
Gespot: een VAZ-2103 Zhiguli uit 1978
Russisch-Italiaanse klassieker
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Ooit zag je Lada’s ook in Nederland wel met enige regelmaat, maar die tijd ligt alweer even achter ons. Toch kwamen wij er weer eens een tegen. Het is er zelfs een die echt rechtstreeks vanuit het oosten is gekomen.
Het gespotte exemplaar
Vorige week zag je in deze rubriek een mooie Lincoln. Toen zeiden we al dat we in het stadje Elburg bijzonder veel spots waren tegengekomen. Een van die andere spots is deze VAZ-2103 Zhiguli. De auto staat op kentekens uit Letland. Da’s een eind rijden voor zo’n autootje. Voor zover wij weten kan je Letse kentekens niet zomaar natrekken, dus we weten niet uit welk jaar dit exemplaar komt.





De VAZ-2103 Zhiguli
De VAZ-2103 Zhiguli, of kortweg de VAZ-2103, is een van de vele Russische varianten die in de loop der jaren zijn gemaakt op basis van de Fiat 124. De 2103 kwam in 1972 op de markt en was een gezamenlijke ontwikkeling van Fiat en VAZ. VAZ verkocht de auto ook buiten de Sovjet Unie, als Lada 1500. Met zijn vierkante frontje oogde hij een stuk moderner dan voorganger 2101 (die overigens in productie bleef als voordeliger alternatief). Ook de 1,5-liter viercilinder met 55 kW (75 pk) was een stap vooruit.
Binnen de context van de Sovjet-markt was de VAZ-2103 een vrij luxe auto, zeker ten opzichte van het voorgaande model. Hij had een nieuw dashboard en stuurwiel, bepaalde interieurdelen waren met stof bekleed (in ieder geval bij de exportversie) en het dashboard had zelfs imitatie houtinleg. Zaken als een toerenteller, oliedrukmeter en een klokje in het dashboard waren toen ook nog niet vanzelfsprekend in de Sovjet Unie.




VAZ-2103 versus Fiat 124
Hoewel de VAZ-2103 nauw verwant was aan de Fiat 124, waren er ook diverse verschillen. Voornamelijk om ervoor te zorgen dat de VAZ beter bestand is tegen zwaardere omstandigheden, zoals de Siberische kou. Zo kon de VAZ nog steeds met een ouderwetse slinger worden gestart, mocht de accu het begeven. Ook waren er onder meer een extra brandstofpomp, verstevigde wielophanging en een betere isolatie. Tot slot werd de carrosserie van de VAZ zelfs gemaakt van dikker staal.
VAZ mocht onder licentie gebruik maken van de Fiat-techniek. Een van de voorwaarden was dat de VAZ niet verkocht zou worden in landen waar Fiat de 124 leverde. Toen die productie in 1974 eindigde, werd de VAZ onder de merknaam Lada ook hier in het Westen geleverd.
Varianten en opvolging van de VAZ-2103
In tegenstelling tot de voordeliger VAZ-2101, was de VAZ-2103 er alleen als vierdeurs sedan. Al in 1973 werd het aanbod uitgebreid met een 1,2-litermotor (exportversie: Lada 1200) en in 1977 werd het aanbod uitgebreid met een 1,3-liter (exportversie: Lada 1300). De productie van de VAZ-2103 liep nog tot en met 1984, maar al in 1980 stond opvolging klaar in de vorm van de VAZ-2105. Die kennen wij als Lada 2105, al werd hij in West-Europa ook geleverd onder de namen Riva en Nova.
