versie. Bij de Amerikaanse versie ging Volkswagen subtiel te werk. Die kreeg gewoon hetzelfde bumperwerk als de Atlas Cross Sport. De Chinese versie kreeg een duidelijk gewijzigde voorzijde en – vooral – een enorme achterlichtbalk over de hele breedte.
Recent onthulde Volkswagen voor de Amerikaanse markt nóg een facelift, voor modeljaar 2024. Aan de voorkant zien we vooral een grotere grille en aan de achterkant krijgt nu ook de Amerikaanse versie zo’n grote achterlichtbalk.
Het gespotte exemplaar
De Volkswagen Atlas die wij laatst tegenkwamen in Den Haag is er een van het eerste model. Een V6 4Motion om precies te zijn, in ieder geval qua aandrijflijn de dikste versie, met een vermogen van 206 kW (280 pk) en 361 Nm koppel. Het gespotte exemplaar staat zoals je ziet niet op Nederlands kenteken, maar heeft Oekraïense platen, uit de regio Kiev. Dat zie je aan de eerste twee letters van het kenteken.