
Gespot: een Suzuki Carry Pick-Up
Pick-up in miniatuurformaat
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Pick-ups zijn ook in Nederland wel populair, maar deze is veel bescheidener dan het gemiddelde exemplaar. Deze week staat de Suzuki Carry Pick-Up centraal.
Pick-ups zijn ook in Nederland relatief populair, maar dan gaat het doorgaans wel om modellen zoals de Toyota Hilux of groter. Of om een bestelbus met open laadbak achter de cabine, want feitelijk is dat ook een pick-up. De pick-up die deze week centraal staat in Gespot is een stuk bescheidener. Ook dit is een bestelbusje met open laadbak achter de cabine, maar dan wel een uit de Japanse kei-klasse. Het laadvermogen is met 445 kg erg bescheiden, maar zo’n Carry is natuurlijk wel lekker handzaam.
Het gespotte exemplaar
Het exemplaar dat wij in Hoorn tegenkwam is om precies te zijn een Suzuki Carry Pick-Up uit 1988, die sinds december in Nederland is. Dit model werd officieel in Nederland geleverd, maar interessant is dat bij dit exemplaar het stuur aan de rechter kant zit. Door de spiegeling zie je dat niet op de foto, maar de ‘afwijkende’ ruitenwissers bevestigen dat. Zou dit een van oorsprong echt Japans exemplaar zijn, of is hij gewoon vanaf de andere kant van het Kanaal geïmporteerd?

De Suzuki Carry
Hoewel de Suzuki Carry een typisch Japans kei-car-busje is, is het ook hier in Europa wel een bekende naam. De eerste generatie Suzuki Carry kwam in 1961 op de markt, maar had toen nog een korte ‘neus’. In 1966 was het model alweer toe aan de derde modelgeneratie en die had voor het eerst een ‘platte’ frontstuurcabine. Zo ontstond binnen de maximale kei-car-afmetingen in één keer veel meer binnen- of laadruimte. Vanaf de zevende generatie uit 1979 wordt de Suzuki Carry ook geleverd in Europa. Hoewel ze inmiddels vrijwel volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen, werd dit model ook in Nederland goed verkocht.


De achtste Suzuki Carry
In 1985 is het alweer tijd voor de achtste modelgeneratie en dat is het model dat wij hebben gespot. Het was vooral een evolutie van het voorgaande model, maar er waren wel veel meer uitvoeringen. Zowel qua carrosserieën als uitrustingen. Er waren ook varianten met krachtiger motoren, die daarmee buiten de kei-car-limieten vielen en dus vooral voor de exportmarkten waren.


Met het verruimen van de kei car-regelgeving in 1990 onderging de Carry een facelift, waarbij ook de Japanse versie krachtiger werd (en net ietsje groter). Deze versie werd echter niet geleverd in Europa. Lang is het faceliftmodel ook niet geleverd, want eind 1991 volgde alweer een nieuwe modelgeneratie. De achtste generatie werd voor exportmarkten nog wel door geproduceerd tot 1999 en zelfs tot op heden als je licentiebouw meerekent.

De Suzuki Carry in Europa
Omdat het voorgaande model zo populair was, waren er van de achtste generatie zelfs specifieke Europese varianten. Zo werd de Suzuki Carry in het VK ook geproduceerd en verkocht als Bedford Rascal, later hernoemd tot Vauxhall Rascal. De Britse exemplaren werden ook op het Europese vasteland geleverd, maar dan gewoon als Suzuki of in sommige landen met de naam GME Rascal. De Suzuki-versie was echter met stip het populairst.
Op dit moment staan in Nederland nog 330 Suzuki Carry’s op kenteken, waarvan maar liefst 221 uit de periode 1986–1998. Gezien de overlap in productiejaren van de verschillende modelgeneraties, is alleen niet met zekerheid te zeggen of al die exemplaren van de door ons gespotte achtste generatie zijn.

